در کشور ایران که دومین کشور پنهاور خاورمیانه و هیجدهمین کشور پهناور جهان است اقوام و فرهنگ های مختلفی زندگی می کنند، که هر کدام از آن ها علاوه بر هویت مشترک، دارای فرهنگ‏ها، آداب و رسوم منطقه ای و محلی خاص خود می‏باشند. از جمله مراسمی که به صورت پر شور در تمام کشور برگزار می شود، عزاداری های ماه محرم و صفر است، این عزاداری ها در شهر تهران با وجود اقوام مختلف جلوه های ویژه ایی دارد، یکی از مراسماتی که در تهران از استقبال پر شوری همراه است، عزاداری بوشهری های مقیم تهران در مرزداران منطقه ۲ است. به همین منظور به گفتگو با "خشایار شاهینی" بانی و عضو هیات مدیره و نوحه خوان برگزاری آیین های مذهبی بوشهری پرداختیم.

عزاداری بوشهری های مقیم تهران در ایام سوگواری سالار شهیدان

در کشور ایران که دومین کشور پنهاور خاورمیانه و هیجدهمین کشور پهناور جهان است اقوام و فرهنگ های مختلفی زندگی می کنند، که هر کدام از آن ها علاوه بر هویت مشترک، دارای فرهنگ‏ها، آداب و رسوم منطقه ای و محلی خاص خود می‏باشند. از جمله مراسمی که به صورت پر شور در تمام کشور برگزار می شود، عزاداری های ماه محرم و صفر است، این عزاداری ها در شهر تهران با وجود اقوام مختلف جلوه های ویژه ایی دارد، یکی از مراسماتی که در تهران از استقبال پر شوری همراه است، عزاداری بوشهری های مقیم تهران در مرزداران منطقه ۲ است. به همین منظور به گفتگو با “خشایار شاهینی” بانی و عضو هیات مدیره و نوحه خوان برگزاری آیین های مذهبی بوشهری پرداختیم.

اسم هیئت چیست؟چند سال است که مراسم عزاداری بوشهری را در تهران برگزار می کنید؟
– هیئت سیدالشهدا(ع) آیین های مذهبی بوشهری.
حدود ۱۰ سال در مکان های مختلف شروع به کار کرده است
چه چیزی باعث شد که در پایتخت این مراسم را برگزار کنید؟
– از سال ۸۸ که ساکن تهران شدم، در عزاداری های جنوبی های تهران و کرج شرکت می کردم، اما هیچ کدام از آنها مراسم اصلی بوشهری را برگزار نمی کردند، به همین خاطر سعی کردم با کمک دوستان هم استانی مقیم تهران فضایی فراهم آوریم تا پرتویی از مراسمات اصیل بوشهری را در تهران به نمایش بگذاریم.

این هیئت به چه صورت اداره می شود؟
– به صورت هیئت امنایی، نود درصد آن از بوشهری های مقیم تهران و ده درصد دیگر از استان های مختلف که به فرهنگ ما نزدیک هستند مثل استان های همدان، آذربایجان، اصفهان… که جمعا سی نفر از شاکله ی اصلی هیئت هستند.
دلیل همکاری شما با این هیئت چه بود؟
– همانگونه که مستحضرید تهران مرکز تضارب فرهنگ ها است، این مراسم به لحاظ فرم، محتوا و موسیقایی بودنش باعث کشش و جاذبه ای است که نه تنها من بلکه دوستان از استان های مختلف را به همکاری واداشته است.
هدف شما از برگزاری آیین های مذهبی بوشهر چیست؟
– سه هدف در نظر دارم، ۱- مسئله ی اعتقادی۲- معرفی فرهنگ بوشهر در بازار فرهنگی گسترده ی تهران و آیینی که بعضی از لایه های آن ثبت ملی شده است ۳- فراهم آوری فرصت برای گردهمایی اقلیم ها.

آیا از دسته های عزاداری شهر بوشهر در این مراسم دعوت می شود؟
– بله پیش آمده، ولی به لحاظ ساختاری نمی توان در تهران انجام داد، براساس آمار تعداد افراد شرکت کننده در شب های اول مراسم گاهی دویست نفر و در شب های بعد به هفتصد نفر هم می رسد، اما به خاطر این عدم قطعیت ارزیابی تعداد نفرات، میسر نیست که از دسته های عزاداری بوشهری یا نوحه خوان دعوت کنیم.

