مشکلات مهم صنعت ابزی پروری استان بوشهردر جلسه هماهنگی دومین نمایشگاه ملی تخصصی صنایع شیلاتی مطرح شد ؛ پایین بودن سرانه مصرف میگو در کشور از مهم‌ترین مشکلات ابزی پروران است جلسه هماهنگی برای برگزاری دومین نمایشگاه ملی تخصصی صنایع شیلاتی با مسئولان نمایشگاه بین المللی بوشهر ، معاونت آبزیان شیلات و همکارانشان ، روسای […]

مشکلات مهم صنعت ابزی پروری استان بوشهردر جلسه هماهنگی دومین نمایشگاه ملی تخصصی صنایع شیلاتی مطرح شد ؛

پایین بودن سرانه مصرف میگو در کشور از مهم‌ترین مشکلات ابزی پروران است

جلسه هماهنگی برای برگزاری دومین نمایشگاه ملی تخصصی صنایع شیلاتی با مسئولان نمایشگاه بین المللی بوشهر ، معاونت آبزیان شیلات و همکارانشان ، روسای اتحادیه های تکثیر و پرورش ، نماینده اتاق بازرگانی ، نماینده اداره کل صمت و تعدادی از پرورش دهندگان برگزار گردید که بدین شرح بود؛

صغری اشرف ، معاون آبزی پروری شیلات استان؛
با توجه به پایین بودن سرانه مصرف آبزیان بویژه میگو در کشور و پیشنهاد پرورش دهندگان و تاکید انها برای تبلیغ و ترویج مصرف میگو در داخل، و وابسته نبودن به صادرات، لازم است که از ظرفیتی که در کناربرگزاری دومین نمایشگاه ملی تخصصی صنایع شیلاتی در استان وجود دارد استفاده نمود. لذا بایستی با هماهنگی و همکاری تشکلها و اتحادیه ها، برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره طبخ میگو صورت پذیرد تا این محصول وارد سبد مصرف خانوارها شود. قبلا در این زمینه قدم‌هایی برداشته شده، اما متاسفانه به دلیل عدم تداوم، این موضوع بدست فراموشی سپرده شد. امیدواریم که بتوانیم با همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های ذیربط مصرف میگو در بازار داخل را بصورت مستمر و پایدار داشته باشیم.

علی رشیدی ، رییس اتحادیه تکثیر لارو میگو؛
سعی بر برگزاری نمایشگاه در حد ایده آل داشته باشیم و اگر ممکن هست با غذافروشی های که طبخ غذاهای دریایی و بخصوص میگو دارند صحبت کنیم تا در محل اتحادیه طبخ داشته باشند. ضمن اینکه جایگاهی برای رییس سازمان شیلات ایران و مسئولان جهت بازدید مراجعه کنندگان در نظر گرفته شود .

اسکندر گلستانی ، رییس اتحادیه تعاونی های پرورش میگو ؛
عدم فروش میگو باعث نگرانی شدید پرورش دهندگان شده و از اینکه نتوانستند به تعهدات مالی خود بابت بدهی ها و بخصوص در ارتباط با لارو و غذا ، اقدام نمایند به معضلی تبدیل شده که امیدواریم چاره ای اندیشه شود تا بتوانند با خیال آسوده و روحیه بالا جهت آماده سازی مزارع برای سال آینده و با رعایت کامل مسائل فنی و بهداشتی برنامه ریزی نمایند.
متاسفانه فقط ۵۰۰۰ تن میگو صادر شده و باتوجه به اینکه پرورش دهندگان ما بسیار باتجربه شده اند و با امکانات کامل و تکنیک بالایی که بکار می برند قطعا در سال های آینده تولید چشمگیری خواهیم داشت لذا اگر برنامه ریزی مدون و مدبرانه ای برای فروش و مصرف داخلی ننماییم ، دچار مشکل خواهیم شد.

ناصر میرشکاری ، پرورش دهنده میگو ؛
باتوجه به اینکه مصرف سرانه آبزیان و بخصوص میگو در کشور بسیار ناچیز می باشد و اینکه این محصول در ردیف غذاهای مصرفی لوکس بخصوص در خارج از کشور می باشد ولی در داخل کشور و باتوجه به اینکه نسبت به دیگر مواد غذایی مانند گوشت قیمت بسیار مناسبی برخوردار می باشد متاسفانه از استقبال خوبی از آن نمی شود که لازم است در این زمینه تبلیغات بیشتری از طریق نمایشگاه ، شیلات کشور و سازمان صدواسیما صورت پذیرد.

طیبه دهاز ، رییس گروه پرورش میگو شیلات استان؛
برای اینکه بخواهیم بازار داخلی داشته باشیم باید محصول خوب و با کیفیت و با بسته بندی های مختلف و شیک همراه با تبلیغات همه جانبه وارد بازار شود که نمایشگاه می تواند استارت خوبی برای بازار هدف باشد. پیشنهاد میدم درصورت امکان شرایط برای فروش ساندویچ میگو نمایشگاه ایجاد نمایید.

