عبدالناصر همتی، رییس سابق بانک مرکزی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در گفت‌وگو با شماره امروز روزنامه “هم‌میهن”: 🔹در برنامه‌ای که مرداد سال۹۷ به دکتر روحانی دادم نوشتم با ناترازی که در سیستم مالی و بانکهای کشور وجود دارد و با نقدینگی متراکم و سیاست غلط تثبیت ارزی، مقدمات شوک ارزی در کشور فراهم است. امضای […]

عبدالناصر همتی، رییس سابق بانک مرکزی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در گفت‌وگو با شماره امروز روزنامه “هم‌میهن”:

🔹در برنامه‌ای که مرداد سال۹۷ به دکتر روحانی دادم نوشتم با ناترازی که در سیستم مالی و بانکهای کشور وجود دارد و با نقدینگی متراکم و سیاست غلط تثبیت ارزی، مقدمات شوک ارزی در کشور فراهم است. امضای ترامپ برای خروج از برجام عملا کشیدن ماشه است. وقتی ماشه کشیده می شود تمام گسلی که در اقتصاد ایجاد شده به حرکت درمی آید. در آن  برنامه تاکید کردم که اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشیم فقط می توانیم از بروز ابرتورم جلوگیری کنیم اماتورم ۵۰ درصدی دور از ذهن نیست.

🔹هیچ گاه نگفتم در دوره ای که من در بانک مرکزی مسئولیت داشتم وضعیت مساعد بود. ما در آن دوره و در فشار حداکثری موجود توانستیم جلوی فروپاشی را بگیریم. اگر گمان کردید که با ۲۰۰ هزار بشکه صادرات نفت آن هم با قیمت بشکه ای ۲۰ دلار در شرایطی که کرونا در شدیدترین حالت بروز کرده بود، می شد همه قیمت ها را ثابت نگاه داشت نادرست فکر کرده اید. ما در این شرایط سخت توانستیم جلوی فروپاشی اقتصادی را بگیریم.

🔹امروز که به عملکرد مسئولان نقد وارد می کنیم به این جهت است که وعده دادند اگر بیایند همه چیز را درست می کنند. به این دوستان می گویم شما هم نتوانستید درست کنید. حرف های بی ربط زدید و وعده های نادرست به مردم دادید.شما به مردم گفتید پول ایران را بعد از یورو و دلار قوی ترین پول منطقه خواهیم کرد. شما گفتید تورم را تک رقمی می کنید. شما گفتید جلوی استقراض از بانک مرکزی را می گیرید. مگر آقای رئیسی این ها را نگفت؟ مگر آقای رضایی نگفت؟ مگر تمام پوششی هایی که همراه آقای رئیسی آمده بودند اینها را نگفتند؟

🔹دلیل جهش نرخ، اعتراضات نیست. دلیل فاندامنتال های بازار است. فاندامنتال بازار می گوید نمی توانید تورم ۴۰ یا ۵۰ درصد داشته باشید ولی نرخ ارز تکان نخورد. می توانید نرخ ارز را با تزریق نگاه دارید ولی در مواقعی که یک شوک مانند اعتراضات ایجاد می شود جهش رخ خواهد داد. شما یک دنیای  موازی درست کرده اید و می گویید نقدینگی و تورم را کنترل کرده ایم در حالی که هیچ یک از آنها درست نیست. کسری بودجه همچنان ادامه دارد. وقتی در جهان واقعی می بینیم همه قیمت ها افزایش می یابد کافی است یک ماشه مانند اعتراضات کشیده شود و خروج سرمایه هم این شوک را تقویت کند، طبیعی ست که نرخ ها بالا می‌رود.

🔹کاهش ارزش پول کشورها ۲ عامل دارد. یک: درآمد ارزی کم شود، دو: تورم در کشور اتفاق بیفتد. هر دوی این دو به نظر من عمدتاً به تحریم باز می گردد. تحریم را حل نکنیددرآمدتان کاهش می یابد و وقتی درآمد کم می شود کسری بودجه تامین نمی شود و در این صورت به هر راهی متوسل شوید به استقراض از بانک مرکزی ختم می شود. اینکه آقایان می گویند تصمیم گرفتیم از بانک مرکزی استقراض نکنیم نشان می دهد که سواد اقتصادی ندارند. اگر از بانک ها قرض بگیرید، اگر اوراق بفروشید یا هر راه دیگری بروید به استقراض از بانک مرکزی ختم می‌شود.

🔹بانک مرکزی در عرضه ها ی ارز به دلیل آنکه اصول حرفه ای وتکنیکی  را رعایت نمیکند تاثیری در بازار نخواهد داشت. چرا می گویم اصولی را رعایت نمی کند؟ چون الان اختلاف بین نرخ ها بسیار زیاد است. بازارساز باید بتواند در بازار قیمت تعیین کند. اگر اسم خودتان را بازارساز بگذارید و عملا نتوانید قیمت را در بازار مدیریت کنید بازارساز نیستید بلکه تابع بازار هستید. بانک مرکزی امروز تابع بازار است.

🔹مدام می‌گویند گذشتگان بانی وضع موجودهستند. پس شما برای چه آمدید و رئیس‌جمهور شدید ؟ پس چرا در جلسات مناظره می‌گفتید ما می‌آییم وضع را درست می‌کنیم؟ شما که می‌دانستید وضعیت نامطلوب است. چرا آمدید و مسئولیت قبول کردید و وعده دادید؟ حالا که مسئولیت قبول کردید و آمدید چرا با انداختن مشکلات گردن دیگران مسئولیت اجرا نشدن وعده‌ها را به گردن نمی‌گیرید؟ من پیشنهاد می‌دهم اگر واقعا گمان می‌کنید قبلی‌ها وضع را خراب کرده‌اند و شما نمی‌توانید آن را درست کنید، استعفا بدهید و کنار بروید. بگذارید انتخابات جدید برگزار شود با مشارکت اکثریت مردم. می‌گویند حکومت یکدست شده و این برای پیشبرد اهداف خوب است. باید در پاسخ گفت حکومت یکدست با اقلیت اتفاق نمی‌افتد؛ اکثریت مردم باید پشت دولت باشند.