نصیربوشهر – مجید غاله: بوشهر یکی از شهرهای قدیمی درزمینه ذکر ، ذکر پامنبری ،سینه زنی، نوحه سرائی، تعزیه و….در کشور است که پیشینه ای دیرینه دارد، به طوری که رسم ورسوم امروزی مابر گرفته از همان سنت های اجرائی ان دوران بوده که در حال حاضر توسط عزاداران حسینی برگزارمی گردد تا ما وارث […]

نصیربوشهر – مجید غاله:

بوشهر یکی از شهرهای قدیمی درزمینه ذکر ، ذکر پامنبری ،سینه زنی، نوحه سرائی، تعزیه و….در کشور است که پیشینه ای دیرینه دارد، به طوری که رسم ورسوم امروزی مابر گرفته از همان سنت های اجرائی ان دوران بوده که در حال حاضر توسط عزاداران حسینی برگزارمی گردد تا ما وارث میراث معنوی و گرانبهای پیشینیان خود باشیم.
باید اذعان نمود که بوشهر یکی از قطبهای عزاداری سنتی کشور با مداحان و پیر غلامان خود، همیشه در کانون توجهات ملی بوده به طوری که مهمانان از سراسر کشور یک پای ثابت این عزاداری ها بوده اند در همین راستا سنتهای معنوی و تاثیر گذار مردم بوشهر در همراهی و همدردی با آل الله ، در فعالیتها و گسترش فرهنگ اسلامی و عاشورایی، در جذب نونهالان، نوجوانان و جوانان تا کنون بسیار مهم ، ارزشمند و تاثیر گذار بوده است.
لازم است فقط صرفاَُ در جهت آگاهی و اطلاع ،خلاصه ای از اعتقادات ، الزامات و …. مردم بوشهر و پایبندی انان به رسوم اباء واجدادی خود نکاتی چند مورد اشاره قرار گیرد( البته با تحقیقات میدانی صحت مطالب کامل تر شده است).
البته بوشهریهای بومی و اصیل، مطلب را بهتر متوجه خواهند شد تا غیر بومیان و مهاجران بیشمار این شهر.لازم به ذکر است که بوشهریهای قدیمی بنا بر اعتقادات مذهبی خود و با درک اهمیت و جایگاه معنوی این دو ماه و پیوند بیشتر با اهل بیت علیهم السلام و امام حسین ع بعضی اقدامات، اعمال و الزامات را برای خود جائز ندانسته و خود را ملزم به ترک آنها نموده و بعضی فعالیتها و اقدامات دیگر را شدت می بخشیدند.
۱)قبل از فرارسیدن ماه محرم الحرام ، مردم به صورت خودجوش پرچمها و پارچه های سیاه بر درب خانه های خود و کوچه ها نصب می کردند، همچنین شبها، مشعلها و فانوسها را در کوچه ها و درب خانه هاروشن می نمودند تا تردد مردم در جهت رفتن به مراسم عزاداری تسهیل شود.
۲)در این دو ماه مردم به ویژه بانوان لباس سیاه بر تن داشته وتا پایان ماه صفر از بدن خارج نمی کردند.
۳)مراسم شمع زنی شب عاشورا بسیار باشکوه تر برگزار می گردید و بانوان با چادرهای مشکی در این مراسم شرکت می کردند، همچنین مردان و زنان با پای برهنه، در این مراسم حاضر می شدند.
۳)بدون استثناء شام غریبان در همه محلات و مراسم صبحدم
درکلیه مساجد بوشهر بر گزار می گردید.
۴)مساجد و حسینیه ها در هر دو ماه دارای ذکر پامنبری و سخنرانی بودند و از عزاداران حسینی با قهوه و چای و بعضی ایام با شربت آبلیمو پذیرائی می کردند.
۵) مراسم سنج و دمام و سینه زنی در تعداد شبهای بیشتری نسبت به سالهای اخیر در مساجد انجام می شد.
۶)شرکت در مراسم عزاداری، سینه زنی و… با پای برهنه انجام می گرفت
۷)مراسم جشن عقد و ازدواج در آن ایام همانند این دوران انجام نمی گرفت.
۸)یکی از سنتهای قدیمی دیگر بوشهر بر خلاف این روزها، آرایش نکردن بانوان و تعطیلی دو ماهه آرایشگران زن بود.
۹)عدم استفاده از کندور و ادامس و عدم استفاده از تخمه در دو ماه از دیگر الزامات مردم بوشهر قدیم بود.
۱۰)حرکت هیئتهای زنجیر زنی به صورت گسترده در همه محلات شهر و محلات جنوبی انجام می گرفت و شبها هم در مساجد یکدیگر حاضر شده و نوحه سرائی می کردند..
۱۱)بعداز ظهرها منازل و تکایا برای بانوان برپا بود.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر