*قدردان دوستداران طبیعت باشیم*. (یک انتظار از مسوولان محیط زیست استان بوشهر) ✅اکنون که در آستانه ی روز طبیعت قرار داریم نیاز است به موضوعی در این رابطه یعنی طبیعت دوستی و پاسداری محیط زیست اشاره ای مختصر گردد. هوای پاک ،آب زلال ،سبزه زار و درختان ،چرندگان و پرندگان و هر آنچه بر زمین […]

*قدردان دوستداران طبیعت باشیم*.
(یک انتظار از مسوولان محیط زیست استان بوشهر)

✅اکنون که در آستانه ی روز طبیعت قرار داریم نیاز است به موضوعی در این رابطه یعنی طبیعت دوستی و پاسداری محیط زیست اشاره ای مختصر گردد.
هوای پاک ،آب زلال ،سبزه زار و درختان ،چرندگان و پرندگان و هر آنچه بر زمین است هدیه و‌موهبت خداوند در دستان ماست؛ پس قدرش را بدانیم .
و بزرگان ما چه زیبا پاسداشت زمین بوده اند. . سهراب سپهری شاعر طبیعت به خوبی آب را قدر می داند و این گونه دردمندانه می سراید .

آب را گل نکنیم

در فرودست انگار کفتری می خورد آب

یا که در بیشه ای دور سیره ای پر می شوید

یادر آبادی کوزه ای پر می گردد

آب را گل نکنیم

شاید این آب روان

می رود پای سپیدار تا فرو شوید اندوه دلی

مردم بالا دست چه صفایی دارند

چشمه هاشان جوشان

گاوهاشان شیر افشان باد

من ندیدم ده شان

بی گمان پای چپر هاشان جای پای خداست

لطفا به خط آخر توجه فرمایید .

با این مقدمه می خواهم بگویم افرادی در جامعه ظهور و بروز می نمایند که وجودشان مالامال از انرژی و خدمت به هم نوع ، محیط زندگی ، طبیعت و محیط زیست می باشد .
شاید افراد بیشماری در اطراف و اکناف استان بوشهر دوستدار طبیعت و محیط زیست باشند و گمنام و بی توقع در این راه قدم هایی اساسی بر می دارند .
یکی از این افراد که بنده از نزدیک در این چند سال شاهد خدمات شایانی از ایشان هستم و معرف حضور بسیاری نیز می باشند جناب آقای علی رستمی فرزند مرحوم حاج اسد و از خاندان بزرگ بخش دلوار از روستای باشی تنگستان می باشد که خاضعانه ، بی توقع و بی مزد و‌منت در خدمت پاک نگه داشتن زمین است .
پاکسازی و زیبا سازی ساحل و محیط روستا و منطقه ی خود ،کمک و هم فکری با دهیار و شورا ،ساختن آبشخور برای چرندگان و پرندگان در اطراف محل زندگی ،آگاهی بخشی گسترده در فضای حقیقی و مجازی در زمینه ی حفظ محیط زیست ،صرف هزینه ی مالی قابل توجه در این راستامانند نصب بنر و غیره و مقابله با شکار بی رویه ی حیوانات از جمله کارهای جناب رستمی می باشد .
اکنون بر خود فرض دانستم با انعکاس و معرفی گوشه ای از خدمات این مرد بزرگ و دوستدار طبیعت ملتمسانه از متولیان محیط زیست وطبیعت هم خواهانم طی مراسمی از افرادی چون نامبرده تجلیل و قدردانی در خور به عمل آید که بر این عمل نیک خواهانه یعنی شناسایی و معرفی افرادی چون جناب ایشان فواید بیشماری مترتب می باشد که به چند مورد آن به صورتی گذرا اشاره می گردد.[هرچند منابع طبیعی تنگستان سال گذشته تقدیری نسبی از ایشان به عمل آوردند که جای تشکر دارد ، ولی ناکافی می دانیم ]
الف:جامعه با الگو پذیری از چنین افرادی رغبت و علاقه بیشتری در حفظ محیط زیستش خواهد داشت .
ب: با تشویق دوستداران فعال محیط زیست قطعا آنها میل و انگیزه ی بهتر و بیشتری در این راه به خرج خواهند داد .
ج:رابطه ای محسوس تر و ملموس تری میان مسوولان امر و فعالان محیط زیست برقرار می گردد که قطعا نافع خواهد بود.
د: در این راستا تشکیل سازمان های مردم نهاد یا همان سمن ها شکل منسجم تر و بهتری خواهد گرفت .
امید است که در اولین فرصت مسوولان ذیربط اقدامات مقتضی را در این زمینه به عمل آورند .

با سپاس .عبدالرحیم کارگر ،فعال اجتماعی .