????فاطمی امین وعده افزایش تولید خودرو را داده و میخواهد از محل افزایش تولید، قیمتها را کاهش دهد. اما مساله کنونی صنعت خودروسازی کمبود قطعه است. طبق اعلام سازمان بازرسی بیش از ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود دارد اما چون خودروسازان با کمبود قطعه مواجهند، نمیتوانند این تعداد خودرو را روانه […]
????فاطمی امین وعده افزایش تولید خودرو را داده و میخواهد از محل افزایش تولید، قیمتها را کاهش دهد. اما مساله کنونی صنعت خودروسازی کمبود قطعه است. طبق اعلام سازمان بازرسی بیش از ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود دارد اما چون خودروسازان با کمبود قطعه مواجهند، نمیتوانند این تعداد خودرو را روانه بازار کنند
????از طرف دیگر، تا پایان سال گذشته، زیان انباشته خودروسازان از مرز ۵۵ هزار میلیارد تومان گذشته است. به قول معاون وزیر صمت، با این حجم از زیان چطور میتوان از خودروسازان انتظار جهش تولید و کیفیت را داشت؟
????از طرف دیگر به گفته رئیس انجمن قطعهسازان، خودروسازان ۶۰ هزار میلیارد تومان به قطعهسازان بدهی دارند. از طرف دیگر چندی پیش اعلام شد خودروسازان خط تولید برخی از خودروهای داخلی را متوقف کردهاند چون قطعات لازم برای تولید و تکمیل خودرو را ندارند و تحریمها مانع واردات قطعات لازم هستند
????از طرف دیگر، یکی از مهمترین دلایل مخالفت با آزادسازی واردات خودرو ارزبری آن است. دولت حتی واردات لوازم خانگی را ممنوع کرده که ارز زیادی از کشور وارد نشود. اما حالا اگر مطابق وعده وزیر صمت قرار باشد سه میلیون دستگاه تولید شود، نیاز به واردات قطعات است
????چند روز پیش هم مدیرعامل ایران خودرو گفته بود متوسط ارزبری یک خودرو ۱۷۱۵ یورو است. این یعنی برای تولید سه میلیون دستگاه خودرو بیش از پنج میلیارد یورو نیاز است. این البته مشروط به این است که تحریمها رفع شود و هم مشکل کمبود منابع ارزی ایران برطرف شود و هم واردات قطعات خودرو انجام شود
- منبع خبر : عصر ۱۴۰۰
Monday, 25 November , 2024