با تشکر از جوابیه روابط عمومی محترم شرکت اب و فاضلاب استان بوشهر در خصوص تعویض کنتور، با توجه به عصر ارتباطات و اطلاعات جهانی و تلاشهای دولت و‌ حکومت مردمی در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی در رابطه با شفافیت و در دسترس گذاشتن قوانین و مقررات و دسترسی ازاد به اطلاعات […]

با تشکر از جوابیه روابط عمومی محترم شرکت اب و فاضلاب استان بوشهر در خصوص تعویض کنتور، با توجه به عصر ارتباطات و اطلاعات جهانی و تلاشهای دولت و‌ حکومت مردمی در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی در رابطه با شفافیت و در دسترس گذاشتن قوانین و مقررات و دسترسی ازاد به اطلاعات برای عموم جامعه، از مسئولین محترم این شرکت انتظار داشتیم پاسخ کامل و منصفانه و شفافتری با استناد به قوانین جاری کشور به شهروندان محترم بوشهری میدادند و از روابط عمومی محترم این شرکت نیز میخواهیم همانند شرکتهای اب و فاضلاب استانهای دیگر بخشنامه های مصوب دولت و مجلس شورای اسلامی را به تفکیک سال مربوطه در فهرست اصلی سایت شرکت ابفا به صورت کامل بارگذاری یا اطلاع رسانی نماید و بر اساس همان بخشنامه ها و فلوچارتهای ثبت شده در میز خدمت الکترونیک شرکت ابفا، پاسخ کامل و در خور شهروندان را با رعایت قوانین کشوری اعلام می نمودید و پیشنهاد میگردد موضوعات مندرج در سایت اینترنی‌ شرکتتان را نیز مورد بررسی و به صورت کامل به روز رسانی نمایید.
ضمنا توجه مسئولین محترم این شرکت را به این نکته جلب می‌نمایم که ما شهروندان بوشهری از دهه های گذشته تا کنون تمام کاستیها و کم لطفیهای این سازمان را مانند عدم اتمام پروژه های فاضلاب از دهه هفتاد تا کنون یا عدم حذف جیره بندی اب با توجه به اخبار منتشر شده این شرکت حتی در سفر اخیر رئیس جمهور محترم یا عدم کنترل هدر رفت اب در حدود استانداردهای کشور (با اینکه میدانید اب مایه حیاط بشریت و بزرگترین معضل فعلی و اینده کشور است و حتی نگهداری از منابع اب یکی از مهمترین مسئولیت ما در مقابل نسلهای اینده کشور است) یا عدم گسترش شبکه بر اساس درخواست مردم یا عدم نوسازی شبکه اب به صورت کامل و در خور شهروندان بوشهری و …. را پذیرفته و با این شرکت همراهی تمام و کمال نموده ایم و البته فارق از تمام کاستیهای این شرکت از همین طریق تشکر خالصانه خود را نسبت به خدمات رسانی و زحمات شبانه روزی پرسنل زحمت کش و مدیران محترم این شرکت اعلام می داریم.

ناچارا ً قسمتی از موضوعات کنتور را بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت نیرو به اختصار از مسئولین محترم شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر مطالبه می نماییم تا شاید موجب کمکی به شهروندان عزیز بوشهری و تغییر در نگرش و رفتار ابفا صورت گردد:

