تاریخ دریانوردی و تجارت شهرستان دشتی با تاریخ و گذشته بندر لاور گره خورده است. ابن بندر دقیقاً در میانه خلیج فارس، روبروی شیخنشینهای امروزی بحرین و قطر و در نزدیکی برمودای خلیج فارس، یعنی رأس مطاف قرار دارد. به گفته نویسندگانی چون لوریمر و وادالا، لاور در قرون گذشته میلادی، مهمترین بندر دشتی، دارای […]
تاریخ دریانوردی و تجارت شهرستان دشتی با تاریخ و گذشته بندر لاور گره خورده است. ابن بندر دقیقاً در میانه خلیج فارس، روبروی شیخنشینهای امروزی بحرین و قطر و در نزدیکی برمودای خلیج فارس، یعنی رأس مطاف قرار دارد. به گفته نویسندگانی چون لوریمر و وادالا، لاور در قرون گذشته میلادی، مهمترین بندر دشتی، دارای جمعیتی انبوه و رونقی به سزا بوده است. این شرایط، نظر حکومت قاجاریه را نیز به خود جلب کرده بود به طوری که شعبهای از گمرکات جنوب نیز در سال ۱۲۶۸ خورشیدی در این بندر گشایش یافت. نزدیکی به رأس مطاف باعث افزایش اهمیت صیادی این بندر شده و نزدیکی به دو شیخنشین همسایه باعث رونق فعالیت تجاری لاور بوده است. به طوری که اهالی دشتی، بهترین راه انتقال کالا و مسافر به این کشورها را استفاده از ظرفیتهای بندر لاور میدانستهاند.
ضعف قدرت محلی، خشکسالیهای پیاپی، تغییر مسیر تجاری و بروز مشکلاتی برای دولت مرکزی در برهههایی از تاریخ، باعث شد تا لاور در نخستین دهههای قرن اخیر با چالشهایی مواجه شده و از رونق آن کاسته شود، به طوری که در بیشتر سالهای نیمه دوم این قرن در حد یک روستای ماهیگیری تنزل یافت.
احداث جاده ساحلی بوشهر-دیّر در دهه هفتاد خورشیدی یک بار دیگر لاور و سایر بنادر مستقر در این کناره این خط را به جنبجوش واداشت. بنادر تنگستان با تلاش مسئولان این شهرستان و جلب سرمایهگذارانی از بیرون، توانستند به سرعت مسیر توسعه را بگشایند. اما بندر لاور با تأخیری قابل توجه وارد این عرصه شد. ناگفته پیداست که موقعیت منحصر به فرد لاور به عنوان تنها بندر شهرستان دشتی، جایگاه استراتژیک آن در ساحل خلیج فارس، ارتباط وسیع با نواحی پسکرانهای و وجود گروهی از دریانوردان زبده در این دیار، آن را مستعد تبدیل شدن به قطب اقتصادی ناحیه نموده است. بنابراین اکنون که توانمندیهای این بندر مورد توجه مسئولان شهرستان دشتی از جمله فرماندار محترم جناب دکتر مقاتلی قرار گرفته و برنامههای عمرانی مرتبط با توسعه دریایی –که خواست رئیسجمهور پزشکیان نیز میباشد- برای این بندر پیشبینی شده، باید به زودی شاهد تولد دوباره این بندر کهنسال باشیم.
جلب سرمایهگذار برای احداث زیرساختهای لازم یکی از مبرمترین اقدامات برای عملی نمودن برنامههای عمرانی در این بندر است. سرمایهگذاران با علایق مختلفی از قبیل احداث کارخانه یخسازی، تأسیس کارخانه کنسروسازی، بستهبندی ماهی، احداث پمپ بنزین و سیانجی، افتتاح واحدهای تجاری، دفاتر خدماتی مرتبط با تجارت دریایی و ساخت انبوه مسکنهای ارزانقیمت، امکان مشارکت در توسعه این بندر را دارند.
نخستین سرمایهگذار در این راستا، با هدف ایجاد کارخانه یخسازی، جهت تأمین یخ مورد نیاز شناورهای ماهیگیری پا بدین بندر نهاد. حضور وی نه تنها با استقبال دهیار و اهالی بندر لاور و بنادر اطراف روبرو شد بلکه استقبال شایستهای از سوی فرماندار شهرستان، جناب دکتر مقاتلی و معاون عمرانی ایشان آقای رضا کشاورز صورت گرفت.
جا دارد ما مردم شهرستان دشتی از داشتن چنین مدیران لایقی بر خود ببالیم و نگارنده به عنوان یک فعال اجتماعی ضمن تشکر از نگاه ویژه این عزیزان، از مردم شریف بندر لاور میخواهم تا با نهایت توان با سرمایهگذران محترم و مجموعه فرمانداری شهرستان دشتی که کمر همت برای احیای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این بندر کهنسال بستهاند، همکاری داشته تا بتوانیم هر چه زودتر شکاف ایجاد شده میان لاور و بنادر همجوار را از میان برد.
.
با من بمان…
مهدی حاجحسین محمودی
نصیر بوشهر انلاین
.
Monday, 19 May , 2025