در حالیکه ایران به یک خواب زمستانی رفته، کشورهای عربستان و کویت برای توسعه دو جانبه میدان گازی آرش و بدون در نظر گرفتن حقوق ایران، یک تفاهم نامه امضا کرده اند.  به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، میدان گازی آرش یکی از میادین مشترک بین ایران، عربستان و کویت است که در شمال خلیج فارس و در استان […]

در حالیکه ایران به یک خواب زمستانی رفته، کشورهای عربستان و کویت برای توسعه دو جانبه میدان گازی آرش و بدون در نظر گرفتن حقوق ایران، یک تفاهم نامه امضا کرده اند.

ایران در صحنه ‌های بین ‌المللی نادیده گرفته می ‌شود

 به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، میدان گازی آرش یکی از میادین مشترک بین ایران، عربستان و کویت است که در شمال خلیج فارس و در استان بوشهر واقع شده است. این میدان که در سال ۱۳۴۶ کشف شد اما بهره‌برداری از آن در سال ۱۳۹۱ آغاز شد اما این میدان همچنان به حال خود رها شده است.

در حالی که ایران از توسعه و برداشت گاز از این میدان کناره گرفته، کشورهای عربستان و کویت، برای توسعه‌ی دوجانبه‌ی آن تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌اند.

تفاهم نامه جدید در راستای اجرای یادداشت تفاهم امضا شده بین دو کشور در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۹ و سرعت بخشیدن به مذاکرات بین نمایندگان دو کشور برای توافق بر سر سازوکار مستقیم و اجرای توسعه این میدان گازی است.

«خالد العتیبی» سرپرست شرکت نفت «خلیج» کویت گفت که برنامه مشترک توسعه میدان آرش با هدف تولید مقادیری گاز معادل یک میلیارد متر مکعب در روز و ۸۴ هزار بشکه گاز مایع شده (ال پی جی) است.

با توجه به اینکه میدان گازی آرش یک میدان مشترک است اما این قرارداد در حالی امضا شد که طرف سوم، یعنی ایران، در آن نقشی ندارد. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هشتم فروردین سال ۱۴۰۱ در واکنش به توافق اعلام شده جدید میان عربستان سعودی و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش تاکید کرد که حق ایران برای بهره برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است. اما توضیح بیشتری درخصوص چگونگی محفوظ ماندن حقوق ایران از این میدان داده نشده.

به نظر می‌رسد ایران در شرایط کنونی، نمی‌تواند تمرکز چندانی روی میادینی که بازدهی کمتری نسبت به پارس جنوبی دارند داشته باشد.

ایران در شرایط فعلی امکان مشارکت ندارد

حمید حسینی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی و  کارشناس انرژی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: ما حدود بیست و هفت، هشت میدان نفتی و گازی مشترک داریم اما با توجه به محدودیت‌های موجود، بیشتر تلاشمان را روی حوزه‌های نفتی مشترک با عراق و قطر صرف می‌کنیم که مهم‌تر هستند. در شرایط فعلی، ما امکان مشارکت نداریم و در چنین شرایطی که ما گرفتار تحریم‌ها هستیم، در صحنه‌های بین‌المللی نادیده‌ گرفته‌ می‌شویم.

او اضافه کرد: در حال حاضر امکانات سرمایه‌گذاری روی میادین دیگر را نداریم. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که میزان برداشت آن‌ها از میدان گازی آرش، به اندازه‌ی یک فاز از پارس جنوبی است و به همین دلیل برایشان بسیار جذاب است.

عضو هیأت اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که آیا امضای تفاهم‌نامه میان کویت و عربستان به منافع ایران در میدان گازی آرش آسیب نمی‌زند اظهار کرد: وقتی ما توانایی توسعه‌ی میادین مشترک را نداریم، نمی‌توانیم از سایر کشورها هم انتظار داشته باشیم که توسعه خود را عقب بیندازند؛ این مشابه اتفاقی است که در پارس جنوبی افتاده؛ اگرچه تولیدات ما از قطر بیشتر است اما آن کشور در حال طراحی و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای برداشت گاز از پارس جنوبی است به گونه‌ای که قرار است میزان ال ان اجی را به میزان ۲۵۰میلیون متر مکعب برساند.

به دلیل توان محدود هنوز روی ۶۰درصد از منابع ما کار اکتشافی صورت نگرفته

حسینی ادامه داد: قطر با توجه به کمپرسورها و سکوهای شناور قوی‌ای که در اختیار دارد می‌تواند به این میزان برداشت کنند در حالی که ما به دلیل شرایط تحریم، نه توان ساخت این سکوها را داریم و نه کمپرسورها در اختیار ما قرار می‌گیرد.

او معتقد است: «ما منابع محدودی داریم و امکانات ساخت و تکنولوژی ما هم محدود است.»

حسینی با اشاره به اینکه ما با توان فعلی خود مجبوریم به میادین مهم‌تر بپردازیم گفت: میدان گازی آرش هم از آن حوزه‌هایی است که نمی‌توانیم آن را توسعه دهیم، همانند حوزه‌های مشترکی که با عراق داریم و می‌بینیم که آن‌ها در حال توسعه هستند و ما توانایی‌‌اش را نداریم.

عضو هیأت اتاق بازرگانی در پایان سخنان خود اظهار کرد: هزینه‌ی کار در دریا بسیار بالاست از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد روی ۶۰ درصد از منابع ما هنوز کار اکتشافی صورت نگرفته است. هنوز در بسیاری از مکان‌ها نفت و گاز وجود دارد اما به این دلیل که مجبوریم اولویت را به میادین مشترک بدهیم، این مکان‌ها مورد توجه قرار نگرفته‌اند. وضعیت کشور در حال حاضر به گونه‌ای است که نمی‌توانیم از همه‌ی ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین