نصیربوشهر – جواد رنجبر زاده – از مهمترین و در عین حال مشهودترین وظایف وزارتخانههای امور خارجه را میتوان، اداره تشریفات آنها دانست. وظایفی همانند استقبال، بدرقه، تعیین وقت و نحوهی اجرای ملاقاتهای رسمی و حتی غیر رسمی، مشخص نمودن جایگاه و محل فیزیکی قرار گرفتن شخصیتها در موقع عکس گرفتن، مصاحبهها و چیدمان صندلی […]
نصیربوشهر – جواد رنجبر زاده – از مهمترین و در عین حال مشهودترین وظایف وزارتخانههای امور خارجه را میتوان، اداره تشریفات آنها دانست. وظایفی همانند استقبال، بدرقه، تعیین وقت و نحوهی اجرای ملاقاتهای رسمی و حتی غیر رسمی، مشخص نمودن جایگاه و محل فیزیکی قرار گرفتن شخصیتها در موقع عکس گرفتن، مصاحبهها و چیدمان صندلی دیپلماتها و سران کشورها به خصوص در نسشتها و دیدارهای چندجانبه و رسمی از امور فوق العاده حساسی است که در برخی مواقع کمترین غفلت میتواند به منافع ملی کشوری به طور عمده لطمه وارد کند و یا یک نشست رسمی را به چالش کشیده و به حاشیه ببرد به نحوی که دریافت نتیجه مورد نظر از یک دیدار رسمی را در نهان یا اشکار، به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد.
ذکر این نکته خالی از اهمیت نیست که عموماً سفرا یا نمایندگان سیاسی عالی رتبه حکومتیِ مقیم در کشورهای دیگر، به صورتی که غالب مردم میپندارند، نه نماینده و فرستادهی وزیر امور خارجه بلکه به عنوان نمایندهی عالیترین مقام رسمی آن کشور، بسته نوع حکومتی که دارد (پادشاهی و رهبری، پارلمانی یا ریاستی) به حساب میآید. به عبارتی سفیر نمایده رییس حکومت و کاردار به عنوان نماینده وزیر خارجه محسوب میشود و به همین مبنا نیز سطح روابط دو کشور و فعالیتهای که سفارتخانهها میتوانند انجام دهند، براساس این که رییس نمایندگی کشوری سفیر و یا کاردار است، سنجیده میشود. این شریفات به ویژه در هنگام تقدیم استوار نامه که حتما سفیر باید نامه ماموریت خود را به عالیترین مقام حکومتی میزبان تسلیم نماید و جلسات، کنفرانسها و نشستها، حتی میهمانیهای رسمی که لازم است تعدادی از دیپلماتها در یک محل گردهمآیند از اهمیت فوق العادهای برخوردار است و بنا به حقوق دیپلماتیک، محل قرار گیری سفرا با عنایت به سابقه حضور سفیر در آن کشور تعیین میگردد (بند یکم ماده شانزدهم کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱). (معمولا، سفیری که مدت زمانی طولانی در کشوری مانده است را شیح السفرا مینامند).
این شیوه به خصوص برای جلوگیری از بروز برخی تعارضها، در کنفرانس وین ۱۹۶۱ در خصوص تدوین حقوق دیپلماتیک مورد بحث قرار گرفت و شیوههای اجرای آن بر مبنای عرف دیپلماتیک، یکسان سازی گردید. علاوه بر این با توجه به مصونیت و جایگاه ویژه سران دولتها و حکومتها در حقوق بین الملل عمومی در اِعمال تشریفات، تفاوتهای عمدهای بین سران، وزراء (بهویژه وزیر خارجه)، رییس دستگاه نمایندگی، اعضای دیپلماتیک و کارکنان نمایندگی وجود دارد. این تفاوتها حتی در مورد فرستادگان رسمی (فرستادگان ویژه) سران حکومت نیز وجود دارد، این که رییس حکومت، معاون اول خود یا نخست وزیر و یا وزیر امور خارجه را به عنوان نماینده ویژه گسیل دارد. به همین علت محل قرار گیری نماینده بنا به مقام وی در کشورش در نشستها و ملاقاتها، عکس گرفتنها، استقبال و بدرقه و … در دیدارهای چندجانبه، تعیین میگردد. به همین سبب نیز سران دولتها بسته به اهمیتی که برای ماموریت فرستاده، موضوع دعوت، سطح روابط فیمابین، سایر مدعوین شرکت کننده و حتی موقعیت و جایگاه سیاسی کشور میزبان قائلاند، مقام و منصب نماینده را تعیین میکنند. که به ترتیب شامل، معاون یا نخست وزیر، وزیر خارجه، سفیر دائم یا اکردیته یا سایر مقامات پایینتر میباشد. اگرچه گاهی نیز خود کشور میزبان بنا به برخی مصلحتها تنها، حاضر به پذیرش برخی از این مقامهاست و ممکن است، فرستادهی سطح پایین (از لحاظ موقعیت اداری – حکومتی)ِ کشور میهمان را پذیرش نکند.
