نصیر بوشهرآنلاین – امیرحسین تاجدینی – پیاده رو ها در بوشهر داستان نا تمامی از مشکلات هستند که گریبان مردم کوچه و خیابان را می گیرند. با گذشت زمان، پیاده رو ها هر روز فرسوده تر می شوند، عابران پیاده می مانند و آرزوی دیدن مکانی که از قدم زدن در آن لذت ببرند. چرا […]

نصیر بوشهرآنلاین – امیرحسین تاجدینی – پیاده رو ها در بوشهر داستان نا تمامی از مشکلات هستند که گریبان مردم کوچه و خیابان را می گیرند. با گذشت زمان، پیاده رو ها هر روز فرسوده تر می شوند، عابران پیاده می مانند و آرزوی دیدن مکانی که از قدم زدن در آن لذت ببرند. چرا که پیاده رو در اصطلاح شهرسازی محلی است برای راه رفتن و قدم زدن، مکانی که در ابتدا با هدف آسایش و راحتی رفت و آمد جماعت شهر نشین ساخته شده است اما مدتهاست که در میان انبوه مشکلات شهری بوشهر از یاد رفته است

سطوح ناصاف، عرض کم، سد شدن معابر توسط مصالح ساختمانی و اجناس مغازه ها و … از مشکلاتی است که عابران پیاده در شهر بوشهر، هر روز با آن روبرو می شوند،پیاده روها در شهر بوشهر استانداردهای لازم را ندارند و فضای پیش بینی شده برای عبور با حجم تردد آنان متناسب نیست، عدم احداث پیادرو استاندارد و مناسب، چیدمان غیر اصولی صندوق های پست، سطل های زباله، حتی دپوی مصالح ساختمانی در مسیر پیاده روها، موانع متعددی را بوجود آورده و رفت و آمد عابران را مختل کرده است، نور و روشنایی شبانه اکثر پیاده روها شهر بوشهر متعادل نیست.

از دیگر مشکلات عابرین پیاده در بوشهر، با وجود فضای کم و غیر استاندارد پیاده روها، استفاده از پیاده رو توسط مغازه داران و همچنین استفاده نابجا برای پارک موتور سیکلت و در برخی موارد حتی پارک ماشین است که به کاهش ظرفیت پیاده روها منجر شده است، گاهی مشاهده می شود  برخی از  مغازه داران در شهر بوشهر فضای پیاده رو و جلوی مغازه خود را ملک اختصاصی می پندارند. در تعدادی از پیاده روها هم حفاری که مدتها قبل شروع می شود، ادامه دارد و این در حالی ست که مردم همچنان منتظر مرمت این حفاری ها هستند .
به طور کل این روزها نمی‌توان پیاده رویی را در شهر بوشهر پیدا کرد که بتوان ۱۵دقیقه بدون وجود مانع، پله و … در آن پیاده روی کرد. زیرا که نگاه در شهرها از ابتدا انسان محور نیست و توسط متخصصین شهرسازی، طراحی شهری و  مدیریت شهری مدیریت نمی شود.
این معضلات باعث شده شهر بوشهر از نظر شهرسازی به صورت شهری بدقواره ای مبدل شده که هیچ فرمولی بر آن حاکم نیست و جایگاه انسان در شهر بوشهر مشخص نشده باشد.

بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها
سد معبر و سو استفاده از پیاده روها، میدان‌ها و پارک‌ ها و سایر اماکن عمومی ممنوع می‌باشد و وظیفه رفع مانع از آنها بر عهده شهرداری‌ها است.
محافظت و نگهداری از اموال عمومی شهری بر عهده شهرداری است و شهرداری مکلف است در صورت بروز خسارت به آنها علیه افرادی که مسئول هستند در دادگاه طرح دعوی نماید.
با توضیحات فوق اگر شهرداری به وظایف خود که در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها پیش بینی شده عمل نکند و یا مصوباتی برخلاف این ماده تصویب کند، مسئول بوده و اگر خسارتی به دلیل این کار به فردی وارد شود مکلف به جبران خسارت است!!!

واضح است که این معضلات یک روزه یا فقط توسط  یک دوره شورا و یا یک شهردار بوجود نیامده و تمامی ادوار شورای شهر بوشهر از دوره اول تا دوره پنجم و تمامی شهرداران بوشهر در این موضوع مقصر هستند و به طبع افرادی که بیش از یک دوره عضو شورای شهر و یا شهردار بوده اند نیز بیشتر مقصر می باشند!

در پایان سخنی با کاندیدا های دوره ششم شورای شهر بوشهر:

چنانچه توانایی اصلاح و کار اصولی ندارید و در این فکر هستید که به قولن از این موقعیت برای خود قبایی بدوزید اصلا وارد نشوید و وقت و پول بیت المال را هدر ندهید. اصلا بحث اصلاح طلب و اصولگرا نیست! به هر کسی هم می خواهد بَر بخورد، بَر بخورد! بر کرسی نشستن آدم بی عرضه از هر جناح سیاسی و طیف فکری که باشد غیر قابل قبول است. مدیر اصلاح طلب بی عرضه خیانت کار است و رییس اصولگرای به درد نخور جنایت می کند!

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین