اکثر مدیران عاملی که منصوب می‌شوند سیاسی هستند، مدیرعامل سیاسی نتیجه‌اش بهتر از این نمی‌شود مثلا مدیرعاملی که قبلا در کار کشت آلوئه‌ورا بوده الان مدیرعامل شده، فردی که قبلا دفترخانه ازدواج طلاق داشته الان مدیرعامل یک پتروشیمی به ارزش ۲ میلیارد دلار شده است. نتیجه این انتصابات در صنعت پتروشیمی عملکرد ضعیف این مدیدارن […]

اکثر مدیران عاملی که منصوب می‌شوند سیاسی هستند، مدیرعامل سیاسی نتیجه‌اش بهتر از این نمی‌شود مثلا مدیرعاملی که قبلا در کار کشت آلوئه‌ورا بوده الان مدیرعامل شده، فردی که قبلا دفترخانه ازدواج طلاق داشته الان مدیرعامل یک پتروشیمی به ارزش ۲ میلیارد دلار شده است.

نتیجه این انتصابات در صنعت پتروشیمی عملکرد ضعیف این مدیدارن در تولید و سرمایه‌گذاری در زنجیره تولید و صنایع پایین دستی می باشد که این موضوع باعث سو استفاده واردکنندگان این محصولات میگردد.

چینی ها متانول خود را از زغال سنگ تولید میکند که کیفیت آن پایین‌تر و هزینه آن بالاتر است و آلودگی زیست محیطی نیز به همراه دارد.

به همین دلیل بدون نیاز به سرمایه‌گذاری از متانول ارزان و باکیفیت ایران برای واحدهای MTO خود و تولید محصولات پلیمری با ارزش افزوده بالا مانند پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن استفاده می‌کند.

کارشناسان معتقدند خام فروشی متانول نتیجه سوءمدیریت، دلال بازی و جیب پر کردن سرمایه‌گذاران چینی و شرکت‌های کشتیرانی و عده‌ای خاص است.

سهامداران عمده پتروشیمی‌ها، به ویژه صندوق‌های بازنشستگی، به جای سرمایه‌گذاری بلندمدت و توسعه زنجیره ارزش، تنها به دنبال سود کوتاه‌مدت و تقسیم سود بین سهامداران هستند. این رویکرد کوتاه‌بینانه، مانع از توسعه صنعت پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر شده است.

تا زمانیکه دولت‌ها به بهانه‌ی اشتغال‌زایی به متانول‌سازان باج می‌دهند، و قوانین سختگیرانه‌ای برای تکمیل زنجیره ارزش وضع نمی‌کنند، در بر همین پاشنه زیان‌دهی می‌چرخد و خبری از تولید محصول باارزشی در این صنعت نخواهد بود‌.

کارشناسان هشدار می‌دهند که ادامه فروش محصولات پتروشیمی به صورت خام و کم ارزش مثل متانول و اوره، اقدامی نابخشودنی است. با این حال، تصمیم‌گیران ما همچنان بر طبل خام فروشی می‌کوبند و ثروت ملی را به باد می‌دهند.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین