«در نهاد انقلابی ،در هفته دولت ،روز میز خدمت ،تهدیدو توهین به ارباب رجوع تخطی از اخلاق کاریست». جمشید شکوهی کارشناس حقوقی ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ چهل و چهار سال پیش نهادی نوپا بنام جهاد سازندگی توسط مجموعه ای از نیروهای انقلابی ،مومن و متخصص و با روحیه مدیریت جهادی و عمل انقلابی تشکیل و در مدت عمر […]

«در نهاد انقلابی ،در هفته دولت ،روز میز خدمت ،تهدیدو توهین به ارباب رجوع تخطی از اخلاق کاریست».
جمشید شکوهی
کارشناس حقوقی

▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
چهل و چهار سال پیش نهادی نوپا بنام جهاد سازندگی توسط مجموعه ای از نیروهای انقلابی ،مومن و متخصص و با روحیه مدیریت جهادی و عمل انقلابی تشکیل و در مدت عمر کوتاه خود موجبات ارائه خدمات ارزنده به مردم مستضعف در نقاط روستایی و محروم کشور بعنوان صاحبان اصلی انقلاب اسلامی گردید.وهمزمان با شروع جنگ تحمیلی هم بعنوان سنگر سازان بی سنگر در خدمت رزمندگان ومجاهدان راه خدا خدمت کردند و در این راه شهدای گرانقدری تقدیم انقلاب نمودند. امروز ۱۴۰۲/۶/۷ مصادف با ششمین روز هفته دولت بود.در سالن اجتماعات این نهاد یعنی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر ،میز خدمت به یاد شهیدان رجائی و باهنر و با هدف رسیدگی و پاسخگویی به مردم با حضور تمامی مدیران ستادی سازمان برپا میباشد.جلسه بخوبی پیش می رود و هر کدام از مراجعه کنندگان به طرح خواسته ها وسئوالات خود می پردازند.من هم درحالیکه در گوشه‌ای نظاره گر این نمایش بودم ، غرق در اندیشه خود که ایکاش در همه‌ی ادارات و سازمان ها، اکرام ارباب رجوع به صورت ساختگی و انتزاعی نبود وتمامی مدیران و کارکنان هر دستگاهی سعی و تلاش خود را در جهت تأمین خواسته های به حق مراجعین که انتظار دارند تا درخواست هایشان با سرعت و دقت انجام پذیرد ،معطوف می داشتند.در همین افکار بودم که ناگاه رشته خیالات افکارم پاره شد و یکباره سالن به محل مجادله بین احدی از ارباب رجوعان و یکی از معاونین سازمان که با فریادهای بلند و با چاشنی تهدید وتوهین همراه بود، تبدیل گردید. جروبحثی که نشان از بی تدبیری و بی درایتی و ضعف اصول اخلاق سازمانی و عدم رعایت در مواجه با اینگونه رفتار ارباب رجوع به نمایش گذاشته شد.متاسفانه در این کشمکش، تهدید ارباب رجوع به جلوگیری از ورود و یا بیرون انداختن وی از سازمان که امری ناپسند ودور از مبادی آداب و اخلاق کاری است ،اتفاق افتاد ،که عمل ارتکابی مستوجب برخورد قانونی است و حتما بمنظور جلوگیری از تکرار این نوع رفتارها ،میبایست دستگاههای نظارتی ورود و استاندار بعنوان نماینده عالی دولت این موضوع را رصد وعندالاقتضا با فرد خاطی یا خاطیان که چنین رفتارهایی که ناشی از خودگیریها وغرور شخصی آنانندو نشان از تهی بودن ظرف وجودیشان از صبر و بردباری است وباکوچکترین برخورد نامناسب ارباب رجوع ،از کوره بدر میروند و با برخورد نامعقول وغیر اخلاقی،خدشه بر اخلاق حرفه‌ای در محیط کار سازمانی میزنند، ورود جدی نموده تا حساب کار دست متولیان امر بیاید و بدانند که دستگاه پاسخگو،دستگاهی است که کارکنانش در هر مرتبه وجایگاهی که قرار دارند باید در رفتارشان با ارباب رجوع ،صبر وشکیبائی پیشه کنند و خودشان را همانند وکیل در مقابل موکل جوابگو بدانند وبه این یقین قلبی واعتقادی برسند که خدمتگزار مردم اند،نه فرمانروای مردم،

آقای استاندار بدان که اگر در این زمینه برخورد غیر مسئولانه صورت پذیرد، میتواند کمک بیشتری به حلقه مفقوده یکی از مهمترین اصول مدیریتی که متاسفانه امروزه در نظام اداری ما جایگاه مناسبی ندارد.و ما را از رسیدن به نظام مطلوب اداری مبتنی بر رعایت اخلاق کاری محروم ساخته ،نماید.بنابراین اگر میخواهید شاهد تکرار اینگونه رفتار های نامناسب نباشیم ،راهی نیست جز اجرای فرایند صحیح طرح تکریم ارباب رجوع و حرکت در جهت نهادینه کردن مهارتهای ارتباطی موثر کارکنان و این شدنی نیست مگر با تحول در منابع انسانی دستگاههای اداری تحت امر تان.

به امید فردایی بهتر ورسیدن به آن روز دست یافتنی.

یادداشت بر مقاله:
اولاً این نقد بمنزله تائید ویا رد رفتار ارباب رجوع مورد بحث نمیباشد.
ثانیا این نقد نافی شاخصه های ویژه و ارزشمند جناب آقای دکتر منفرد در اخلاق مداری ،سعه صدر،حلم وبردباری،مهربانی ،دلسوزی نسبت به ارباب رجوع نخواهد بود.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر انلاین