بهانهی نگارش این متن، چالش پیش آمده در هنگام عکس گرفتن شرکت کنندگان در نشست امنیتی بغداد در تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۲۱ بود که جناب آقای امیرعبداللهیان وزیر محترم خارجه جمهوری اسلامی ایران به جای قرار گرفتن در محل تعیین شده توسط تیمهای تشریفاتی ایران و عراق در کنار وزرای خارجه عربستان سعودی و ترکیه، در صف مقدم یعنی کنار سران کشورها ایستاد. اگر چه در کنوانسیون وین ۱۹۶۱ درباره روابط دیپلماتیک در خصوص تشریفات از حق تقدم آن هم صرفا پیرامون کادر دیپلماتیک نمایندگیها در مفاد (۱۴) تا (۱۸) سخن گفته و پیرامون حق تقدم و چگونگی تشریفات سران کشورها ساکت مانده و مانند بسیاری دیگر از موارد دیپلماتیک آن را به عرف بین المللی وانهاده است؛ اما در اداب و سنن دیپلماسی و عرف بین المللی موجود، این گونه جزییات قبلا بین اعضای تشریفات سفارتخانه یا وزارت خارجه کشورهای میهمان و میزبان به تفصیل مبادله میگردد و براساس بندهای سه گانهی ماده (۱۶) کنوانسیون بین المللی وین ۱۹۶۹ درباره ماموریتهای خاص، در نشستهای چند جانبه، تشریفات رسمی مطابق پروتکلهای دولت پذیرنده میباشد و ان دولت موارد را به اطلاع مامورین مهمان میرساند و بدین ترتیب، از قبل مدعوین همگی محل قرارگیری خود را با دقت میدانند. در غیر این صورت اعضای تشریفات تیم میهمان باید قبل از حضور، موضوع را با مقامات میزبان بررسی نموده، اگر نسبت به جایگاه اعتراضی دارند، رسمی یا غیر رسمی اعلام نموده تا اصلاح شود و در صورت عدم رسیدگی از شرکت در آن خودداری نمایند. تغییر محل قرارگیری جناب وزیر علیرغم این که جایگاه ایشان را همتراز ومطابق عرف تشریفات در کنار دو وزیر خارجه دیگر قرار داده بودند، اسباب نگرانی و گلایه دیپلماتیک را هم برای مقامات عراقی و هم ایرانی فراهم آورد. این عمل با توجه به این که مغایر عرف دیپلماتیک و اصول تشریفات رسمی در چنین نشستهایی که در حوزهی سران کشورها تعریف شده بود، قرار میگرفت، باعث حیرت دیگران نیز گردید.
اگر چه بغداد در دعوت از میهمانان، در ابتداء از رییس جمهور ایران دعوت به عمل آورده بود و کشورهای دیگری نیز مانند، مصر، فرانسه، اردن، قطر، کویت و امارات متحده عربی در سطح سران در نشست شرکت داشتند، اما جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا همانند کشورهای ترکیه و عربستان سعودی در سطح وزیر حاضر گردد و جناب آقای امیرعبداللهیان اولین سفر خارجی خود در کسوت وزیر امور خارجه را در یک نشست بین المللی چندجانبه تجربه کند، هر چند قبلا نیز با یک درجه پایینتر، در قامت معاون وزیر، سفرهای خارجی متعددی داشته است.
