هفتمین دوره رویداد داوری مهر اصالت ملی آثار صنایع دستی به میزبانی استان بوشهر مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش هفتمین دوره داوری مُهر اصالت ملی آثار صنایع دستی به میزبانی بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر سرزمین نخل، خورشید و دریا است، گرمای آن در رفتار آداب، […]

هفتمین دوره رویداد داوری مهر اصالت ملی آثار صنایع دستی به میزبانی استان بوشهر

مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش هفتمین دوره داوری مُهر اصالت ملی آثار صنایع دستی به میزبانی بوشهر اظهار داشت: استان بوشهر سرزمین نخل، خورشید و دریا است، گرمای آن در رفتار آداب، رسوم و آواها تجلی بخشیده است. در سال هایی که اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی نیاز به رشد دارد، چه چیزی بهتر از صنایع دستی.

ایشان افزود: صنایع دستی هر دیار ریشه در کمال یافتگی آن دیار دارد.معیشت عزت آفرین است.صنایع دستی از خانواده شروع شده و سن و جنس خاصی ندارد، و همین مردمی بودنش باعث ایجاد عدالت شده است، صنعت هویت پایه هر زیست و بوم است و متولیان آن حامیان اصلی فرهنگ و اقتصاد و معیشت هستند.

جلالی تأکید کرد: به عنوان یک مادر یک ایرانی و مسئول، خانواده را اساس توسعه می‌بینم .کسانی که به بوشهر سفر می‌کنند، چیزهایی را که که با حواس شش گانه خود می‌بیند و می‌شنود، می چشد و حس می‌کنند، از رنگ، چیدمان، سبد، حصیر، عبا، موسیقی و غیره ، که همه از غنای فرهنگی برخاسته از نخل و خورشید و دریا است را به وضوح می‌بیند.

غلامعلی صفایی بوشهری،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز بیان داشت: صنایع دستی نماد فرهنگ تمدن یک قوم است اندیشه مهندسی شده‌ای که با دستان هنرمند اعمال شده و به پدیده فرهنگی صنعتی تبدیل می‌شود و در تاریخ یک قوم مانا می‌ماند. صنایع دستی تنها یک کالای اقتصادی صفر نیست بلکه شناسنامه و آینه تمدن تاریخی آن قوم است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر خاطر نشان کرد:صنایع دستی یک مقوله استراتژیک در حوزه فرهنگ و اقتصاد است.صنایع دستی پیوند فی مابین فرهنگ و اقتصاد است.اقتصادی که خودپایه و انسان پایه است. آفرینش تاریخ تمدن هر قوم در شرایط کنونی برای تاریخ معاصر است، و ویژگی‌ها و مهندسی آن قوم را می رساند.

صفایی بوشهری اظهار داشت: صنایع دستی دارای گسست بین نسلی گشته و باید با ایجاد رغبت در جوانان، و آموزش از پیش دبستانی برای احیاء آن برنامه ریزی کرد تا تولید کننده منطبق با شرایط در عرصه تولید در فضایی قرار گیرد که به راحتی طراحی کند و مشکلی در رابطه با کار نداشته باشد، و تسهیلات واقعی در اختیار او قرار گیرد، و بهترین بازارسازی و بازاریابی مناسب برگزاری نمایشگاه‌های استانی و ملی است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر تاکید کرد: بسیاری از تولید کنندگان صنایع دستی به خاطر وام‌های گرفته شده نیاز به تنفس در پرداخت دارند از بانک‌ها می‌خواهم تا با آنان مهلت دهند و کوشش شود تا بازپرداخت وام‌های این تولید کنندگان بعد از فروش باشد.

لازم به ذکر است در هفتمین دوره رویداد داوری مُهر اصالت ملی ۱۸۲ محصول از ۵ استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان، هرمزگان،و بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، برای دریافت مُهر اصالت ملی ارسال شده است.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر انلاین