سید حمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز درباره این موضوع گفته”چین به طور کامل از میدان نفتی «یادآوران» خارج شده و خیلی وقت است که چین در یادآوران و آزادگان فعال نیست و این مسئله جدیدی نیست. خیلی وقت است که شرکت‌های بزرگ چینی که دولتی هستند و سابقه کار […]

 

سید حمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز درباره این موضوع گفته”چین به طور کامل از میدان نفتی «یادآوران» خارج شده و خیلی وقت است که چین در یادآوران و آزادگان فعال نیست و این مسئله جدیدی نیست. خیلی وقت است که شرکت‌های بزرگ چینی که دولتی هستند و سابقه کار در خارج از کشور دارند، به دلیل تحریم‌ها با ایران همکاری نمی‌کنند.”

پیمان مولوی، اقتصاددان:تولید ناخالص داخلی چین به حدود ۲۰ تریلیون دلار رسیده و این کشور یکی از بزرگترین کشورها در جهان برای جذب سرمایه گذاری خارجی است. این کشور از بالاترین اعتبار سرمایه گذاری در جهان برخوردار است و در چنین شرایطی ریسک تجارت با ایران را نمی پذیرد.

خیلی از شرکت های چینی در بورس نیویرک حضور دارند و آن ها خود را برای کشوری که در لیست سیاه اف.ای.تی.اف قرار دارد به آب و آتش نمی زنند تا فرصت رشد و توسعه خود را از دست دهند.رتبه سرمایه گذاری ایران در طی ۱۲ سال گذشته در پاییین ترین رده بوده و همین مساله باعث تشدید این موضوع شده است. هرکشوری به دنبال سود و منافع خود است و ریسک نمی کند.

فرار سرمایه واقعیت تلخ امروز اقتصاد ایران است. مطابق آمارهای بانک مرکزی، خالص «حساب سرمایه» در نیمه اول ۱۴۰۱ به منفی ۱۲ میلیارد و ۸۵۰ دلار رسیده که در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. این رقم در پایان بهار سال گذشته منفی ۱۰ میلیارد دلار بود اما در فصل تابستان ۲.۸۵ میلیارد دلار دیگر منفی شده است. بر اساس گزارش دیگری از بانک مرکزی حد فاصل تیر ماه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ نرخ تشکیل سرمایه ثابت منفی ۶۱درصد و مطابق گزارش اتاق ایران تا پایان سال ۹۹ روند عمومی سرمایه‌گذاری در کشور منفی ۷۹.۴درصد ثبت شده است.

  • منبع خبر : آرمان امروز