عبدالکریمی در نشست «دین‌داری و دین‌گریزی در ایران امروز»:   ?همان‌طور که با ظهور مدرنیته، همه عوالم کهن به پایان رسید، با جهان پسامدرن هم، هرچه در جهان مدرن سفت و متصلب بود، دود شد و به هوا رفت.   ?نوعی بی‌تفاوتی به شعائر در میان جوانان بسط یافته است. نه فقط در فضاهای […]

 

عبدالکریمی در نشست «دین‌داری و دین‌گریزی در ایران امروز»:

 

?همان‌طور که با ظهور مدرنیته، همه عوالم کهن به پایان رسید، با جهان پسامدرن هم، هرچه در جهان مدرن سفت و متصلب بود، دود شد و به هوا رفت.

 

?نوعی بی‌تفاوتی به شعائر در میان جوانان بسط یافته است. نه فقط در فضاهای روشنفکری که حتی در تک‌تک خانه‌های ما، شک جان گرفته و همه چیز پادرهواست. مناسبات اخلاقی و خانوادگی، روابط جنسی و روابط اجتماعی تغییریافته و حتی گاه می‌پرسند:‌ چه کسی گفته قران کتاب خداست؟

 

?گسست تاریخی ما معنای مضاعفی پیدا کرده که در هیچ دوره تاریخی شاهدش نبودیم. جامعه ایرانی در حال یک پوست‌اندازی عمیق تاریخیو فاصله‌گیری از میراث تاریخی و اسلام و تشیعاست و به عقلانیت جدید و سکولاریسم و نیهلیسم حاصل از آن روی می‌آورد.

 

?با یک سطل ماست نمی‌شود با سونامی پسامدرن مقابله کرد. با تازیانه و نهاد به معروف و نهی از منکر نمی توان با یک رویداد تاریخی مقابله کرد. این درد را به که بگوییم؟ سیستمی ساخته‌اند به نام دین و تمام هم و غم آن دفاع از این سیستم به نحو جدلی است.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین