دهم مهر« اول اکتبر» روز جهانی سالمندان است. روزی که به احترام کهنسالانی نامیده شده که در جوانی و میانسالی تجربه ها آموختند. موهای سفید و کمر خمیده سالمندان هر چند حکایت از پیری و ناتوانی وجودشان دارد اما دلشأن زنده و لبریز از خاطرات تلخ و شیرین گذشته است. احترام به سالمندان احترام به […]

دهم مهر« اول اکتبر» روز جهانی سالمندان است. روزی که به احترام کهنسالانی نامیده شده که در جوانی و میانسالی تجربه ها آموختند. موهای سفید و کمر خمیده سالمندان هر چند حکایت از پیری و ناتوانی وجودشان دارد اما دلشأن زنده و لبریز از خاطرات تلخ و شیرین گذشته است.
احترام به سالمندان احترام به فردای خود است.
این روز را به سالمندان ، پیشکسوتان و بزرگسالان عرصه ورزش، فرهنگ و …تبریک میگویم.
اگر مسئولان بنا دارند برای ارتقاء منزلت اجتماعی سالمندان و پیشکسوتان در عرصه های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و… تمهیداتی و تسهیلاتی را فراهم نمایند، پیشنهادات زیر را برای هماهنگی بین دستگاه های اجرایی در جهت خدمت رسانی به سالمندان تقدیم می نمایم. این پیشنهادات بخشهایی از خواسته ها برای درج در سند سالمندی در سال های اخیر نیز بوده است.
اما معمولا بر اساس تقویم برای چند روز یادی از سالمند می شود آن هم جمعیتی که رو به افزایش است . و می تواند به مسئله ای شبیه بحران تبدیل شود.ودر پایان نیز چند نکته اساسی نیز با سالمندان گرانمایه در میان می گذارم .
۱- همکاری شهرداری در خصوص تامین زمین مورد نیاز جهت ساخت و ساز «خانه امید» که مرکزی برای پژوهش، مطالعه، کتابخانه ،خدمات پزشکی، تفریحی، فرهنگی، ورزشی و هنری و موسیقی، ویژه بازنشستگان و سالمندان است این مهم در بیش از ۵۰ نقطه کشور ا جرا شده است .از شهرداری انتظار می‌رود حال که بر اساس شنیده ها مقامات استانداری نیز برای این مهم ورود کرده‌اند و بودجه آن نیز تامین شده است اجرای این پروژه موثر و مهم را به تأخیر نیندازند زیرا بر اساس بخشنامه دولت ، شهرداری موظف به تأمین زمین است .پیگیری های مستمری در ده سال گذشته تا کنون بعمل آمده اما نتیجه بخش نبوده است.
۲- فراهم آوردن بستر مناسب برای همکاری فی مابین ادارات کل استان با هیات ورزشهای همگانی و کانون‌های بازنشستگی در حوزه سلامت ، ورزش ، تغذیه
۳- برخورداری سالمندان و پیشکسوتان از خدمات رفاهی دستگاههای اجرایی ذیربط
۴- از سالمندان و پیشکسوتان در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و …برای استفاده از تجارب ارزنده آنان استفاده شود بدین منظور می توانند اتاق تجربه و فکر متشکل از بازنشستگان و سالمندان نخبه و پیشکسوت را تشکیل دهند .
۵- صدا و سیما با تهیه و پخش برنامه‌های مشخص در برنامه‌های جاری خود نسبت به ترویج و نهادینه کردن احترام و تکریم آنان در خانواده و جامعه اقدام نماید.
۶ – کلیه دستگاه‌های اجرایی به مناسبت های مختلف چون روز سالمند روز کارمند روز معلم روز پرستار و …با برگزاری مراسم از آنان تجلیل به عمل آورند.
۷ -عضویت رایگان در کتابخانه های دولتی و دانشگاهی
۸- استفاده از امکانات ورزشی در اختیار اداره کل ورزش جوانان و دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت و شهرداری به صورت رایگان .
۹- بازدید از اماکن باستانی و کاخ موزه های کشور به همراه یکی از افراد تحت تکفل به صورت رایگان و یا نیم بها.
۱۰- استفاده از مراکز هنری تحت پوشش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری همراه با یکی از افراد تحت تکفل رایگان یا نیم بها .
۱۱ – شرکت‌های هواپیمایی و راه آهن دولتی یا تحت پوشش دولت موظف شوند تخفیف ویژه بلیط را برای مسافرت های داخلی سالمندان و پیشکسوتان همراه با یک نفر تحت تکفل سالی یکبار انجام دهند.
۱۲- استفاده از مراکز اقامتی و هتل های تحت پوشش دستگاه‌های اجرایی به صورت نیم بها برای هر سال یکبار ۱۳- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موظف شود ترتیبی اتخاذ نماید تا از طریق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هر سال یک بار نسبت
به« پایش سلامت سالمندان ۷۰ سال به بالا »به صورت رایگان اقدام لازم به عمل آید.
اما *سخنی* با سالمندان و پیشکسوتان و بزرگسالان گرانمایه
۱ – حسابی مواظب خودتان باشید چون هیچ فرد دیگری به خوبی خودتان از عهده این کار بر نمی آید شما حق داشتن زندگی سالم و بانشاط را دارید
۲- پیاده روی در دل طبیعت بهترین درمان هر دردی است

۳- یادگیری برای زندگی را باید مادام العمر دنبال کنید .
۴- ارتباط با دوستان را فراموش نکنید و درنگهداشتن رابطه دوستی تلاش کنید و به فکر یافتن دوستان جدید باشید زیرا هر چه سن بالا می‌رود تعداد دوستان نیز به دلایل متعدد کاهش می یابد.

عالی بازدار. مسؤل کمیته پیشکسوتان و بزرگسالان هیات ورزشهای همگانی

  • منبع خبر : نصیر بوشهر