۱-*موضوع خرابی کنتور به دلیل وصل مستقیم پمپ*:
آیا اگر شرکت اب و فاضلاب بر اساس ایین نامه ابلاغی وزارت نیرو نسبت به *تامین اب*، *مداومت جریان اب*، *تامین فشار متعارف شبکه توزیع اب طبق نشریه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور*، *برنامه ریزی و حذف جیره بندی*، *خدمات آب*، از گذشته تا کنون اقدام نموده بود، ایا شهروندان نسبت به وصل پمپ مکش اب بر روی انشعاب خود اقدام می نمودند؟ ایا شهروندان دوست دارند هزینه بسیار گذاف خرید پمپ، اتوماتیک یا تعمیرات مورد نیاز پمپ را بر خانواده خود تحمیل نمایند؟
چرا در هنگام نصب انشعاب توسط آبفا این موضوع اعلام و اطلاع داده نمی شود؟ چرا در مواردی در هنگام مراجعه پرسنل محترم اتفاقات برای رفع کم ابی درب منازل، مردم را به روش ابگیری مکشی و نصب تجهیزات هواگیری راهنمایی مینمایند؟ چرا در هنگام مراجعه کارشناسان محترم شرکت برای کارشناسی فرم شماره ۶ نظام مهندسی، از نصب مستقیم پمپ بعد از کنتور مادر یا کنتور فرعی جلوگیری نمیگردد و‌ البته با مشاهده نصب غیر اصولی پمپ نیز توسط کارشناس مربوطه، نصب انشعاب تایید میگردد؟ مشخص نمایید نصب پمپ باعث خرابی کنتور یا شبکه توزیع اب شهری می شود؟ راهکاری برای تامین اب با وجود برنامه ریزی جیره بندی برای شهروندان ارائه نمایید؟ دلیل تفاوت فشار متعارف شبکه اب در استان بوشهر با سایر استانها در‌ چیست؟ ایا شبکه توزیع اب بوشهر امکان تحمل فشار مانند شبکه سایر استانها ندارد؟ چرا فشار اب در مناطق مختلف استان بسیار متفاوت است؟ چرا بر اساس ایین نامه ابلاغی وزارت نیرو ابفا از دهه هفتاد تا کنون هیچگونه اقدامی برای جمع اوری تمامی پمپهای مستقیم بر روی شبکه ننموده است ؟ مگر شرکت ابفا طبق ایین نامه ابلاغی وزارت نیرو مجاز نیست عنداللزوم نسبت به کنترل فنی طراحی و اجرای شبکه های اب و فاضلاب مشترک نظارت نماید؟
نهایتا پیشنهاد میگردد روابط عمومی محترم شرکت ابفا ابتدا از منازل سازمانی و ساختمانهای اداری شرکت ابفا و منازل همکارانشان در سطح استان در خصوص وصل مستقیم پمپ بر روی انشعاب اب بازدید و از دوستان و خانواده خود در خصوص این موضوع تحقیق نماید، تا متوجه دلیل این اقدام ما شهروندان بوشهری گردید.

۲- *وظیفه نگهداری کنتور توسط مشترک*:
طبق ایین نامه ابلاغی وزارت نیرو، جانمایی محل نصب انشعاب و کنتور توسط شرکت اب و فاضلاب انجام می شود. حال جای سوال است چرا ابفا بوشهر همانند اداره برق محفظه ایی برای نگهداری و حفاظت از کنتور اجرایی ننموده است که از اسیب دیدن کنتور به علت تابش مستقیم افتاب، ضربات تصادفی یا … جلوگیری نماید؟ ایا شهروندان از خراب شدن کنتور به دلیل تابش مستقیم خورشید یا …. اطلاع دارند ؟ با اینکه طبق ایین نامه عملیاتی وزارت نیرو جانمایی کنتور بر عهده ابفا است، چرا در هنگام نصب کنتور یا انشعاب توسط ابفا مکان مناسبی برای کنتور در نظر گرفته نمی شود که از خرابی ان بابت موضعات مطروحه ابفا در جوابیه، پیشگیری گردد تا شهروندان مقصر خرابی کنتور نباشند ؟ که در نهایت هزینه اب مصرفی متوسط ماهانه غیر معمول و هم هزینه خرید کنتور و … بر شهروندان تحمیل نگردد.

۳- *برنامه زمان بندی تعویض کنتور توسط ابفا*:
شرکت اب و فاضلاب که مدعی تعویض کنتور طبق برنامه ریزی پس از تهیه کنتور است، مگر ما شهروندان باید هزینه عدم‌ برنامه ریزی تهیه کنتور را بر اساس متوسط مصرف ماهانه عجیب و غریب غیر واقعی در قبوض ماهانه پرداخت نماییم ؟ چرا تا کنون این شرکت هیچگونه اطلاع رسانی در رابطه با برنامه ریزی تعویض کنتور برای ما شهروندان ننموده است؟ چرا شرکت اب و فاضلاب بوشهر، تاریخ ابتدایی اعمال معیوبی کنتور را در قبوض صادره ماهانه مشترک اطلاع رسانی نمی نماید ؟ آیا ابفا در صدور قبوض مصرفی ماهانه با کنتور معیوب منافع مالی دارد که تاریخ معیوبی کنتور را اطلاع رسانی یا کنتور معیوب را تعویض نمی نماید؟ مگر شرکت ابفا مدعی نیست که اگر مشترک قصور در نگهداری کنتور نماید بایستی نسبت به خرید کنتور اقدام نماید، پس چرا قصور مشترک را سریعا مانند دیگر اخطاریه های صادره این شرکت به اطلاع مشترک نمی رساند تا از صدور قبوض اب ماهانه غیر معمول برای شهروندان جلوگیری نماید؟ ایا تعداد کنتور برنامه ریزی و تهیه شده توسط ابفا جوابگوی این حجم از کنتور معیوب استان را می دهد ؟ ایا عدم تهیه کنتور بعد از چندین سال از ثبت خرابی به معنی عدم برنامه ریزی دقیق این شرکت و‌ ترک‌ فعل نمی باشد ؟ چرا ابفا بوشهر هیچگونه برنامه ریزی و راهکاری برای تعمیر کنتور معیوب حتی با هزینه شهروندان مانند سایر شرکتهای اب و فاضلاب ننموده است؟ (که با این اقدام هزینه شهروندان و حتی شرکت اب و فاضلاب نیز بسیار کمتر میگردد).
ابفا در خصوص تعداد کنتورهای معیوب و سالم نیز اطلاع رسانی نماید تا شهروندان بدانند حدودا چند سال زمان می برد تا کنتور معیوب ملکشان توسط ابفا تعویض شود!! به طور مثال برنامه زمان بندی تعویض کنتور ملک شهروندانی که از دهه هشتاد تا کنون معیوب است، را نیز لطفا اطلاع رسانی نماید که شهروندان تا چه مدت زمان دیگر میبایست منتظر تعویض کنتور توسط ابفا بمانند !! در فلوچارت تعویض کنتور در قسمت میز خدمت الکترونیک ابفا بوشهر، مدت زمان تعویض کنتور چند روز تعیین شده است که الان مدعی برنامه زمان بندی تهیه کنتور هستید و‌ این رفتار را توجیه می‌نماید!! (حداقل با خودتان صادق باشید)

۴- *پرداخت هزینه کارشناسی خرابی کنتور*:
لطفا شرکت ابفا در خصوص پرداخت هزینه کارشناسی کنتور نیز اطلاع رسانی نماید که چرا وقتی شرکت ابفا مقصر معیوب شدن‌کنتور است، هزینه خدمات کارشناسی از شهروندان قبل از مشخص شدن با معرفی به دفاتر پیشخوان اخذ میگردد؟ و چرا پس از مشخص شدن دلیل خرابی‌ (مقصر بودن ابفا) هزینه پرداختی به درخواست دهنده عودت داده نمی شود؟ ایا شرکت ابفا از روش علمی و‌ استانداردی برای ازمایش کنتور استفاده می‌نماید (مانند پر کردن بشکه ۲۰ لیتری و …)؟ ایا شرکت ابفا بوشهر دارای ازمایشگاه های استانداردی برای ازمایش و تعیین درصد خرابی مانند سایر شرکتهای اب و فاضلاب استانها می باشد؟

