🔻پایگاه خبری جماران: یک سال و اندی بعد از خروج از پاستور، گویا استراحت پساریاست جمهوری به پایان رسیده و حسن روحانی از لاک سکوت خارج شده است.   🔻او که پیشتر سکوت خود را گاه و بیگاه با صدور پیام تبریک یا تسلیت می شکست، چندماهی است وارد فاز جدیدی شده است، هم […]

 

🔻پایگاه خبری جماران: یک سال و اندی بعد از خروج از پاستور، گویا استراحت پساریاست جمهوری به پایان رسیده و حسن روحانی از لاک سکوت خارج شده است.

 

🔻او که پیشتر سکوت خود را گاه و بیگاه با صدور پیام تبریک یا تسلیت می شکست، چندماهی است وارد فاز جدیدی شده است، هم علم جلسات با وزرا و معاونان و دیگر مدیران دولتش را برپا کرده است هم ورود آشکار به مسائل و مباحث روز می کند. گویا روحانی این روزها درحال ارسال و مخابره پیام های به فضای سیاسی کشور است اما چه پیامی؟

 

🔻اخیرا وب سایت رسمی روحانی آغاز به کار کرده است و تلاش دارد کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم را با همان روش ارائه آمار به رخ دولتی های مستقر در پاستور بکشد.

 

🔻اما اگر گمانه ها درباره بازگشت به قدرت روحانی صحت داشته باشد او در چه جایگاهی به قدرت بازخواهد گشت؟

 

🗳برخی برای پاسخ به این سوال نگاه ها را معطوف به انتخابات ۱۴۰۲ می کنند و با رجوع به سوابق پارلمانی روحانی پیش بینی می کنند او در قامت سرلیست یک لیست انتخاباتی متشکل از برخی دولتمردانش وارد عرصه انتخابات شود، گمانه ای که بعید به نظر می رسد چندان نزدیک به واقعیت باشد، چه آنکه روحانی بعد از ۸ سال ریاست جمهوری خود را در جایگاهی فراتر از نمایندگی مجلس و حتی ریاست مجلس می داند.

 

🗳اما این احتمال وجود دارد که او در فعالیت های پشت پرده انتخاباتی معطوف به انتخابات ۱۴۰۲ فعال شود و لیستی انتخاباتی را روانه میدان کند. لیستی متشکل از اعتدالیون و برخی مدیران دولتش.

 

🗳برخی دیگر از سیاسیون نیز با توجه به سوابق روحانی و اینکه او هیچگاه خانه نشین نبوده و بعید است به سمت عزلت سیاسی برود، معتقدند فضای نارضایتی از دولت فعلی می تواند زمینه را برای کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ فراهم کند.

 

🗳این تحلیل نیز با اما و اگرهایی رو به روست، چه آنکه اگر قانون انتخابات قبل بر انتخابات ۱۴۰۴ حاکم باشد شورای نگهبان می تواند روحانی را بخاطر سن ردصلاحیت کند. بر اساس ابلاغیه شورای نگهبان که شرط سنی حضور در انتخابات را حداقل ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام در هنگام ثبت نام اعلام کرده است، حسن روحانی از حضور در انتخابات ۱۴۰۴ منع خواهد شد.

 

🗳اما یک احتمال دیگر از فعال شدن او در قالب یک تشکل سیاسی روایت می کند. بر اساس این تحلیل ها حسن روحانی که پیشتر نیز تجربه لیدری یک تشکل سیاسی را داشته است، شاید در ائتلاف با برخی چهره های دیگر اعتدالی از جریان اصولگرا و اصلاح طلب تشکیلات سیاسی قدرتر و پرنفوذتری را ایجاد کند و تلاش کند نفوذ تشکیلاتی بیشتری در تحرکات سیاسی کشور داشته باشد.

 

🚨🗳فارغ از اینکه روحانی در انتخابات ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ در قامت یک کاندیدا ظاهر شود یا یک لیدر او تلاش دارد این سیگنال را به حاکمیت خصوصا شورای نگهبان انتقال دهد که وضعیت فعلی کشور نتیجه انتخابات حداقلی در چند دوره اخیر است.

  • منبع خبر : جماران