خودروهای حمل بار که از بنادر جنوب ایران «کالای ملوانی» وارد شده توسط تجار و لنجداران را به مناطق مختلف کشور میبرند «شوتی» خوانده میشوند. خودروهای «شوتی» عمدتا به صورت کاروانی به جاده میزنند و با سرعت غیرمجاز حرکت میکنند. آنها میگویند رانندگان حمل بار کالای ملوانی از شهرهای مختلف ایران به بنادر جنوبی میآیند […]
خودروهای حمل بار که از بنادر جنوب ایران «کالای ملوانی» وارد شده توسط تجار و لنجداران را به مناطق مختلف کشور میبرند «شوتی» خوانده میشوند.
خودروهای «شوتی» عمدتا به صورت کاروانی به جاده میزنند و با سرعت غیرمجاز حرکت میکنند.
آنها میگویند رانندگان حمل بار کالای ملوانی از شهرهای مختلف ایران به بنادر جنوبی میآیند و حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان کرایه انتقال بار دریافت میکنند. آنها میگویند اگر بتوانند از گذرگاه های پلیس عبور کنند، احتمال اینکه در دام راهزنان مسلح بیافتند بسیار است و شاید جان و مال خود را از دست بدهند.
در میان رانندگان خودروهای شوتی زنانی هم دیده میشود که یا راه همسران فوت شده خود در این راه را ادامه میدهند و یا برای درآوردن خرج خانواده به جاده زدهاند.
براساس قوانین گمرکی ایران، خروج کالای ملوانی از شهرهای بندری که این امتیاز را دارند ممنوع است، اما به دلیل ارزانتر بودن کالا ها میل به خرید از بنادر بیشتر است و برای انتقال آن از خودروهایی استفاده میشود که عمدتا با سرعت بالا در جاده ها حرکت میکنند
- منبع خبر : عصر ۱۴۰۰
محمدعلی صادق نژاد
تاریخ : 20 - شهریور - 1400
باسلام
محل کار بنده شهرستان جم هست و خودم شیراز زندگی میکنم و مجبور هستم در ماه چندین بار جاده شیراز به جم و برعکس رو با خودروی شخصی خود در جاده ای غیر استاندارد و میشه گفت افتضاح از نظر ایمنی و زیر ساخت رانندگی کنم
که متأسفانه در این جاده بعضا خودروهای شوتی به صورت کاروان یا تکی با سرعت بسیار بالا و بدون پلاک در حال جابجایی بار هستند و بدون رعایت قوانین رانندگی با خودروی غیر استاندارد خود با حجم بار غیر استاندارد با سرعت بالا جان و مال خود و دیگران را به خطر میاندازن
متاسفانه واسشون عادت شده زمانی هم که خالی از سمت شیراز به سوی بنادر در حال حرکت هستند با سرعت های بالا و حرکات پرخطر جان خود و بقیه رانندگان را به خطر میاندازن
از مسولین خواهش میکنم هرچه سریعتر پاسگاه جم را دوباره راه اندازی کنند تا حداقل میزان شوتی های جاده کاهش یابد
باتشکر