بهرام نکیسا✍ اربعین روز ارادت و دلدادگی و عشق به اسلام و امام حسین (ع)، روزی که باید آن را در تداوم حرکت بزرگ اصلاحی امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در محرم سال 61 هجری دانست. روزی برای تدبیر در مقابل ظلم و ستم و تحجر و خشونت و […]
بهرام نکیسا✍
اربعین روز ارادت و دلدادگی و عشق به اسلام و امام حسین (ع)، روزی که باید آن را در تداوم حرکت بزرگ اصلاحی امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در محرم سال 61 هجری دانست. روزی برای تدبیر در مقابل ظلم و ستم و تحجر و خشونت و جنگ . این روز بدون یاد مدیریت امام سجاد (ع) و اقتدار و صبوری حضرت زینب (س) معنا ندارد.
کار بزرگ آن برادر شهید، از زمان آغاز حرکت از مدینه تا مکه و سرانجام در کربلا، اگر آن خواهرِ عالمه و با عزم و اراده و شجاع و آگاه حضور نمی داشت در همان عصر روزعاشورا ناتمام باقی می ماند .
” کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود” .
زنده یاد استاد دکتر علی شریعتی در تجلیل و توصیف از این خواهر و برادر (حضرت زینب (س) و امام حسین(ع)) چنین بیان می دارد :
” و شما دو تن، ای خواهر! ای برادر!
ای شما که به انسان بودن معنی دادید و به آزادی جان!
و به ایمان و امید، ایمان و امید!
و با مرگ شکوهمند خویش به حیات، زندگی بخشیدید.
آری ای دو تن!
از آن روز دردناک، که خیال نیز از تصورش می هراسد و دل از دردش پاره می شود، چشم های این ملت از اشک خشک نشده است. توده ما قرن هاست که در غم شما و در عشق به شما می گرید.
مگر نه عشق تنها با اشک سخن میگوید. یک ملت در طول یک تاریخ در اندوه شما ضجه می کند. به جرم این عشق تازیانه ها خورده و قتل عام ها دیده و شکنجه ها کشیده و هرگز برای یک لحظه نام شما دو تن از لبش و یاد شما از خاطرش و آتش بی تاب عشق شما از قلبش نرفته است. هر تازیانه ای که از دژخیمی خورده است، داغ مهر شما را بر پشت و پهلویش نقش کرده است.
ای زینب!
ای زینب!
ای زبان علی در کام! با ملت خویش حرف بزن.
ای زن! ای که مردانگی در رکاب تو جوانمردی آموخت! زنان ملت ما، اینان که نام تو آتش عشق و درد بر جانشان می افکند، به تو محتاج اند. بیش از همه وقت.
ای زینب!
ای زبان علی در کام!
ای رسالت حسین بر دوش!
ای که از کربلا می آیی و پیام شهیدان را در میان هیاهوی همیشگی قدّاره بندان و جلادان همچنان به گوش تاریخ می رسانی.
ای زینب!
با ما سخن بگو “.
حضرت زینب (س) با همراهی و پیروی از امام سجاد (ع)، پس از برادر به شایستگی پیام رسان کربلا و عاشورا گردید و حرکت بزرگ اصلاحی امام حسین (ع) در محرم سال 61 هجری را با منطق علوی و رفتار فاطمی برای جامعه تبیین فرمود. دقیقاً بر خلاف آنانی که امام حسین (ع) را فقط در همان یک روز صبح تا بعداز ظهر می بینند و می خوانند و بس ! در حالی که؛ ” کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا” .
حرکت اصلاحی امام حسین (ع) و پیام رسانی حضرت زینب (س) برای ارائه و معرفی اسلام ناب محمدی (ص) و پرده برداشتن از چهره نفاق جریانی که از دین و ناتوانی مردم و جهل جامعه استفاده ابزاری می نمود، بود .
تدبیر، تصمیم، اقدام، ایثار و شهادت امام حسین (ع) در عاشورای محرم 61 هجری برای احیاء فرهنگ بعثت پیامیر اسلام (ص) و عدالت و اصلاح انحراف و فسادی که در اسلام بواسطه تحجرو منفعت طلبی خواص و جهالت عوام شکل یافته بود انجام پذیرفت.
خون امام حسین (ع) و اقدامات امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) اسلام را زنده کرد .
عزم، اراده، صبر، پایداری، هوشمندی و عقلانیت توام با اخلاق و انصاف و خدا باوری، لازمه حرکت اصلاحی است. حضرت زینب (س) برای فراموش نشدن پیام عاشورا و معرفی اسلام و امام حسین (ع) مصلح به جامعه، هرگز عزم، اراده و صبر خود را در عرصه های گوناگون پس از جنایت و حادثه روز عاشورا از دست ندادند.
- نویسنده : بهرام نکیسا نصیر بوشهر
Thursday, 14 August , 2025