نصیربوشهرآنلاین – یارعلی فرهادی: برکناری آقای بابازاده بهانه ای است که عملکرد این هلدینگ و مدیر عامل آن طی دو سال گذشته بررسی گردد. انتصاب دکتر بابازاده با دخالت های گسترده در شرکت های زیرمجموعه همراه گردید. این عمل به سادگی با ابلاغ های پی در پی و خلاف قانون تجارت منجر به محدودیت اختیارات […]

نصیربوشهرآنلاین – یارعلی فرهادی:

برکناری آقای بابازاده بهانه ای است که عملکرد این هلدینگ و مدیر عامل آن طی دو سال گذشته بررسی گردد.

انتصاب دکتر بابازاده با دخالت های گسترده در شرکت های زیرمجموعه همراه گردید. این عمل به سادگی با ابلاغ های پی در پی و خلاف قانون تجارت منجر به محدودیت اختیارات مدیران عامل در مواردی همچون جذب و استخدام و به کارگیری، اخراج کارکنان، عقد قرارداد، پرداخت ها، مسافرت های خارجی و بسیاری از اقدامات ریز و درشت مدیریتی دیگر به بهانه افزایش نظارت گردید.
خارج شدن شرکت ها از ریل نتیجه بی چون ‌‌و چرای بی توجهی به قانون تجارت و منفعل سازی هیات مدیره این شرکت ها می باشد.
در اقدام بی سابقه و جالب توجهی دیگر، بابازاده مسئولیت کلیه امور هلدینگ را به قائم مقام خود سپرده و حضور خود را کاهش داده به گونه ای که شنیده ها از حضور دو سه ساعته در روز این‌ مدیر در محل کار خود خبر می دهد. ظاهرا” این رویه وی در گذشته و در زمان تصدی پست مدیر عاملی شرکت پتروشیمی خراسان نیز وجود داشته و بیش از هر چیز نشان دهنده ضعف نظام کنترلی پس از انتصابات در صندوق ذخیره فرهنگیان است.
از جمله دیگر موارد مهم میتوان به جزئی نگری ها و صرف وقت و دخالت در امور کم ارزش و اشخاص و پرسنل تا رده های پایین صف و ستاد شرکتها نام برد، در حالیکه به عنوان یک مدیر ارشد، می بایست به امور کلان از جمله اصلاح پرتفو، اصلاح ساختار، سیستم ها و روشها و فرآیندها و نظام مدیریت مالی و… می پرداخت و در جهت بهبود آنها تلاش میکرد.
در دوره تصدیگری ایشان رخدادهای محیطی مهمی که تاثیرات عمیقی بر صنعت پتروشیمی داشته رخ داده است که مهم‌ترین آن افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها، تغییر قوانین مربوط به بخشودکی مالیاتی شرکت های حاضر در مناطق ویژه اقتصادی و تغییرات شدید قیمت یوتیلیتی ها می باشند. این موارد به شکلی جدی بر عملکرد شرکت های این هلدینگ تاثیرگذار بوده و انتظار می رفت مدیر عامل این هلدینگ قد علم کرده و رهبری پیگیری های مرتبط با اصلاح این موارد را بر عهده بگیرد ولیکن در کمال تعجب و با شگفتی بسیار، علیرغم اینکه هلدینگ پتروفرهنگ بیشترین تاثیرپذیری را از تحولات موجود داشت، این مدیر با رفتار منفعل خود خسارت بزرگی را بر شرکت های صندوق ذخیره در این هلدینگ و صنعت وارد نمود.
تغییرات عمده مدیریتی از جمله دیگر موارد مطروحه در خصوص وی بوده است تا حدی که در مواردی همچون شرکت کیمیای پارس خاورمیانه و هلدینگ انرژی سپهر و پتروشیمی دنا تغییر مدیرعامل و کلیه اعضای هیات مدیره به طور همزمان انجام شده است. تغییر اتوبوسی و تعویض دسته جمعی ۳۰ نفر از مدیران عامل و اعضای هیات مدیره در تنها یک روز شاخصه مدیریت نامبرده در حوزه انتصابات است.
علی رغم مشکلات اجرایی گسترده همچون عدم توان امضای چک، این رویه با از بین بردن حافظه سازمانی در مدیریت کلان، به افزایش خطاهای مدیریتی منجر گردید که مثال های متعددی از آن وجود دارد.
در بخش های قبل به دخالت های نا به جای این مدیر اشاره گردید با این وجود با کمال حیرت ایشان نتوانسته است نظارت درستی بر شرکت های خود اعمال نماید.
عدم ملاقات های مستمر با مدیران عامل، عدم دریافت گزارشات مدیریتی و عدم استفاده از ارکان حاکمیت شرکتی شامل کمیته حسابرسی و کمیته ریسک از جمله این موارد است. با توجه به ضعف موجود در نظارت شاهد عدم پیشرفت پروژه های توسعه ای نظیر شرکت پتروشیمی دنا، سیراف انرژی و کیان طی ۲۰ ماه اخیر می باشیم. در خصوص نظارت بر تولید نیز شرایط مشابهی وجود دارد.
سردرگمی شرکت‌های‌ گروه در بسیاری از موارد به علت شفاف نبودن سیاست ها و استراتژی هلدینگ بوده است که می توان به مواردی همچون ضعف تصمیم گیری در بازرگانی محصولات و طرح های توسعه آتی اشاره نمود.
درگیری های عمده و جنگ قدرت دیگر خصیصه اصلی این دوره مدیریتی بوده است. جنگ با صندوق ذخیره فرهنگیان در انتصابات و عزل ها و همچنین درگیری های متعدد با شرکای شرکت شامل شرکت اهداف (وابسته به صندوق بازنشستگی) و گروه توسعه ملی (وابسته به بانک صادرات) و برخوردهای خارج از روال با ایشان، با منفعل سازی سهامداران و عدم همراهی ایشان تاثیر به سرایی بر عملکرد این شرکت ها داشته است.
موارد فوق تنها بخشی از عملکرد بابازاده را تشریح نموده است که حاوی درس های مهمی بالاخص برای مدیران جوان و جویای نام می باشد و نتیجه بی توجهی به عملکرد را در پیش روی ایشان قرار داده است.
اگر چه قصد یکجانبه نکری را در تحلیل عملکرد نامبرده نداشته، با این وجود در بررسی عملکرد وی به عملکرد شاخصی دست نیافته، لذا منتظر اطلاعات جدید از عملکرد وی بوده و پس از آن شرح کاملی در این خصوص ارائه خواهد گردید.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین