نشست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اصحاب رسانه استفاده ۳۰ درصدی از انشعابات غیر مجاز در استان بوشهر ابوالحسن عالی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میانگین درصد برخورداری حوزه های روستایی از شبکه آب در دنیا حدود ۵۰ درصد است که کشور ایران رقم برخورداری روستاها از آب شبکه […]

نشست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با اصحاب رسانه
استفاده ۳۰ درصدی از انشعابات غیر مجاز در استان بوشهر

ابوالحسن عالی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میانگین درصد برخورداری حوزه های روستایی از شبکه آب در دنیا حدود ۵۰ درصد است که کشور ایران رقم برخورداری روستاها از آب شبکه بالای ۸۵ درصد و استان بوشهر بیش از ۹۵ درصد است، این در حالی است که قبل از انقلاب اسلامی در حوزه شهری ۲۵ درصد شهرها تحت پوشش شبکه بوده اند و آب حوزه روستایی عمدتا از طریق آب انبار ها تامین می شد. مسئله آب از برنامه چهارم شروع شد تا امروز، که در بودجه های سالیانه اولویت یک تخصیص اعتبار را دارد. در حوزه روستایی در سال اول دولت سیزدهم ۴۳ روستای هدف با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان در سه شهرستان تحت عنوان جهاد آب رسانی شروع شد، فاز اول ۱۰۰ کیلومتر و فاز دوم آن بیش از ۳۰۰ کیلومتر.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در استان بوشهر روستای محروم زیادی نداریم، شاید حدود ۱ یا ۲ درصد باشد که آب رسانی برای آن ها هزینه گزافی دارد.
وی پروژه‌های شاخص محرومیت زدایی را متمرکز بر مناطقی از بخش ارم، بخش بوشکان، بخش ساحلی تنگستان، روستای چاه مبارک و روستا های ساحلی عسلویه، روستاهای ساحلی دیلم، روستاهای جنوب دشتستان، روستاهای ساحلی دیر و… نام برد، که جمعا بیش از یک سوم روستاهای استان تحت پوشش قرار گرفته است.

عالی افزود: استان بوشهر رتبه نخست کشور در برخورداری از سرانه بهره برداری و ساخت پروژه‌های آب شیرین کن در حوزه وزارت نیرو را داراست. بیش از ۲۴۰ هزار متر مکعب آب شیرین کن در حال تولید، ساخت، یا انعقاد قرارداد است، طبق مصوبه باید ۱۰۰ درصد میزان آب مورد استان از آب شیرین کن ها با میزان سرمایه گذاری بین ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تامین شود، که سال گذشته در شبانه روز ۳۵ هزار مترمکعب تولید می‌شد ولی امروز ۴۵ هزار مترمکعب، امیدواریم تا پایان سال آب شیرین کن های وحدتیه و دالکی ۶۵۰۰ متر مکعب، سعدآباد۲۵۰۰، اخند ۱۵۰۰، مبنا ۱۰ متر مکعب تولید کنند، البته بعضی دیگر از آب شیرین کن ها دو سال بعد وارد مدار خواهند شد، بوشهر تکمیلی ۱۰ هزار، آبپخش ۸۵۰۰، هلیله و بندرگاه۱۰۰۰، سیراف ۱۸۰۰۰، عسلویه، کنگان، گناوه و دیر که جمعا حجم ۱۰۰ درصدی آب مورد نیاز استان تولید می شود، که نشانه عبور موفق شرکت آبفا استان بوشهر از بحران کم آبی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر افزود: استان بوشهر در حال حاضر روزانه ۴۵ هزار مترمکعب آب از آب شیرین‌کن‌های احداثی تولید می کند که براساس برنامه این میزان تا پایان سال جاری به ۱۰۰ هزار مترمکعب افزایش می‎یابد.

وی بیان کرد: آب شیرین‌کن‌های ۳۵ و ۷۰ هزار مترمکعبی بوشهر، ۲۸ هزار مترمکعبی سیراف – جم و ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعبی وحدتیه از جمله پروژه های شاخص آب شیرین کن در استان بوشهر به شمار می روند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با توجه به قرار گیری استان بوشهر در نوار ساحلی خلیج فارس اولویت نخست وزارت نیرو در تامین آب شرب پایدار استان بوشهر استفاده از ظرفیت آب شیرین کن ها است.

وی عنوان کرد: براساس همین رویکرد از شمال تا جنوب استان بوشهربا حضور چشمگیر سرمایه گذاران بخش خصوصی پروژه های متعدد آب شیرین کن عملیاتی شده است.

ایشان متدکر شد: استفاده از ظرفیت آب دریا یکی از مهمترین رویکردهای ما است. تلاش شده تا میزان تأمین آب استان بوشهر در داخل استان افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب بیان داشت: یکی از مهمترین پروژه ها، خط آب رسانی و انتقال آب به جم است که در سال ۸۶ مصوب شد و در سال ۸۹ عملیات اجرایی آن شروع شد، به زودی فاز اول را وارد مدار خواهیم کرد با ۴۲ کیلومتر خط انتقال آب با ارتفاع پمپاژ ۷۰۰ کیلومتر ، این پروژه بزرگترین خط آب رسانی و انتقال جنوب کشور است با بیش از هشتصد و شصت میلیارد تومان هزینه روی کاغذ، و ارزش ۷ هزار میلیارد تومان.

عالی در خصوص هدر رفت و انشعابات غیر مجاز آب گفت: در استان بوشهر حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب تولید می شود که ۷۰ درصد آن از کنتورها عبور داده شده و مصرف می شود، استفاده از ۳۰ درصد آن پیدا نیست، از این ۳۰ درصد تقریبا ۱۰ درصد هدر رفت فیزیکی دارد،، ۲۰ درصد مابقی مصرف می شود ولی بهای آن دریافت نمی شود مثل؛ حدود ۱۵ هزار انشعاب غیر مجاز که بخشی از آن در کشاورزی استفاده شده که مطلع شدیم و قطع گردید اما؛ برای بقیه کاری نمی توان کرد.