محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه با اشاره به وضعیت جنگ غزه، اظهار کرد: دلیل طولانی‌شدن جنگ غزه، اصرار اسرائیل و آمریکا برای پیروزی و رسیدن به اهدافی خاص است و پیگیری افراطی همین هدف احتمال سرایت جنگ به مناطق دیگر را افزایش می‌دهد. به گزارش ایسنا، […]

محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه با اشاره به وضعیت جنگ غزه، اظهار کرد: دلیل طولانی‌شدن جنگ غزه، اصرار اسرائیل و آمریکا برای پیروزی و رسیدن به اهدافی خاص است و پیگیری افراطی همین هدف احتمال سرایت جنگ به مناطق دیگر را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بخش‌هایی از گفت و گوی رضایی را در ادامه می‌خوانید:

اهداف اسرائیل در جنگ غزه در غالب موضوع فلسطین است، اما آمریکا علاوه بر کمک به پیروزی اسرائیل به دنبال بازیابی حیثیت و هیمنه ازدست‌رفته خود در غرب آسیا است. اگر آمریکا و اسرائیل به این جنگ پایان ندهند حتی امکان تبدیل‌شدن این جنگ به بحران فرامنطقه‌ای وجود دارد.

کانون جنگ، آمریکا و اسرائیل هستند و اروپایی‌ها حمایت سیاسی می‌کنند، این آخرین فرصت آمریکا برای احیای قدرت خود در غرب آسیا و جنگی حیثیتی برای آنان است که در صورت کسب نکردن پیروزی، مشکلات بزرگی برای‌شان ایجاد خواهد شد.

بایدن اقتدار و محوریت لازم در اداره نهاد‌های نظامی و امنیتی آمریکا ندارد و سخنانش هم برش لازم در صحنه نبرد ندارند و اگر فردا حرفش را عوض کند تعجبی ندارد. باوجود فرماندهی مشترک در جنگ غزه این سخنان دروغ و ریاکاری برای پوشش وجهه انسانی آمریکا است که در این جنگ به شدت آسیب دید.

بیش از ۲۰ سال برای تشکیل و پیشبرد طرح دو دولتی تلاش شد و تا مراحلی هم پیش رفت، اما با وجود حوادث اخیر این موضوع تمام شده و مختومه تلقی می‌شود. اسرائیل و آمریکا از طرفی و جهان اسلام هم از سوی دیگر به دنبال پیروزی در این حادثه سرنوشت‌ساز هستند.

اسرائیل با کمک آمریکا به دنبال جلب همکاری کشور‌هایی همچون امارات برای کوچ‌دادن ۲ میلیون ساکن غزه و تبدیل جمعیت ۷ میلیونی فلسطینیان به ۵ میلیون بود، اما موفق نشد. این اتفاق رخ نخواهد داد و کشور‌های عربی هم تاکنون چنین طرحی را نپذیرفته‌اند.

وضعیت بی‌سابقه‌ای بر کرانه باختری حاکم است و تاکنون ۲۵۰ نفر در این منطقه به شهادت رسیده‌اند و اسرائیل برای اولین‌بار به منطقه تحت سیطره خود حمله موشکی و هوایی انجام داده و کرانه باختری تبدیل به میدان جنگ شده است.

آمریکا عامل ناآرامی و محاصره یمن است و در این کشور دخالت می‌کند. عامل گسترش جنگ به یمن، شیوه رفتار آمریکا و اسرائیل است. انصارالله یمن برای دفاع از برادران وخواهران خود در فلسطین وارد این جنگ شده‌اند.

بدترین و سخت‌ترین وضعیت برای یک ارتش، ایجاد دو جبهه نبرد است و آمریکا اکنون یک جبهه در فرماندهی مشترک در غزه دارد و توان ایجاد محور جدید را ندارد.

یمنی‌ها بدشان نمی‌آید با آمریکا وارد جنگ شوند، اما این حماقت آمریکاست که بخواهد به حملات یمن واکنش نشان دهد.

  • منبع خبر : فرارو