?گروهی از آسیب‌دیدگان حوادث سه ماه اخیر که در فضای عمومی و رسانه‌ای کشور کمتر به آنان توجه می‌شود، آن دسته از شهروندان و ایرانیانی هستند که اعتماد و باورهایشان تحت‌تاثیر این ناآرامی‌ها صدمه دید. ?اعتمادی که به‌نظر می‌رسید هدف قرار دادن آن از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی به‌عنوان یک مأموریت قطعی پیگیری می‌شد، اما […]


?گروهی از آسیب‌دیدگان حوادث سه ماه اخیر که در فضای عمومی و رسانه‌ای کشور کمتر به آنان توجه می‌شود، آن دسته از شهروندان و ایرانیانی هستند که اعتماد و باورهایشان تحت‌تاثیر این ناآرامی‌ها صدمه دید.

?اعتمادی که به‌نظر می‌رسید هدف قرار دادن آن از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی به‌عنوان یک مأموریت قطعی پیگیری می‌شد، اما امروز و بعد از روشن شدن صحنه درگیری و سهم هریک از طرف‌های درگیر، فارغ از کیفیت نقش‌آفرینی این رسانه‌های وابسته به دولت‌های ایران‌ستیز و نقش‌شان در روشن‌نگه‌داشتن آتش ناآرامی‌ها، لازم است به سهم نهادهای حاکمیتی و تصمیم‌گیر همچنین کیفیت و میزان توجه این نهادها نسبت به مساله اعتماد عمومی بپردازیم. به همین بهانه می‌توان تصاویر و ویدئوهایی را به خاطر آورد که با عنوان برخورد تند و خشن «پلیس» با «معترضان» در رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی دست‌به‌دست می‌شد.

?در اکثر این تصاویری که نشان می‌داد میان پلیس و برخی افراد درگیری‌هایی ‌به‌وجود آمده، اثری از اتفاقات قبل و بعد آن صحنه دیده نمی‌شد تا مخاطب را به تشخیص درستی برساند که آیا پیش از این تصویر ما صرفا با یک معترض آرام مواجه بوده‌ایم که پلیس به ناحق با او برخورد کرده، یا شاهد یک فرد آموزش‌دیده هستیم که به دلیل حمله به نیروهای امنیتی و انتظامی از سوی مأموران مورد حمله قرار گرفته است.

? اما نکته مهم‌تر درباره این ویدئوها آن است که پلیس درخصوص اکثرشان ترجیح داد سکوت کند. یعنی غیر از چند مورد که برخورد پلیس با فرد حاضر در صحنه وایرال شد و واکنش‌هایی را برانگیخت، در موارد دیگر توضیحات قانع‌کننده‌ای از سوی مقامات فراجا شنیده نشد.

?مساله دیگری که افکار عمومی را تحت‌تاثیر قرار داد، تصاویری بود که در آن افرادی با لباس نیروی انتظامی و یگان ویژه اقدام به تخریب اموال مردم اعم از موتورسیکلت پارک‌شده، خودروی درحال حرکت و حتی در ورودی و پنجره‌های منازل مسکونی می‌کنند.

?راه‌حل جبران ضربه‌ای که به اعتماد عمومی نسبت به نیروی انتظامی وارد شده، در دست خود نیروی انتظامی ا‌ست. همین امروز هم برای این اقدام دیر است اما فراجا می‌تواند و شاید بتوان گفت باید در سریع‌ترین زمان افرادی که با لباس پلیس اموال مردم را تخریب کردند معرفی کند تا اعتماد عمومی آسیب‌دیده تحت‌تاثیر آن تصاویر وایرال‌شده ذره‌ذره ترمیم شود.

?درنهایت می‌توان گفت سوال بخش قابل‌توجهی از افکار عمومی که روح و روان‌شان در این سه ماه فشارهای بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده این است که سرنوشت پلیس‌نماها چه شد و چرا اگر با آنان برخورد شده است این خبر امیدوارکننده اعلام عمومی شود.

  • منبع خبر : فرهیختگان