همزمان با بوق و کرنای رسانه سازمانی وزارت نفت مبنی بر احیای دیپلماسی انرژی از سوی «جواد اوجی» با امضای قرارداد ۵ میلیون مترمکعبی سوآپ گاز ترکمنستان، حالا شاهد دست گل جدید وزیر نفت ایران بر سر انتخاب دبیرکل جدید اوپک هستیم. ماجرا از این قرار است که دوره دبیرکل فعلی اوپک اواسط سال […]

 

همزمان با بوق و کرنای رسانه سازمانی وزارت نفت مبنی بر احیای دیپلماسی انرژی از سوی «جواد اوجی» با امضای قرارداد ۵ میلیون مترمکعبی سوآپ گاز ترکمنستان، حالا شاهد دست گل جدید وزیر نفت ایران بر سر انتخاب دبیرکل جدید اوپک هستیم.

ماجرا از این قرار است که دوره دبیرکل فعلی اوپک اواسط سال آینده به پایان می‌رسد و در نشست هفته گذشته اوپک، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان خواستار رای گیری بر سر انتخاب دبیرکل جدید اوپک (کاندیدای کویتی مورد حمایت سعودی‌ها) می‌شود که با دخالت وزیر نفت عراق، طرح وزیر نفت عربستان شکست می‌خورد.

با شکست پیشنهاد عربستان، بلافاصله وزیر انرژی عربستان پیشنهاد دیگری مطرح می‌کند و خواستار انتخاب دبیرکل اوپک برای جلسه فوق‌العاده ماه آینده این سازمان می‌شود اما با یک پیش شرط خطرناک. وزیر سعودی خواستار حذف انتخاب دبیرکل بر اساس «اجماع نظرات» شده و رای اکثریت (هر کاندیدایی که بالاترین رای را آورد) دبیرکل اوپک را تعیین کند.

موضوع به رای گذاشته شد و «جواد اوجی» بی‌توجه به عواقب آن، پذیرفت که هر کاندیدایی بیشترین رای را آورد، کسانی هم که به او رای نداده‌اند موافقت کنند تا نهایتا دبیرکل با اجماع انتخاب شود. ساده شده‌اش این است که قدرت چانه‌زنی ایران از دست رفت و اگر کاندیدایی رای اکثریت را گرفت دیگر نیازی به رای ایران ندارد. این درحالی است که ایران می توانست با تک رای خود موی دماغ انتخاب دبیرکل کویتی که مورد حمایت سعودی‌ها است، شود که با بی‌تدبیری محض «اوجی» رای ایران سوخت !

روزنامه اعتماد امروز نوشته است: «پیش از این برای تصمیمات مهم در اوپک، وزیر نفت با رییس‌جمهور مشورت می‌کرد. اگر بی‌اثر کردن رای ایران در ماجرای دبیرکلی اوپک، بدون اطلاع رییس‌جمهور گرفته شده است، سیدابراهیم رییسی خوب است وزیر نفتش را مورد سوال قرار دهد.»

  • منبع خبر : انرژی نیوز