محمدجواد آذری جهرمی: ❗️اخیرا بحث آزادسازی قیمت خودرو داغ شده است. برخی از فعالین اقتصادی هم با طرح این موضوع که “قیمت دستوری” پدیدهی نامیمونی در اقتصاد است؛ به نوعی با آزادسازی قیمت خودرو موافقند. ❗️هر چند آزادسازی قیمتها در مبانی اقتصادی کشورهای توسعه یافته، یک اصل است؛ اما باید توجه […]
محمدجواد آذری جهرمی:
❗️اخیرا بحث آزادسازی قیمت خودرو داغ شده است. برخی از فعالین اقتصادی هم با طرح این موضوع که “قیمت دستوری” پدیدهی نامیمونی در اقتصاد است؛ به نوعی با آزادسازی قیمت خودرو موافقند.
❗️هر چند آزادسازی قیمتها در مبانی اقتصادی کشورهای توسعه یافته، یک اصل است؛ اما باید توجه داشت که در کشوری که عمدهی بازارهای تجاری آن کشور به معنای کامل، انحصاری است، آزادی قیمتها صرفا به سود دارندگان امتیازات انحصاری و ظلم به مصرفکنندگان است. اگر دنبال کپی کردن بازار آزاد از کشورهای توسعه یافته هستید، باید همهی اجزای آن را کپی کنید؛ نه تنها صرفا جزء قیمت مصرف کننده را.
❗️آزادسازی قیمت خودرو که در ایران بازاری انحصاری است، ظلم به مصرف کنندگان و پرداخت هزینه عدم مدیریت بهینه این شرکتها و محصولاتشان، از جیب مردم است و مصداق کامل بیعدالتی است.
❗️برخی فعالین بورسی برایم پیام فرستادهاند که شرکتهای خودرویی در بورس هستند و قیمت دستوری، ظلم به سهامداران است. عرض کردم که اول، سهامداران خرد، جزء بزرگی از سهامداران شرکتهای خودرویی نیستند و بخش عمده سهامداران این شرکتها، با یک جستوجوی ساده در گوگل به نمایش درمیآید که چه بنگاههایی هستند. دوم، منافع سهامداران در بهبود بهرهوری این شرکتها حاصل است نه دست کردن در جیب مردم. سوم، بنده حامی قیمت دستوری نیستم،
❗️مخالف انحصارم. هر وقت واردات خودرو آزاد شد و رقابت واقعی شکل گرفت، آنگاه آزادسازی قیمتها معنا خواهد داشت. چهارم، همین الان هم با قیمتگذاری دستوری، قیمتهای منصفانهای تصویب نمیشود و این قیمتها همچنان با منافع خودروسازان تنظیم میشود.
- منبع خبر : قانون
Wednesday, 9 July , 2025