۵- *پرداخت هزینه تعویض کنتور به ابفا*:
با اینکه ما شهروندان با اطلاع از وضعیت مالی شرکت ابفا نسبت به خرید کنتور با هزینه شخصی از فروشگاه منتخب یا تعاونی مصرف ابفا اقدام می نماییم، ایا اخلاقی است که هزینه تعویض کنتور را نیز به ابفا پرداخت نماییم و اگر نباید پرداخت گردد چرا با معرفی به دفاتر پیشخوان این هزینه توسط ابفا اخذ میگردد؟

۶- *صدور‌قبوض مصرفی ماهانه در کنتورهای معیوب*:
بر اساس ضوابط ‌تعیین شده در ایین نامه های ابلاغی وزارت نیرو، لطفا مدیریت محترم شرکت ابفا در رابطه با صدور قبوض ماهانه با متوسط مصرف تعیین شده برای شهروندان با کنتور معیوب شفاف سازی و اطلاع رسانی نماید، که بر اساس کدام ضوابط حجم متوسط مصرف ماهانه خانگی را حداقل ۲۰ متر مکعب تعیین و محاسبه مینماید؟ ایا ممکن است تمام واحدهای مسکونی در استان حداقل ماهانه ۲۰ متر مکعب اب مصرف نمایند؟ ایا تعیین متوسط مصرف ماهانه در‌کنتورهای معیوب بیش از الگوی مصرف تعیین شده توسط وزارت نیرو (۱۶ متر مکعب) با تعرفه های ابلاغی ارتباطی دارد؟ با تعیین حجم مصرف ماهانه کنتورهای معیوب توسط ابفا، آیا هزینه بیشتری متحمل مصرف کنندگان و ایجاد درامد برای ابفا شده است؟ شرکت ابفا بر اساس کدام بخشنامه حداقل الگوی مصرف ماهانه کنتور خانگی معیوب را ۲۰ متر مکعب مشخص نموده است؟

۷- *اصلاح قبوض صادره علی الحساب کنتور معیوب*:
لطفا شرکت ابفا طبق ایین نامه ابلاغی وزارت نیرو در خصوص اصلاح قبوض صادره کنتور معیوب (قبوض علی الحساب) اطلاع رسانی نماید و اینکه چرا فقط قبوض یکسال قبل از تعویض کنتور معیوب را فقط اصلاح مینماید و چرا سایر قبوض علی الحساب صادره قبل از ان را اصلاح نمی نماید؟
مگر بر اساس ایین نامه عملیاتی هرگونه کسر و اضافه محاسبه بهایی از زمان وقوع از طرفین قابل بازگشت نمی باشد؟

۸- *کیفیت اب شرب*:
ایا شرکتهای ابفا نمی بایستی کیفیت فیزیکی اب را طبق استانداردهای ابلاغی وزارت نیرو کنترل و تامین نمایند؟ پس هزینه خسارات وارده به تاسیسات شبکه داخلی شهروندان بابت رسوبات موجود در اب، بر عهده کیست؟ ایا ابفا متوجه سرویس و خسارات سالانه دستگاه های گرمایشی و شیرالات منازل مردم بوشهر نشده است؟ ایا ابفا متوجه رسوبات اب در پشت کنتورها، سر شیرهای کنترل مصرف و شبکه اب داخلی منازل نمی باشد؟ پس چرا اقدامی برای جلوگیری از این هزینه برای مردم، صورت نمی پذیرد؟ چرا اینگونه رسوبات و‌ خسارات در شبکه اب داخلی منازل در دیگر شهرهای کشور کمتر از این حجم از رسوب، مشاهده می شود؟

