درخت برای زندگی، هر بوشهری یک درخت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از آغاز اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور خبر داد و سهم استان بوشهر از اجرای این طرح ملی مردمی سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در هرسال است عبدالحسین گرشاسبی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری […]

درخت برای زندگی، هر بوشهری یک درخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از آغاز اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور خبر داد و سهم استان بوشهر از اجرای این طرح ملی مردمی سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در هرسال است

عبدالحسین گرشاسبی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر روز یکشنبه ۱۴ اسفند در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: همه ساله در این ایام با ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی و سنت درختکاری، مراسمی تحت عنوان هفته بزرگداشت منابع طبیعی برگزار می‌شود.

وی شعار هفته منابع طبیعی سال ۱۴۰۱ را، درخت برای زندگی، ایرانی سبز، و ایرانی قوی اعلام کرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به آغاز اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور گفت: سهم استان بوشهر از اجرای این طرح ملی مردمی سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در هرسال است، که طبق برنامه تعیین شده طی چهار سال به ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله خواهد رسید.

وی مهمترین دستاورد دومین سفر رئیس جمهور و هیات همراه به استان بوشهر را تصویب ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش آبخیزداری دانست. این در حالی است که در دور اول سفر استانی دولت به استان بوشهر هیچ اعتباری به بخش منابع طبیعی و آبخیزداری تخصیص نیافته بود.

ایشان اعلام کرد: هم اکنون چهار نهالستان به مساحت ۲۸ هکتار در استان بوشهر وجود دارد، که ۲ نهالستان دشتی و بنک شهرستان کنگان هم در آینده نزدیک شروع به کار خواهند کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: ایران هفتمن کشور جهان در تولید کربن است که از نظر ترسیب رتبه ۴۲ را دارد. بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی تا سال ۲۰۳۰ میزان جذب و ترسیب کربن در کشورهای عضو، برابر شود و تا سال ۲۰۵۰ این میزان به صفر برسد. در این راستا تا هفت سال آینده طرح‌های تشویقی و تنبیهی برای کشورهای تولید کننده کربن در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت بالفعل تولید نهال در استان بوشهر ۶۹۵ هزار اصله در ۴ شهرستان است که از این میزان ۵۴۰ هزار نهال قابل توزیع است و تاکنون ۲۰۰ هزار اصله توزیع و ۳۴۰ هزار اصله دیگر نیز توزیع می‌شود.

گرشاسبی تصریح کرد: در این طرح از گونه های درختان بومی که سازگار با محیط باشند استفاده می شود، درختانی چون، کنار، اشک، استبرق و اسکنبیل.
وی گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی گرم استان بوشهر، آب به عنوان یک چالش بسیار مهم ممکن است رویکرد ما روی آوردن به گیاهان آب دوست ازجمله حرا است که ۲۳۰ هزار اصله حرا تولید شده و در حال کاشت هستیم.

ایشان یادآور شد: به صورت پایلوت ۴۰ هکتار زمین در بوشهر برای زراعت چوب اختصاص یافته که استفاده از این ظرفیت برای کاشت، توسعه و تولید درخت کائوچو که از شیره این درخت به عنوان مواد اولیه صنایع لاستیک سازی استفاده می شود مناست دانست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: اهدا و کاشت ۲۱۰۰ اصله نهال در ۲۱۰۰ مدرسه استان بوشهر از برنامه‌های مهم هفته منابع طبیعی با همکاری بنیاد شهید و آموزش پرورش استان بوشهر خواهد بود.