به جهت این که سبک دمام زدن بوشهری ها در مراسم عزاداری سبک خاصی است، آیا که دمام زنان تهرانی از افراد دوره دیده اند ؟
– شخصا اعتقاد دارم سی درصد دمام زدن فطری است و نیاز به دوره خاصی ندارد و هفتاد درصد آن اکتسابی است. بعضی از دمام زنان هیئت در شهر بوشهر بزرگ شده اند و تعدادی از نسل جدید هستند که این جا یاد گرفته اند.
دلیل این که در یک مکان آموزشی این هیئت را برپا کرده اید چیست؟
– به گمانم بوشهری ها محروم ترین مردمی هستند که در تهران هنوز مسجد یا حسینیه و مراکز فرهنگی مخصوص خود را ندارند در صورتی که استان هایی را میشناسم که از شاخصه های فرهنگی قوی برخوردار نیستند اما در تهران چندین پایگاه جمعی و مراکز فرهنگی و مساجد دارند. حدودا شش یا هفت سال هیئت در مسجد بود، ولی به این دلیل که فضا را می خواستند به این دبیرستان نقل مکان کردیم، باید در نظر داشت که تمرکز جمعیتی هم اقلیمی های ما بیشتر در غرب تهران است، به این محیط آمدیم تا حسینیه را بسازیم و هم از این فضای گسترده و باز آن برای راحتی مردم استفاده کنیم.
آیا پیگیر مکان به صورت جدی بوده اید؟
– بله زیاد، به هرکسی که تصور کنید درخواست خود را مطرح کردیم.به استانداران، نمایندگان مجلس و خبرگان چندین دوره. به آقای صفایی بوشهری که گزارش سالانه ی این هیئت را دریافت می کند، حالا یا توانایی همکاری ندارند یا اولویتشان نیست اطلاع ندارم اما قاطعانه می گویم خیلی از شهرهای دیگر در تهران زمین گرفته اند و مشغولند. برگزاری مراسم استان بوشهر نباید تنها در ماه محرم و صفر باشد زیرا بیست و دو آیتم فرهنگی در طول سال از مراسم بوشهر می توان برگزار کرد که عزاداری یکی از آن ها است.
میزان استقبال تهرانی ها در این مراسم در چه حد است؟
– خوشبختانه چیزی حدود پنجاه درصد شرکت کنندگان این مراسم غیر جنوبی هستند که نشان از تاثیرگذاری دوستان ما در موسسه ی خلیج فارس دارد.

میزان مشارکت جوانان و بانوان چگونه است؟
– مشارکت جوانان که بسیار خوب است، تاکنون بانوان بیشتر از آقایان از این مراسم استقبال داشتند و نکته ی جالب این که بعضی بانوان با وجود ناآشنایی با این مراسم با نوحه خوان همخوانی می کنند و سینه می زنند.
آیا به جز سینه زنی و سنج دمام از تابوت و کجاوه و حجله ی قاسم و شده هم استفاده می کنید؟
– همه ی این ملزومات را داشتیم ولی همانگونه که عرض کردم چون جایی برای نگه داری آن نبود وسایل را هدیه دادیم، حتی شده همه را واگذار کردیم.

چه پیامی برای هم استانی های خود دارید؟
– تشکر می کنم از دوستان بوشهری و غیر بوشهری که دست به دست هم دادند تا این مجلس به جایگاه رفیع خود برسد، بدون تعارف وقتی افراد با مسئولیت های سیاسی و اجرایی بالا در این مراسم شرکت می کنند حتما به خاطر اعتباری است که این هیئت پیدا کرده است، ما که نیازی به اعتبار آن ها نداریم،هر چه هست اعتبار هیئت سید الشهدا است و لا غیر. تقاضا دارم وقتی همچین محیطی شکل گرفته هر کسی با هر چه دارد، قلم، زبان، نفوذ وپول می تواند کمک کند که بوشهری ها در تهران یک مرکز فرهنگی داشته باشند نباید دریغ کنند.

  • منبع خبر : اختصاصی نصیر بوشهر انلاین