روز گذشته نمایندگان مجلس ارز ترجیحی را حذف کردند. البته طبق مصوبه مجلس، این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند. اما چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای […]

 

روز گذشته نمایندگان مجلس ارز ترجیحی را حذف کردند. البته طبق مصوبه مجلس، این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند. اما چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا از طریق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

 

نکته اینجاست که بنا به اظهارنظر کارشناسان، حذف ارز ترجیحی تنها به ضرر مردم تمام خواهد شد کما اینکه در حال حاضر هم با توجه به تورم موجود و اقتصاد بیمار وضع مناسبی ندارند. اکنون این مسئله مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را که حامل نگرانی آن‌ها از حذف ارز ترجیحی است، در پی داشته است.

 

یکی از کاربران در این باره نوشته است: «حذف ‎ارز ترجیحی و تک نرخی کردن آن روی کاغذ به نفع مردم است؛ فقط کاغذ! امادربلندمدت عموم مردم را تحت فشار عمیق و مضاعف قرار میدهد چون تصمیم‌سازی باندهای اقتصادی منشا قانونگذاری غلط و ایجاد فساد و دلال‌پروری است».

 

کاربر دیگری گفته است: «برای دیدن نتایج فاجعه بار حذف ‎ارز ترجیحی نیاز به مجادله نیست. فقط صبر!»

 

دیگری نوشت: «‎نگرانی ارکان حاکمیت در مورد تبعات حذف ‎ارز ترجیحی عیان است و متاسفانه عموم مردم نمیدانند که سفره‌های آنان کوچک میشود و قیمت‌ها دستورپذیر نیستند. امیدواریم عقلانیت در ‎شورای نگهبان هویدا گردد!»

 

 

  • منبع خبر : عصر ۱۴۰۰