یک رسانه آلمانی نوشت: احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب ایران پشت سر تنها نامزد مورد تایید خود، مسعود پزشکیان، در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی که قرار است در ۲۸ ژوئن برگزار شود، متحده شده‌اند و نامزدی وی را فرصتی برای توقف تغییر در کشور می‌دانند. نشریه آلمانی bne IntelliNews در ادامه این گزارش نوشته است: پزشکیان، وزیر […]

یک رسانه آلمانی نوشت: احزاب و چهره‌های اصلاح‌طلب ایران پشت سر تنها نامزد مورد تایید خود، مسعود پزشکیان، در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی که قرار است در ۲۸ ژوئن برگزار شود، متحده شده‌اند و نامزدی وی را فرصتی برای توقف تغییر در کشور می‌دانند.

نشریه آلمانی bne IntelliNews در ادامه این گزارش نوشته است: پزشکیان، وزیر سابق بهداشت و نایب رئیس مجلس که به صداقت و اعتدال شهرت دارد، تنها کاندیدای اصلاح طلبی است که برای شرکت در انتخابات مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

احزاب کلیدی اصلاح طلب از جمله حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، حزب اعتدال و توسعه و همچنین چهره‌های با نفوذی مانند محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق و جواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق، از پزشکیان حمایت کرده‌اند. آن‌ها از ایرانیان می‌خواهند که پس از مشارکت کم‌سابقه در انتخابات اخیر شرکت کنند و به تغییر رأی دهند.

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر سابق کشور و از اعضای اصلاح طلب جامعه روحانیون مبارز گفت: حضور پزشکیان فرصت گران‌بهایی برای مردم و نظام است. او ممکن است غافلگیر کننده این انتخابات باشد و اکثریت خاموش را به خود جلب کند.

تحلیلگران می‌گویند که پزشکیان شانس واقعی در رقابت سه جانبه با نامزد‌های محافظه کار محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی، دارد. نداشتن بار منفی، شهرت صداقت و مخالفت با محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند او را به یک گزینه وحدت‌بخش تبدیل کند.

با این حال، حتی اگر پزشکیان پیروز شود، چالش‌های بزرگی در تلاش برای تغییر مسیر ایران و رسیدگی به نارضایتی‌های مردمی پس از انتخابات در انتظار خواهد بود. اما اصلاح طلبان استدلال می‌کنند که تحریم انتخابات تنها گروه مقابل را بیشتر تثبیت می‌کند.

علی ربیعی، سخنگوی سابق دولت در توییتی نوشت: وقتی جامعه تشنه امید است، حتی یک تایید صلاحیت متفاوت، چنین موج و حس خوبی را در میان مردم ایجاد می‌کند. در کنار او ایستاده ایم.

محمد قوچانی، روزنامه نگار و رئیس کمیته سیاسی مجریان حزب سازندگی در شماره دیروز روزنامه سازندگی به تحلیل وضعیت انتخابات و جایگاه پزشکیان در آن پرداخت و گفت: مسعود پزشکیان سیاستمداری پاکدست، پرتلاش و نطّاق است که هم وزیر دولت اصلاحات بود، هم وکیل مردم تبریز و هم بزرگ‌شده در دامان مادری کُرد و شاخص‌ترین نماینده اقلیت میانه‌رو در مجلس موجود.

آذر منصوری دبیرکل حزب وحدت ملی و رئیس جبهه اصلاحات با انتشار پستی در شبکه ایکس (توئیتر) حمایت خود را از پزشکیان اعلام کرد. منصوری نوشت: راهبرد مشارکت مشروط گام مهم جبهه اصلاحات ایران برای معنابخشی به انتخابات بود. تأیید صلاحیت دکتر پزشکیان را برای ایران به فال نیک می‌گیریم. در این صحنه نابرابر برای پیروزی ایشان تلاش می‌کنیم و کماکان پیگیر حقوق آحاد مردم ایران، از جمله حق انتخابات آزاد و عادلانه و رقابتی هستیم.

هادی خامنه‌ای، برادر آیت الله سید علی خامنه‌ای، نیز با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از پزشکیان اعلام کرد: مجمع نیرو‌های خط امام ضمن تاکید بر مواضع قبلی خود در نقد روند‌های غلط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و مخالفت با برخورد‌های ناصوابی که مردم را به سوی عدم شرکت در انتخابات سوق داد، اذعان می‌کند که کوشش برای تشکیل دولتی خردگرا و توسعه‌محور که بتواند از همه ظرفیت‌های علمی و اجرایی کشور بدون تنگ‌نظری‌های سیاسی و باندی بهره ببرد، برای اصلاح به صواب نزدیکتر است تا عدم شرکت در انتخابات.

این انتخابات در مقطع حساسی برای ایران که با بحران اقتصادی، ناآرامی‌های اجتماعی و انزوای بین المللی دست و پنجه نرم می‌کند، برگزار می‌شود. اصلاح‌طلبان امیدوارند که پزشکیان بتواند فضایی را برای سیاست‌های معتدل‌تر ایجاد کند.

  • منبع خبر : فرارو