سارا مهرپور، مدیر روابط عمومی نمایشگاه؛
تمام سعی و کوشش ما براین هست که نمایشگاه تخصصی ملی شیلات رضایت همگان را جلب نماید و اینکه بتوانیم با همکاری های لازم ، کمک شایان و قابل توجه ایی به صنایع شیلاتی و بخصوص پرورش میگو کرده باشیم.

حسین علیپور ، پرورش دهنده میگو ؛
باتوجه به معضلی که ایجاد شده ، نیاز هست در این نمایشگاه سعی و تلاش بیشتری برای تبلیغ مصرف داخلی داشته باشیم و سازمان های شیلات ایران و صداوسیما هم میبایست کمک نمایند تا سرانه مصرف داخلی بالا برود تا پرورش دهندگان بدون دغدغه و فقط به تولید با کیفیت باشند.
برای برگزاری نمایشگاه سعی شود که بخوبی اطلاع رسانی انجام بگیرد تا مورد استقبال خوبی قرار گیر و با برنامه های همچون طبخ میگو تبلیغات لازم برای فروش میگو و ورود به بازار داخلی داشته باشیم.

سیروس نعمتی ، معاون امور نمایشگاهی؛
باتوجه به استقبال خوبی که انجام دادید میتوان خوبی در پایان رقم زد و همچنان آماده پیشنهادات شما تا قبل از برگزاری نمایشگاه خواهیم بود. ضمن اینکه ما هماهنگی های لازم با صدا و سیما برای تحت پوشش دادن اخبار نمایشگاه انجام داده ایم تا بتوانیم تاثیر مثبت و خوبی برای هدف و ارائه برنامه های شما داشته باشیم .

مهدی آرمات ، پرورش دهنده میگو ؛
متاسفانه عدم صادرات و عدم فروش میگو در سال جاری ما را بسیار نگران و نا امید نموده و ادامه این روند برنامه ریزی و کار برای سال آینده را دچار مشکل خواهد کرد.

صدیقه اردست ، نماینده اداره صمت ؛
برای اینکه نمایشگاه مفید و موثر واقع گردد نیاز به تبلیغات از طریق برنامه های پر بیننده ای مثل « شو نشینی » از شبکه استانی و نصب بیلبوردهای توسط فرمانداری شهرستان ها داشته باشیم تا بخوبی اطلاع رسانی شود.
دلیل اینکه مصرف سرانه خیلی پایین هست بخاطر عدم تبلیغات مناسب بوده که میبایست با سازمان آموزش و پرورش هماهنگی نمود تا از مدارس تبلیغات گسترده ای جهت مصرف داخلی آغاز گردد.
از شرکت های که در نمایشگاه حضور می یابند درخواست کنید کارت ویزیت داشته باشند و اتحادیه لینک فروش ایجاد کند. رایزنی های هم با چند کشور داشته ایم که روسیه و ویتنام اعلام حضور نموده اند.

علی قوام پور،رییس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات استان ؛
همت خوبی برای انجام کار و برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه میبینم . باتوجه به اینکه همه تاکید بر فروش محصول در بازار داخلی داریم نیاز هست که اتحادیه قوی عمل نماید و از موقعیت نمایشگاه بخوبی استفاده کند. ضمن اینکه تاکید به طبخ میگو با کیفیت عالی و طعم خوب و خوشمزه دارم تا بتوان آنرا سر سفره های مردم برد و پیشنهاد میدهم برنامه نظرسنجی هم در دستور کار قرار دهیم.

رضا سیاهوشی ، پرورش دهنده ؛
برای ورود جدی و استقبال خوب مردم از بازار داخلی حتما باید میگو سالم و با کیفیت و در بسته بندی های مختلف و بسیار شیک به بازار عرضه نمود و میبایست سازمان شیلات ایران با برنامه ریزی و هماهنگی با اتحادیه های استانی در نشستی با صداوسیما عقد قرادادی نمایند تا بخوبی روی میگو پرورشی تبلیغ نموده و مردم سراسر کشور را با فواید این ماده غذای خوب و همچنین روش های مختلف طبخ آن آشنا کنند و بعد دولت بصورت کالا برگ آنرا وارد سبد غذایی مردم نماید تا هم سرانه مصرف داخلی بالا رود و هم باتوجه به مشکلی که برای صادرات میگو پیش آمده ، کمک شایانی به پرورش دهندگان نماید تا این زنجیره تولید ( تکثیر لارو ، کارخانجات غذا ، فرآوری ها و … ) پایداری داشته باشد.

ابراهیم زکی ، نماینده اتاق بازرگانی ؛
برگزاری این نمایشگاه می تواند برای صنعت آبزیان بسیار مفید واقع گردد . سعی کنید با دعوت از بخش خصوصی آنان را وارد گود نمایید ، هیات تجاری خارجی بیاورید تا اعتبار کار و نمایشگاه بالا ببرید ، با مدیران شرکت های توریستی ارتباط برقرار نمایید و دعوتشان کنید و حتما طبخ میگو داشته باشید .

گزارش از ؛ رضا سیاهوشی

  • منبع خبر : نصیر بوشهر انلاین