مقدمه نسل Z (متولدین حدود ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) به آرامی وارد نقش‌های رهبری در سازمان‌ها می‌شود. این نسل ویژگی‌های خاصی دارد که رهبری آن‌ها را از نسل‌های قبلی متمایز می‌کند و چالش‌ها و فرصت‌های تازه‌ای در مدیریت ایجاد کرده است (Harvard Business Review, 2023; McKinsey & Company, 2024). سازمان‌ها برای آماده‌سازی بهتر آنها نیازمند برنامه‌های […]

مقدمه
نسل Z (متولدین حدود ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲) به آرامی وارد نقش‌های رهبری در سازمان‌ها می‌شود. این نسل ویژگی‌های خاصی دارد که رهبری آن‌ها را از نسل‌های قبلی متمایز می‌کند و چالش‌ها و فرصت‌های تازه‌ای در مدیریت ایجاد کرده است (Harvard Business Review, 2023; McKinsey & Company, 2024).
سازمان‌ها برای آماده‌سازی بهتر آنها نیازمند برنامه‌های منتورینگ، یادگیری سریع، فرصت‌های توسعه فردی و مسیرهای شغلی شفاف هستند (Reeves et al., 2023; McKinsey & Company, 2023).

چالش‌های زومرها در نقشهای رهبری

۱. کمبود تجربه مدیریتی و رهبری سنتی
زومرها به دلیل ورود نسبتا تازه به بازار کار، فاقد تجربه عملی کافی در زمینه رهبری سنتی، مدیریت بحران و تصمیم‌گیری‌های پیچیده هستند. این مسأله می‌تواند بر اعتماد به نفس و کارآمدی آنها در موقعیت‌های حساس تأثیر بگذارد (Harvard Business Review, 2023; Reeves et al., 2023).

۲. انتظارات متفاوت نسبت به فرهنگ سازمانی
نسل Z سازمان‌هایی را ترجیح می‌دهد که شفافیت، تنوع، عدالت و معنادار بودن کار را رعایت کنند. این انتظارات گاهی با فرهنگ سنتی سازمان‌ها در تضاد قرار می‌گیرد و نیازمند تغییرات اساسی در رویکردهای منابع انسانی و رهبری است (McKinsey & Company, 2024; Collinson & Hodin, 2023).

۳. مدیریت تیم‌های چندنسلی
زومرها در نقش‌های رهبری باید بتوانند با تیم‌هایی کار کنند که شامل نسل‌های مختلف از Boomers تا Millennials هستند. این مسأله نیازمند مهارت بالایی در ایجاد تعامل، حل اختلافات نسلی و برقراری ارتباط مؤثر است (Gallup, 2024).

۴. فشار مضاعف بر سلامت روان و اثبات توانمندی
نسل Z حساسیت بالایی نسبت به سلامت روان دارند. فشار اجتماعی برای اثبات شایستگی و توانمندی، می‌تواند اضطراب، استرس و احتمال فرسودگی شغلی را در آنها افزایش دهد (American Psychological Association, 2023; Collinson & Hodin, 2023).

۵. اتکای بیش از حد به فناوری
هرچند زومرها در فناوری مهارت بالایی دارند، اما تکیه بیش از حد به ابزارهای دیجیتال می‌تواند به تضعیف مهارت‌های ارتباطی حضوری، مذاکره و ایجاد روابط عمیق انسانی منجر شود (Harvard Business Review, 2024; Reeves et al., 2023).

چگونه مدیران یادگیری و توسعه، زومرها را برای نقش‌های رهبری آماده کنند؟

نسل Z یا زومرها با ارزش‌های متفاوت، تکنولوژی‌محور بودن و انتظارات جدید وارد بازار کار شده‌اند. برای آماده‌سازی این نسل جهت تصدی نقش‌های رهبری، مدیران یادگیری و توسعه (L&D Managers) باید رویکردهای هدفمندی اتخاذ کنند.

۱. ارائه برنامه‌های توسعه مهارت‌های رهبری از سنین کاری پایین
تحقیقات نشان می‌دهد که نسل Z ترجیح می‌دهد از همان ابتدای مسیر شغلی، در برنامه‌های توسعه مهارت‌های رهبری مشارکت داشته باشد (Harvard Business Review, 2023). بنابراین، مدیران باید دوره‌هایی چون “رهبری تطبیقی”، “مدیریت تغییر” و “تصمیم‌گیری در بحران” را زودهنگام در دسترس آنها قرار دهند.

۲. ایجاد مسیرهای شغلی شفاف و انعطاف‌پذیر
نسل Z به وضوح مسیر پیشرفت شغلی اهمیت می‌دهد (McKinsey & Company, 2023). طراحی مسیرهای پیشرفت واضح و فراهم کردن فرصت‌های رشد افقی و عمودی، باعث انگیزش بالاتر آن‌ها می‌شود.

۳. ارائه کوچینگ فردی و منتورینگ
بر اساس گزارش Gallup (2024)، منتورینگ مؤثر یکی از اصلی‌ترین نیازهای نسل Z در محیط کار است. اختصاص کوچ‌ها و منتورها برای هدایت شخصی و توسعه مهارت‌های رهبری، می‌تواند انتقال به پوزیشن‌های مدیریتی را تسهیل کند.

۴. تقویت مهارت‌های نرم به موازات مهارت‌های فنی
زومرها ممکن است در مهارت‌های نرم مانند هوش هیجانی، مدیریت تعارض و تعاملات بین‌فردی نیاز به تقویت بیشتری داشته باشند (American Psychological Association, 2023). مدیران یادگیری باید به این ابعاد نیز در برنامه‌های آموزشی توجه ویژه داشته باشند.

۵. بهره‌گیری از فناوری‌های یادگیری دیجیتال
این نسل به یادگیری دیجیتال علاقه‌مند است. استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین، گیمیفیکیشن و میکرو-لرنینگ می‌تواند فرآیند آموزش را برای زومرها جذاب‌تر و اثربخش‌تر کند (Deloitte Insights, 2024).

مدیران یادگیری و توسعه با طراحی برنامه‌های آموزشی انعطاف‌پذیر، فردمحور و فناورانه می‌توانند نسل Z را به رهبران مؤثر آینده تبدیل کنند. سرمایه‌گذاری روی توسعه رهبری این نسل، برای آینده سازمان‌ها حیاتی است