طبق اخبار منتشرشده، حدود پنج هزار تن از حبوبات وارداتی به ایران در گمرکات کشور بلاتکلیف باقی‌ مانده بود. بخشی از این کالاها فاسد شده بود و برخی دیگر در معرض فساد قرار داشت. اما طبق اطلاعات منتشرشده از سوی دنیای اقتصاد، ۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ارگان مربوطه دستور ترخیص صد درصدی لپه، عدس، نخود و انواع […]

طبق اخبار منتشرشده، حدود پنج هزار تن از حبوبات وارداتی به ایران در گمرکات کشور بلاتکلیف باقی‌ مانده بود. بخشی از این کالاها فاسد شده بود و برخی دیگر در معرض فساد قرار داشت. اما طبق اطلاعات منتشرشده از سوی دنیای اقتصاد، ۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ارگان مربوطه دستور ترخیص صد درصدی لپه، عدس، نخود و انواع لوبیا را ابلاغ کرد.

چالش‌های ترخیص نشدن کالاهایی نظیر حبوبات از گمرک

سید عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات ایران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره چالش‌هایی که ترخیص نشدن به‌موقع محصولاتی همچون حبوبات برای تجار ایجاد می‌کند اظهار کرد: کالا‌هایی نظیر حبوبات، باید ظرف یک ماه تا ۴۵ روز از گمرک ترخیص شوند. به عنوان مثال  بخشی از حبوباتی که به ایران وارد شده حدود پنج ماه است که در گمرکات شمال و جنوب بلاتکلیف باقی‌ مانده بود. بسیاری از این کالاها یا تخریب شده یا در حال تخریب هستند. این امر باعث ضرر و زیان تجار می‌شود. البته وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و دولت برای حل این مشکل تلاش کرده‌اند.

قوانین باید ترخیص کالاهایی را که در معرض تخریب قرار دارند تضمین کند

افتخاری در پاسخ به این پرسش که چه سیاست‌گذاری‌هایی باید صورت گیرد تا چنین مشکلاتی به حداقل برسد توضیح داد: در قوانینی که در قانون بودجه سالانه و… مصوب می‌شود، باید به ترخیص کالاهایی که در معرض تخریب و فساد قرار دارند اولویت داده شود و قوانین باید ترخیص سریع کالاهای این‌چنینی از گمرک را تضمین کنند.

این فعال بخش خصوصی درباره وضعیت بازار در صورت تکرار موضوع بلاتکلیف ماندن حبوبات در گمرکات کشور گفت: هرقدر کالاهایی مانند حبوبات مدت‌زمان طولانی‌تری در گمرک بمانند، قطعاً از کیفیت‌شان کاسته می‌شود و از طرفی نیاز بازار هم برطرف نمی‌شود. در نتیجه بازار با کمبود کالا مواجه می‌شود.

انتظارها از دولت چهاردهم و وزیر جدید وزارت کشاورزی

او درباره انتظار خود از دولت جدید و وزیری که در رأس وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد برای جلو‌گیری از مشکلات این‌چنینی تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت چهاردهم و وزیر جدید از نظر کارشناسان و عوامل متخصص استفاده کنند. همچنین انتظار می‌رود در تصمیم‌سازی‌ها و وضع قوانین از نظرهای بخش خصوصی هم استفاده شود تا بدین صورت از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

بر اساس این گزارش، کالاهایی که احتمال فساد و تخریب‌شان بیشتر است باید در زود‌ترین زمان ممکن از گمرکات سراسر کشور ترخیص شوند چراکه در صورت بلاتکلیف ماندن چنین کالاهایی در گمرک، هم تخریب می‌شوند و هم ضرر و زیان زیادی متوجه تجار می‌شود. همچنین نیاز بازار هم تامین نمی‌شود و قیمت‌ها افزایش می‌یابد. دولت و نهاد‌های ذی‌ربط باید به منظور رسیدگی و حل چنین مشکلاتی در زود‌ترین زمان ممکن اقدام کنند تا جلوی ضرر و زیان دیدن تجار و افزایش قیمت در بازار گرفته شود.

  • منبع خبر : تجارت نیوز