۶۲ درصد از منابع آب قابل تجدید استان بوشهر از استان فارس تامین می شود مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر:در حدود ۶۳ درصد از منابع آب قابل تجدید استان بوشهر از استان فارس تامین می شود. علی محمدی یکشنبه ۱۸دی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ۳حوزه آبریز درجه ۲ در […]

۶۲ درصد از منابع آب قابل تجدید استان بوشهر از استان فارس تامین می شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر:در حدود ۶۳ درصد از منابع آب قابل تجدید استان بوشهر از استان فارس تامین می شود.

علی محمدی یکشنبه ۱۸دی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ۳حوزه آبریز درجه ۲ در استان بوشهر است که شام،ل حوزه‌های آبریز حله با ۵۳ درصد مساحت در، مند ۱۷ درصد مساحت و کله مهران ۵ درصد مساحت آن در استان بوشهر است.
مدیر عامل شرکت آب استان بوشهر گفت: وضعیت بارش در سال آبی از ابتدای مهر حدود ۱۶۸ میلیمتر در استان بوده است. افزایش ۳۳ درصدی بارندگی کل استان در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت مشابه، و ۳۵۵ میلیون متر مکعب حجم روان آب تولیدی که بخشی از آن ذخیره شده.
وی در خصوص تداوم خشکسالی و قرارگیری در یک دوره خشک گفت: مواجهه با خشکسالی هواشناسی در ۶۷ درصد دوره ۱۵ ساله و ۵۶ درصد دوره آماری است.
مجموع تراز آب زیرزمینی تقریباً در تمام آبخوانهای استان دچار کاهش شده است. این کاهش تراز کمتر از ۱۰۰ سانتی متر تا بیش از ۲۰۰۰ سانتی متر در طول دوره آماری متفاوت است. در این میان وضعیت آبخوان های طلحه- فاریاب و دهرود- تنگ ارم با افت سطح آب بین ۱۰ تا ۱۶ متر و آبخوان بوشکان با افت بیش از ۲۲ متر نسبت به سایر آبخوان ها بحرانی تر است. این امر علاوه بر تحمیل هزینه های بالای کف شکنی و پمپاژ به بهره برداران، موجبات نشست زمین و بروز خسارت به ابنیه و تاسیسات موجود و کاهش ظرفیت ذخیره آب خاک نیز می گردد. لذا اجرای طرحهای تعادل‌بخشی آبخیزداری و آبخوانداری و استفاده حداکثری از سیلاب های نابهنگام و فصلی و مدیریت برداشت آب از منابع زیرزمینی و ارتقای راندمان و بهره وری آب در بخش کشاورزی را ضروری می نماید.۳

محمدی تاکید کرد: در حدود ۶۳ درصد از منابع آب قابل تجدید استان بوشهر از استان فارس تامین می شود. از این رو وقوع پدیده خشکسالی در استان فارس نقش قابل توجهی بر منابع آبی استان بوشهر داشته و این مسئله مبین نقش تعامل استانی در زمینه پایش خشکسالی است، علی رغم افزایش ۱۷ درصدی تعداد چاه های بهره برداری استان طی سالهای ۸۹ تا ۹۷ میزان تخلیه در این دوره آماری فقط به مقدار ۱۵ درصد کاهش داشته است که نشانگر کاهش متوسط توان آبدهی هر جا از حدود ۳۵ هزار مترمکعب در سال ۸۹ به ۲۵ هزار متر مکعب در سال ۹۷ می باشد به عبارت دیگر این پدیده به معنای این است که به طور طبیعی با افزایش نامحدود تعداد چاه ها حجم بهره برداری هرجا به دلیل کاهش توان آبدهی آبخوان ها نه تنها افزایش نمی یابد بلکه با کاهش مواجه خواهد بود و در نهایت ادامه این روند منجر به نابودی آبخوان ها می گردد
ایشان افزود: در بخش آب های زیرزمینی کلیه دشت های استان از بیلان منفی و کسری مخزن برخوردارند. حجم کسری مخزن سالانه منابع زیرزمینی دشت‌های آبی استان بالغ بر ۲۵ میلیون متر مکعب و میانگین افت بیش از یک متر می باشد. میزان کسری مخزن ایجاد شده در برنامه های چهارم و پنجم توسعه معادل ۲۵۰ میلیون متر مکعب است.. از بین رفتن، خشک شدن، شور شدن و غیر قابل بهره برداری شدن ۳۴۰ کیلومتر مربع از آبخوانهای محدوده مطالعاتی گناوه که حدود ۴۰ درصد از سطح آبخوان نمی باشد در اثر برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی است. همچنین چاه‌های بدون پروانه که بعد از سال ۱۳۸۵ حفاری شده را تا امروز ۹۰۰ چاه غیر مجاز در استان بوشهر برشمرد، که بالغ بر ۱۵هزار چاه در استان بوشهر دارای پروانه و بدون پروانه است.

مدیر کل مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر وی افزود: در استان بوشهر تنها یک سد مخزنی بزرگ در دست بهره برداری وجود دارد که عملیات اجرایی این سد از اوایل دهه ۷۰ شروع شد و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید. اهداف ساخت این سد تامین آب مطمئن ۷۷۰۰ هکتار نخیلات موجود آبپخش و ۱۹۵۰۰ هکتار زراعت شبکه آبیاری شبانکاره، آبپخش و حاشیه حله و اهداف زیست محیطی می باشد بخشی از اهداف توسعه پایاب سد رئیسعلی دلواری در ساحل چپ و راست رودخانه شاپور به دلیل عدم تامین آب به مطمئن متوقف شده است.

محمدی سدهای در حال ساخت شرکت آب منطقه ای استان بوشهر را چنین ذکر کردد: سد اخند با میزان سرمایه گذاری: ۵۵۰ میلیارد ریال، حجم مخزن؛ ۹ ,۱ میلیون متر مکعب و مساحت ۴۵ کیلومتر مربع که سالانه بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مرکب مکعب روان اب تولید می کند و ظرفیت ذخیره سازی ۱,۹ میلیون متر مکعب را دارد.
سد مخزنی دالکی با میزان سرمایه گذاری: ۱۷۰۰۰،میلیارد ریال، حجم مخزن: ۲۷۰ میلیون متر مکعب.
سد خاییز با میزان سرمایه‌گذاری: ۲۶۰۰ میلیارد ریال، حجم مخزن: ۱۶ میلیون متر مکعب.
سد باهوش با میزان سرمایه گذاری: ۳۵۰۰ میلیارد ریال، حجم مخزن: ۱۸ و نیم میلیون متر مکعب.
سد دشت پلنگ، میزان سرمایه گذاری: ۳۲۵ میلیون یوان، حجم مخزن: ۱۵۰ میلیون متر مکعب، سالانه بالغ بر ۷۰ میلیون مترمکعب برآورد آب رودخانه به صورت سیلاب‌های ویرانگر بدون هیچگونه استفاده ای به خلیج فارس تخلیه گردیده و از دسترس خارج می شود.
سد مخزنی باغان، میزان سرمایه گذاری: ۳۳۳ میلیون یوان، حجم مخزن: ۳۲ متر مکعب است