استان بوشهر تنها استانی است که قرنطینه دولتی و ترانزیت دام دارد مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر:استان بوشهر تنها استانی است که قرنطینه دولتی و ترانزیت دام دارد به گزارش خبرنگار نصیر بوشهر آنلاین، مهدی تنگستانی در نشست خبری سه شنبه ۴ مهر اظهار داشت: استان بوشهر تنها استانی است که قرنطینه دولتی و ترانزیت […]

استان بوشهر تنها استانی است که قرنطینه دولتی و ترانزیت دام دارد

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر:استان بوشهر تنها استانی است که قرنطینه دولتی و ترانزیت دام دارد

به گزارش خبرنگار نصیر بوشهر آنلاین، مهدی تنگستانی در نشست خبری سه شنبه ۴ مهر اظهار داشت: استان بوشهر تنها استانی است که قرنطینه دولتی و ترانزیت دام به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. در این خصوص تفاهم نامه هایی بین ایران و چهار کشور کویت، قطر، عمان و امارات متحده عربی بسته گردیده است.

تنگستانی بیان کرد: از اقدامات خوب اداره دامپزشکی استان بوشهر، ارائه، خدمات رایگان به روستاییان جهت تزریق ۶ واکسن آبله، هاری، لمپی اسکین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و تب برفکی، سم پاشی جایگاه و بدن دام و معاینه و درمان در قالب اردوهای جهادی در یکسال و نیم اخیر انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر یادآور شد: در سال گذشته هفت اردوی جهادی برای معاینه و واکسینه سه میلیون و ۵۰۰ هزار دام انجام و امسال نیز تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار دام معاینه و واکسینه بر علیه ۶ بیماری شده‌اند.

ایشان افزود: در یک سال گذشته ۵۷ هزار و ۳۳۴ مورد بازدید نظارت بهداشتی بر مواد غذایی با ۶۱۶ انواع آزمایش انجام و ۱۰ هزار و ۱۰۳ مورد غیر بهداشتی کشف شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر تصریح کرد: در ۶ ماه اول امسال، یک میلیون و ۱۰۸ هزار کیلو فرآورده‌های خام دام و پروئینی ضبط و از این تعداد ۷۱۶ هزار و ۸۰۲ کیلوگرم معدوم شده است.

تنگستانی اظهار داشت: در سال جاری ۴۰۰ هزار دام از مبدا ترکیه، ارمنستان و گرجستان وارد مرکز قرنطینه بوشهر شده و با پایش در این مرکز به چهار کشور کویت، قطر، عمان و امارات متحده عربی ترانزیت شده است.

تنگستانی گفت: سال گذشته بر ۱۴ میلیون قطعه طیور نظارت بهداشتی انجام شده، و ۳۲ هزار و ۸۱۹ قطعه ضبط که پس از آزمایش های لازم بخشی از آن به عنوان خوراک دام و طیور وارد عرصه استفاده شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر یادآور شد: در حوزه طیور از سال گذشته، نظارت بر تولید ۱۹ میلیون و ۴۵۰ قطعه طیور در ۲۱۳ واحد مرغداری فعال و ۶۶۸ هزار بار واکسیناسیون علیه طیور انجام شده است.

تنگستانی افزود: کار پالایش پرندگان مهاجر برای جلوگیری از انتقال بیماری پرندگان و کلونی های زنبور عسل نیز جزو وظایف این سازمان است، که طی یک سال گذشته ، ۲۲ هزار و ۶۹۱ مراجعه به درمانگاه های این سازمان با ۱۴ میلیون طیور معاینه شده است.

تنگستانی بیان کرد: در حوزه آبزیان ۲۴ واحد تکثیر میگو استان در سال گذشته ۲ میلیارد بچه میگو تولید و ۵ هزار آزمایش مولکولی برای رد یابی ویروس لکه سفید و مرگ زودرس بر روی آنها انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در خصوص قرنطینه آبزیان گفت: کار قرنطینه و امنیت زیستی در حوزه آبزیان بر بیش از ۳۳ هزار تن لارو میگو صادر شده است، و در سال گذشته حدود سه هزار و ۲۵۰ قطعه مولد میگو وارد شد.

وی ادامه داد: امسال به دلیل بیماری اپیدمی همه گیری در مزارع پرورش برداشت ها در ۳۰ درصد از استخرهای بیمار زودتر انجام شد.پیش بینی ما بر ۱۷ تا ۲۰ هزار تن است. برای تولید سال آینده از همین الان برنامه ریزی کرده ایم تا دچار خسارات نشویم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر عنوان کرد: استان بوشهر به سمت دریامحور شدن پیش می رود،برای نجات این صنعت نیاز به همکاری ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی است.

تنگستانی تاکید کرد: از ۳۸ هزار تن صادرات ۳۴ هزار تن انواع میگو و ماهی دریایی به کشورهای حوزه خلیج فارس، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، مالزی، ترکیه، ارمنستان، بلاروس، تایلند، هنک گنک است.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر انلاین