حضور جناب وزیر در صف اول، به لحاظ عرف دیپلماتیک یک خطا محسوب میشود، هرچند که ایشان شاید بر این اعتقاد در آن موقعیت حضور یافتهاند که حضور وی در آن نسشت نه در قالب وزیر امور خارجه، بلکه به عنوان نماینده و فرستادهی ویژه رییس جمهور بود است، اما با عنایت به موقعیتهای خاص فرستادگان ویژه که در حقوق دیپلماتیک ویژهی ماموریتهای خاص بر مبنای کنوانسیون ۱۹۶۹ تدوین گردیده، وزیران خارجه جایگاه و موقعیت منحصر به فرد خود را دارند و با توجه به شرح وظایف بین المللی عرفی، مقام آنها همواره بالاتر از فرستادگان ویژه در ماموریتهای خاص تقلی میگردد و هرگاه در عین حال که وزیرخارجه هستند، در حال انجام ماموریت ویژهای نیز باشند، مثلا حامل پیام رسمی رییس حکومت خود به رییس حکومت دولت میزبان (شرکت وزیر خارجه در نشستهای بین المللی به عنوان نماینده دولت متبوع خود مطابق کنوانسیون وین ۱۹۶۹ در حقوق معاهدات نیاز به معرفی ندارد و ذاتاً نماینده و مامور رسمی دولت خود شناخته می شود)، مقام وزارتی وی اجلتر و از لحاظ تشریفاتی، مقدمتر از مقام مامور ویژه خواهد و بنابراین در بغداد حق تقدم تعیین شده برای ایشان، بر اساس حقوق موضوعه همچنین عرف بین الملل صحیح بوده و نیازی به تغییر موقعیت به منظور نشان دادن اهمیت کشورمان نبوده است و این عمل خارج از نزاکت دیپماتیک تلقی میگردد.
در عرف دیپلماتیک در همه جای دنیا، حتی چیدمان وضعیت محل قرار گرفتن اعضای دیپلمات در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل نیز مقام و منصب حکومتی عضو حاضر در نشست مورد عمل قرار میگیرد و رعایت این اصول به عنوان نزاکت دیپلماسی از اهمیت فوقالعادهای در روابط بین المللی برخوردار است و جناب آقای وزیر، میبایست به عنوان وزیر امور خارجه دولتی که به لحاظ سابقه دیپلماسی جزو کشورهای اول دنیا به حساب میآید و پایهگذار حقوق دیپلماتیک در دنیا به شمار میرود، این نزاکت را رعایت مینمود. بی شک قبل از ورود به محل، مقامات عراقی حتما محل قرارگرفتن را به اطلاع ایشان یا احدی از همراهان وی در محل یا یک مقام عالیرتبه سفارت ایران در عراق رساندهاند و اگر هم غفلتی در این خصوص از سوی مقامات عراقی بوده، یک دیپلمات قطعاً خودش میبایست آن را با مقامات میزبان مطرح نماید و به تبع قبل از ورود به محل مورد نظر، جایگاه و موقعیت فیزیکی خود را رصد نماید تا در هنگام ورود (که قطعاً تعیین این که نفرات چگونه و با چه ترتیبی وارد و خارج شوند، مشخص شده)، نظم لازم وجود داشته باشد.
بنابراین، در نشستهای رسمی بین المللی، محل نشستن و حتی شکل نشستن نیز حائز اهمیت است و کمترین حرکت دیپلمات به چشم میآید و همهی آنها دارای آداب و تشریفاتی هستند که عرف دیپلماتیک آنها را به مثابه یک قانون نانوشته اما به شدت حساس و مورد توجه به لحاظ عملی قرار داده است. بنابراین، این که جناب وزیر در جایی مشخص شده از لحاظ عرف بین المللی بایستد، نشان از رعایت نزاکت دیپلماسی دارد و آمدن ایشان در صف مقدم نیز هرگز به معنی افزودن شان و جایگاه کشورمان در آن نشست تلقی نمی شده و نخواهد شد. اگر چنین عرفها و نظامات دیپلماسی نبود و مدعوین هنگام گردهماییهای رسمی موظف به مراعات آنها نبودند، چشم و هم چشمی های سیاسی و ناسیونالیستی که اتفاقاً در جوامع اروپایی به شدت وجود دارد، سبب میشد غالب این گردهمایی ها تنها به دلیل محل قرارگیری شرکت کنندگان برگزار نگردد.
- منبع خبر : نصیر بوشهر
بوشهری
تاریخ : 10 - شهریور - 1400
این که جناب وزیر در جایی مشخص شده از لحاظ عرف بین المللی بایستد، نشان از رعایت نزاکت دیپلماسی دارد و آمدن ایشان در صف مقدم نیز هرگز به معنی افزودن شان و جایگاه کشورمان در آن نشست تلقی نمی شده و نخواهد شد.
این نظر شما اصلاح طلب هاست .