۹- *اصلاح و تعویض وسایل و‌ لوازم انشعاب*:
مگر بر اساس ایین نامه ابلاغی وزارت نیرو، اصلاح و تعویض وسایل انشعاب به دلیل فرسودگی یا حوادث اتفاقی، بدون اخذ هزینه و حتی بدون درخواست مشترک، بر عهده شرکت نمی باشد؟ پس چرا شهروندان بایستی منتظر برنامه زمان بندی تهیه ان توسط ابفا باشند؟ ایا بدون درخواست و اعتراض و پیگیری مردم از ابفا، این شرکت بر اساس وظایف ذاتی خود نسبت به تعویض کنتورهای معیوب مانند شرکت توزیع برق اقدام می نماید؟ که البته اینگونه موضوعات نشان دهنده برنامه ریزی دقیقتان در پیشبرد اهداف سازمانی است !!!!!! یا فقط در موضوعات درامدی سریعا کنتور مشترک بدون در نظر گرفتن دلیل خرابی اقدام به تعویض می‌نمایید!!!!!! ایا قوانیتی که در جابیه اعلام نمودید برای عموم جامعه ثابت است و تبعیض در ان وجود ندارد!!!!!!

در نهایت از مجموعه ابفا انتظار می رود با دقت بیشتری نسبت به تهیه جوابیه برای ما شهروندان اقدام می نمود و تسلط مردم بر قوانین و‌ مقررات و‌ ضوابط ابلاغی کشوری را دستکم نگیربد که هیچ موضوعی از دید جامعه مسلمان متمدن ایرانی و دستگاه های نظارتی کشور مخفی نمی ماند و پیشنهاد میکنیم در صورت عدم تسلط این شرکت بر بخشنامه های ابلاغی کشور، هم می توانید از شرکتهای ابفا استانهای همجوار یا شرکتهای ابفا کلان شهرها یا شرکتهای ابفا پیشرو در خدمات رسانی و یا نهایتا از وزارت نیرو استعلام نمایید.
به مسئولین محترم ابفا که احتمالا بعضی از شماها نسل های بعد از انقلاب می باشید، یاد اوری میکنیم که مردم ایران زیر سایه رهبری امام راحل (ره) با دست خالی در دوران دفاع مقدس جلوی تمام مزدوران جهانی برای دفاع از میهن و ناموس و‌ خاک کشورمان ایستادیم و از همه چیز خود حتی جسم و جانمان گذشتیم، پس همیشه نگران و منتظر روزی باشید که همین مردم قانع و خونگرم بخصوص جنوبی پیگیر حقوق شهروندی یا احقاق حق بیت المال یا ترک فعل مدیران از طریق مراجع قانونی کشور در خصوص مشکلات و مطروحه در جامعه شوند متاسفانه دلیل تمامی عقب ماندگی استان همین رفتارها و تصمیمات سازمانها با مدیریت ضعیف و ناکارامد است .
ضمنا اگر صادقانه مشکلات سازمان را مطرح و واقعیات را در جوابیه خود بیان میکردید، آنگاه متوجه بزرگی و منش جامعه ایرانی به خصوص شهروندان کم توقع بوشهری می شدید، همیشه بیان کاستیها با یک عذر خواهی کوچک از مردم خیلی زیباتر است تا انکه اینگونه موضع گیری و جوابیه بسیار سطحی، ناقص و در حد رفع مسئولیت برای جامعه اعلام نمایید و‌ متاسفیم برای اینگونه نگرش و رفتار …… مطمعنن این جوابیه دستگاه اجرایی زیبنده دولت و انقلاب نیست و حتی با اهداف تعیین شده توسط شخص ریس دولت منتخب مردمی جناب رییس جمهور نیز همخوانی ندارد.

در پایان نیز از نماینده محترم ولی فقیه در استان و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و استاندار محترم و دستگاه های نظارتی استان انتظار داریم پیش از مطالبه مردم از دستگاه های اجرایی و خدماتی، نسبت به نظارت دقیقتر بر عملکرد اینگونه شرکتها و سازمانها اهتمام لازم را بعمل اورید تا این موضوعات موجب دلسردی جامعه از دولت مردمی و سو استفاده دشمنان کشور از انقلاب، نشود.

من الله توفیق