برگهایی از تاریخ دشتی و تنگستان در جنگ جهانی اول (بر اساس آرشیو نمایندگی بریتانیا در بحرین) قسمت ششم: از: سرکنسول و نماینده سیاسی بریتانیا مقیم بوشهر 14 ژانویه 1916م. به: نماینده سیاسی مقیم بحرین من فهرست جهازات بنادر بارکی، از توابع ساحل تنگستان را ضمیمه کردهام که توسط مدیر گمرک عامری، بندر اصلی این […]
برگهایی از تاریخ دشتی و تنگستان در جنگ جهانی اول (بر اساس آرشیو نمایندگی بریتانیا در بحرین)
قسمت ششم:
از: سرکنسول و نماینده سیاسی بریتانیا مقیم بوشهر
14 ژانویه 1916م.
به: نماینده سیاسی مقیم بحرین
من فهرست جهازات بنادر بارکی، از توابع ساحل تنگستان را ضمیمه کردهام که توسط مدیر گمرک عامری، بندر اصلی این گروه، تهیه شده است. صاحبان این جهازها عمدتاً با زایرخضر تنگستانی رابطهی خوبی ندارند، بنابراین میتوانید اجازه دهید که جهازاتشان به بحرین سفر کنند، مشروط بر این که مجوزهای لازم را از مدیر گمرک عامری داشته باشند.
لطفاً متن ضمیمه شده از نامهی یکی از فرستادگانمان که اخیراً او را به سواحل دوستدارمان در دشتی اعزام کردهایم، نیز ملاحظه فرمایید. او دربارهی دو فروند از جهازات هلیله (روستایی در انتهای جنوبی جزیرهی بوشهر) گزارشی نوشته است که بر اساس آن، لنجها به بحرین تردد کردهاند و سپس کالاهایشان را تخلیه نمودهاند.
۱- فهرست مالکان جهازات شاغل در خورشهابی: عباس حاجی خداداد، محمد حاجی علی، محمد خردو، علی حاجی حسین
۲- فهرست مالکان جهازات شاغل در بوالخیر: رئیس غلامعلی (4 جهاز دارد)،جابر (4 جهاز دارد)، عبدالحسین، محمد حسین، عباس زایرمحمد، حسن محمد حسن خدر، حسین زایرمظفر.
۳- فهرست جهازات شاغل در بندر عامری
حاجی مظفر (3 جهاز دارد)، زایرعلی حاجی محمد (2 جهاز دارد)، علی حسین حاجی.
۴- فهرست جهازات شاغل در رستمی:
حسین احمد، حسین محمد علی، زایرعباس علی، محمود، حاجی محمد، جابر زایرغلام، خداداد محمد عیوض، حسین غلام محمد، زایرعلی محمد عیوض، زایرحاجی محمد حسن غلام، محمد حسن.
ترجمه دکتر غلامرضا زائری
.
- نویسنده : دکترغلامرضا زائری نصیر بوشهر
Saturday, 2 August , 2025