?قاضی‌زاده هاشمی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی دوشنبه شب گفت: «برای رشد اقتصادی هشت درصد نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری هستیم و جدی‌ترین کاری که باید در داخل انجام دهیم اجرای تام قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست.»   ?داده‌های انتشاری مرکز آمار نشان می‌دهد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشور در سال ۱۴۰۲ […]

?قاضی‌زاده هاشمی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره اقتصادی دوشنبه شب گفت: «برای رشد اقتصادی هشت درصد نیازمند سرمایه‌گذاری حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری هستیم و جدی‌ترین کاری که باید در داخل انجام دهیم اجرای تام قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست.»

 

?داده‌های انتشاری مرکز آمار نشان می‌دهد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹۷٫۵۰۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

?در صورتی که نرخ دلار را برابر با ۵۹ هزار تومان محاسبه کنیم این میزان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار می‌رسد که فاصله بسیار زیادی با رقم هدف برای رسیدن به رشد اقتصادی دارد.

 

?در صورتی که نرخ دلار را برابر با نرخ بانک مرکزی یعنی ۳۸ هزار تومان بگیریم حجم تشکیل سرمایه ثابت ناخالص سال ۱۴۰۲ به دو میلیارد و ۵۴۷ میلیون دلار می‌رسد.

 

?طبق گفته وزیر اقتصاد در سال اخیر ۵٫۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیز وارد کشور شده است که نشان می دهد در بهترین حالت حجم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور سالانه در سال ۱۴۰۲ در کشور برابر با ۸٫۰۴۷ میلیارد دلار بوده است.

 

?در صورتی که نرخ رشد سالانه تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی برابر با ۴٫۶ درصد (نرخ رشد این متغیر ۱۴۰۲) فرض شود و نرخ رشد سرمایه‌گذاری خارجی برابر با ۳۷٫۵ درصد (نرخ رشد این متغیر در ۱۴۰۲) فرض شود درنهایت در طول ۴ سال آینده مجموع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به ۲۲٫۷۲ میلیارد دلار می‌رسد که تنها ۹ درصد از میزان سرمایه مورد نیاز برای رسیدن به رشد ۸ درصدی است.

 

⭕️ مروری بر سخنان نامزدهای انتخاباتی در این مناظره نشان می‌دهد تنها نامزدهایی که به عدم تحقق این رشد با توجه به تصویر واقع‌بینانه از اقتصاد کشور اشاره می‌دهد مصطفی پورمحمدی و مسعود پزشکیان بودند.

 

  • منبع خبر : عصر فوری