مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: اثر مستند «جواد غلام نژاد جبری» با نام «خساک» به جشنواره کلاس A بهاری کشور اندونزی راه پیدا کرد. عبدالرحیم افروغ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مستند “خساک” محیط زیست دریایی و دریا به عنوان مادر کره زمین است که این سال‌ها […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: اثر مستند «جواد غلام نژاد جبری» با نام «خساک» به جشنواره کلاس A بهاری کشور اندونزی راه پیدا کرد.

عبدالرحیم افروغ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مستند “خساک” محیط زیست دریایی و
دریا به عنوان مادر کره زمین است که این سال‌ها شرایط ناگواری را سپری می‌کند.
وی بیان کرد: “خساک” از ارزشمندترین فرزندان دریاست و که با صید بی رویه ی برخی از صیادان، این گونه ی ارزشمند با خطر انقراض رو به رو است و انقراض ماهی خساک به نوعی منزله پایان دریا تلقی می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: فیلمبرداری اثر “خسّاک” توسط محمدرضا حسین پور و جواد غلام نژاد جبری نژاد، تدوین، صدابرداری و صداگذاری توسط بهنام پورشکیبا و آهنگ سازی اکبر ابراهیمی انجام شده است.
افروغ ادامه داد: گوینده متن مستند “خسّاک” ، مهدی مکاریان و پوستر نیز توسط اسماعیل منصورنژاد طراحی شده است.
وی گفت: جشنواره فیلم دریای بهاری و جشنواره فیلم ساحلی کشور اندونزی، به عنوان بستری برای افزایش آگاهی، آموزش و الهام بخشیدن به اقدام برای محافظت از محیط های بحرانی شکل گرفته است.
افروغ ادامه داد: جشنواره با بزرگداشت فرهنگ‌های ساحلی، ترویج تلاش‌های حفاظتی و حمایت از فیلمسازان، می‌تواند درک عمیق‌تر و درک اهمیت اکوسیستم‌های دریایی و ساحلی را تقویت کند و در نهایت به حفظ آنها برای نسل‌های آینده کمک کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: موضوع جشنواره فیلم اندونزی «تنه دان هوا» (سرزمین و آب/وطن) است.

عبارت Tanah Air” ” در اندونزیایی به معنای “زمین و آب” دارای اهمیت عمیقی است که گوهر وطن، هویت ملی و محیط زیست را در بر می گیرد.
این مفهوم فراتر از اندونزی است و به طور جهانی طنین انداز می شود و نمادی از ارتباط عمیق مردم با سرزمین مادری خود و عناصری است که زندگی را حفظ می کنند.
وقتی از دریچه یک جشنواره بین‌المللی فیلم کاوش می‌شود، «Tanah Air» فرصتی بی‌نظیر برای نمایش روایت‌های متنوع جهانی، با تأکید بر پیوستگی مردم، فرهنگ‌ها و محیط‌ها فراهم می‌کند.
هدف این جشنواره این است که مجموعه ای متقاعد کننده از فیلم ها را تنظیم کند که مخاطبان را درگیر و الهام بخشد و درک عمیق تری از نقش حیاتی زمین و آب در زندگی ما ایفا کند.
غلام نژاد جبری پس از اسماعیل رائین که کتاب «دریانوردی ایرانیان» را نوشته است، جوان‌ترین نویسندهٔ دریانورد در خلیج‌فارس به شمار می‌آید.
وی ناخدا محقق و پژوهشگر دریایی،نویسنده، فیلم ساز ساخت فیلم های کوتاه ( نفس ، خساک) فیلم بلند ( پدر و مادر دریا ) است.