نصیر بوشهر – مجید غاله – ترابری ریلی در جهت جابجائی مسافر، حمل خودرو، حمل توشه وخرده بار ، سرویسهای روزانه و واگنی، نقش بارزی در توسعه هر شهر وهر کشوری دارد، آغاز بکار قطارها به سال ۱۵۰۰ م بر می گردد ،قطاری چوبی با واگنهائی که توسط اسبان توانمند کشیده می شد، قطار بخار […]

نصیر بوشهر – مجید غاله – ترابری ریلی در جهت جابجائی مسافر، حمل خودرو، حمل توشه وخرده بار ، سرویسهای روزانه و واگنی، نقش بارزی در توسعه هر شهر وهر کشوری دارد، آغاز بکار قطارها به سال ۱۵۰۰ م بر می گردد ،قطاری چوبی با واگنهائی که توسط اسبان توانمند کشیده می شد، قطار بخار در سال ۱۸۰۰ م اختراع گردید با ریلهای فولادین، که البته نسل ان ، امروزه به پایان رسیده گرچه هنوز در گوشه و کنار جهان به ندرت دیده می شود، اولین قطار در ایران بانام ماشین دودی از تهران به شهر ری ،رفت وآمد می کرد، وقتی به قدمت و سابقه راه اهن در دنیا نگاهی گذرا می اندازیم ، متوجه عقب ماندگی بعضی از استانهای کشورمان در این مورد می شویم، صنعت ریلی کشور، پا به پای این صنعت در دنیا حرکت نکرده وعقب ماندگی محسوسی دارد گرچه پیشرفت و فعالیتهای بسیار خوبی در این حوزه در جهت خودکفائی وبه روز رسانی آن شکل گرفته که قابل تقدیر است، اما متاسفانه استان هائی با درآمد ملی کلان ، همانند بوشهر فاقد این طرح ملی است ، بوشهر، استان مرزی با بیشترین خط ساحلی، پایتخت و قطب انرژی کشور، دارای بیشترین گمرکات وبنادر و حوزه بسیار فعال شیلات ، تاکنون انگونه که باید وشاید دیده نشده و ازاین فراوانی در توسعه شهری واستانی بهره مند نگردیده است که البته این کمبود، بخشی از ان به عدم توجه جدی مسئولین ذیربط استانی، بخشی دیگر به بی تحرکی نمایندگان دوره های قبل استان و بخشی دیگر هم به دولت که نظر مساعدی نسبت به استان در این بخش ندارد بر می گردد، بخش ریلی استان می تواند در ترانزیت کالا، حمل مسافر وبار داخلی چنان موفق باشد که جهش تولید وتوسعه استان بدنبال داشته باشد، همچنان که توسعه خط شوسه ( زیر سازی برای آینده) وجاده ای استان وبرخوردار بودن از جاده های اتوبانی نقش بارزی در بعضی امور استان داشته که نقش آن در صنعت مادر بروز و ظهور داشته است. اما متاسفانه به موازات این پیشرفت و تحول جاده ای،شاهد حرکت اصولی در صنعت ریل استان نبوده و نیستیم و شاهد عقب گردی اساسی در احداث ریل وراه اندازی قطار در استان هستیم، علی رغم الزام دولت در راه اندازی قطار و گذشت حدود ۲۰ ساله ان وعدم پیگیری به موقع ‌ در این خصوص، توسعه بیش از پیش استان درجابجائی کالا ومسافر به جد به مخاطره افتاده و سرمایه گذاران داخلی و خارجی را از استان فراری داده است، متاسفانه در این بخش ،شخص مسئولی جواب گوی مطالبات مردم نیست، استان با دارا بودن ۴نماینده که ان هم در زمان وکالت ایشان لوایح بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسیده و به جایگاه وعده داده شده همیشگی راه اهن توجهی نگردیده و در خصوص عدم اجرای طرح و اختصاص بودجه لازم به این پروژه بزرگ کشوری اطلاع رسانی نشده و کماکان در هاله ای از ابهام قرار دارد، آیا همت جمعی مسئولین در احقاق حقوق مردم و مطالبات انان وجود دارد و به انتظارات چند دهه آنان جامه عمل پوشانده می شود ؟ آیا می توانند طرح خاموش و به خواب رفته را دوباره احیاء‌نمایند و میله گردهای علم شده در دوسوی جاده چغادک اهرم که فریاد مظلومیت سر می دهند و استمداد می طلبند و فریاد رس می خواهند وجود دارد؟ امید داریم نمایندگان محترم استان متفق القول در خصوص بودجه طرح ،لایحه ومتممی تنظیم نموده وبه جد از دولت بخواهند که با اختصاص بودجه لازم عقب ماندگی طرح را جبران و مایه مسرت، شادمانی وپیشرفت استان گردند.
امیدواریم نمایندگان محترم استان با اجراء واتمام این پروژه در دوره ۴ ساله خود باقیات الصالحاتی را برای خود برجای گذارند.
والسلام

  • منبع خبر : نصیر بوشهر