*یادداشت های سفر به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر * قسمت سوم ✍️حسن لاوری روز شنبه ۲۸ابان ماه امروز صبح با دغدغه وضعیت موجود در کشور بیدار شدم ، آمده ام قطر که بی خیال وضعیت شوم ولی مگر می شود مردم در وضعیت خوبی نباشند ، گرانی و تورم ، نارضایتی مردم ، نا ارامی […]

*یادداشت های سفر به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر *
قسمت سوم
✍️حسن لاوری
روز شنبه ۲۸ابان ماه

امروز صبح با دغدغه وضعیت موجود در کشور بیدار شدم ، آمده ام قطر که بی خیال وضعیت شوم ولی مگر می شود مردم در وضعیت خوبی نباشند ، گرانی و تورم ، نارضایتی مردم ، نا ارامی کشور و خبر کشته شدن معترضین و مامورین هر لحظه بشنوی وبعد بدون ناراحتی و بدون دغدغه سر کنی …
البته آخر شبی یه خبر تلخ دیگه و نیز یه خبر خوبی شنیدم که امیدوارم خبر تلخه دروغ باشه و همچنین خبر آزادی دوستمان امین نیز خبر خوبی بود که امیدوارم همه افراد زندانی ازاد شوند و کسی در زندان نباشد .

امروز به “منطقه ونیز “ دوحه قطر رفتم منطقه ای که در دریا ساخته اند و ساختمانهای که بر روی آب احداث کرده اند در کنار و بین این ساختمان ها ی چهار طبقه آب دریا جاری است جالب ، زیبا و برای گردشگری جذاب شده است ، موازی آن منطقه ای سنتی هم هست که قبل از منطقه ونیز ساخته شده و با خاک ریزی گسترده دریا را دایره شکل خشک کرده و ساختمانهای ۱۵ تا ۲۰ طبقه بر روی آن خشکی ها ساخته اند .
عصر برای مراسم فرهنگی و اجرای موسیقی زنده با حضور رییس فیفا و بازیکنان پیشکسوت ادوار مختلف جام جهانی با مترو به کورنش رفتیم
قطر چندین سال برای ساخت مترو تلاش کرده بالاخره توانست چندین خط مترو احداث کند ، به طور طبیعی دوحه با جمعیت یک و نیم میلیونی قطری و همین تعداد مقیمی با وجود هر خانواده ۳الی ۴ اتومبیل تا چندین سال دیگر نیازی به مترو ندارد ولی با افزایش یکباره ۵ میلیونی جمعیت برای جام جهانی ، و نیاز به مترو ، ان را با امکانات خوبی ساخته اند
ویکی پدیا : متروی دوحه (انگلیسی: Doha Metro) یک سیستم مترو برای شهر دوحه پایتخت قطر است که در تاریخ ۸ می ۲۰۱۹ افتتاح شد.مترو دوحه داری ۳ خط با طول تقریبی ۷۶ کیلومتر و ۳۷ ایستگاه می‌باشد. این سیستم جزئی از سیستم ریلی قطر است که برای حمل و نقل دوربرد کالا و مسافر طراحی شده و آنرا به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و قطار سبک شهری شهر جدید لوسیل وصل می‌کند. مترو دوحه با پتانسیل رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت یکی از سریعترین متروهای بدون راننده جهان خواهد بود. برای توسعه خط مترو قطر در سال ۲۰۰۹، شرکت دیار سازمان سرمایه‌گذاری قطر و دویچه بان تفاهم نامه‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک امضا نمودند. هرنکنکت آلمان مسئول حفاری و ساخت تونل‌ها و شرکت ویبیلد ایتالیا مسئولیت توسعه زیرساخت و شرکت لارسن اند توبرو هند مسئول طراحی سازه را به عهده گرفتند. ساخت واگن‌ها و تأسیسات برقی مترو نیز توسط شش کمپانی دوپل‌مایر گاراونتا، وینچی، صنایع سنگین میتسوبیشی، زیمنس و آلستوم صورت پذیرفته‌است.(۱)
آنچه که در خصوص مترو قطر می توان گفت این است که به نوعی با ممنوع کردن مناطق مهم گردشگری با وسیله تقلیه بجز مترو و یاممنوع کردن مکان تردد مراسمات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و ورزشگاه ها به وسیله اتومبیل های شخصی به نوعی همه را مجبور کرده اند اتومبیل خود را در نزدیکی ایستگاه های مترو پارک کنند و خود از مترو استفاده نمایند البته این در صورتی است که به جز دو یا ۳ پارکینگ بزرگ در اکثر ایستگاههای مترو خبری از ‌پارکینگ در ایستگاه های مترو نیست و مردم مجبورا در کوچه ها و خیابان های اطراف مترو پارک نموده و خود با مترو ادامه مسیر می دهند ،
در هنگام جام جهانی ، در شهر دوحه و مکان ها ی تفریحی ، اقتصادی و ورزشی تردد اتومبیل شخصی ممنوع است و برای رفتن به ورزشگاه ها و محل های تفریحی و گردشگری و اقتصادی می بایست با مترو تردد کرد و ضمنا با وجود «کارت هیا » هزینه آن رایگان است ،
یکی از مشکلاتی که برای رفتن به ورزشگاه ها یا مکان دیگر با مترو ایجاد می شود عدم نزدیکی ایستگاه مترو آن است یعنی برای دسترسی به آن باید ۵ یا ۶ کیلومتر پیاده طی طریق کرد تا به مقصد برسی و هیچگونه تاکسی و وسیله ای هم نیست تا این مسیر مانده را طی کنی
روز شنبه که مراسم فرهنگی و اجتماعی ویژه جام جهانی در پارک کورنش از ساعت ۴ تا ۱۲ شب بود ما حدود ۷ کیلومتر پیاده رویی کردیم و برای معلولین و برای کسانی که دچار مشکل جسمی هستند هیچگونه تمهیداتی نیاندیشه بودند .
۷ کیلومتر پیاده رویی از آخرین ایستگاه تا محل مراسم همه را خسته کرده و در آن محل هم هیچگونه صندلی نبود و نشستن بر روی زمین هم ممنوع بود و همین مسئله مشکل زیادی برای کسانی که وضعیت جسمی خوبی ندارند ایجاد می کرد .
جمعیت بسیار زیادی برای این مراسم در پارک کورنش آمده بودن از تمامی ملت ها و کشورهای مختلف حاضر در جام و حتی مردم کشورهای که در جام حضور نداشتن تجمع کرده و در کنار هم ساعاتی را به شادی گذراندند اینفانتینو رئیس فیفا و تعدادی از بازیکنان پیشکسوت جام جهانی از کشورهای مختلف نیز حضور داشتند وبه مردم خوشامد می گفتند ،
در برگشت از مراسم نیز چند کیلومتر پیاده روی کردیم تا به ایستگاه مترو برای بازگشت برسیم
برای رسیدن به مترو نیز به جای اینکه راه را نزدیکتر کنند به علت ازدحام بی اندازه جمعیت با نرده های زیادی راه چند متری را چند صد متری یا هزار متری می کنند انگار مسئولین مربوطه دوست دارند مردم و هواداران فوتبال زیاد راه بروند .
ادامه‌ دارد
https://chat.whatsapp.com/C3hS2B2cMeE3BcNLPavZ8f

  • منبع خبر : نصیر بوشهر انلاین