کانون وکلای دادگستری استان بوشهر با نظر به جایگاه قانون و حاکمیت آن در جامعه ی مردم سالار و نقش اصحاب رسانه در آگاهی بخشی و پشتیبانی از نهاد های مردم بنیاد و با توجه به مناسبت های روزهای ١۴و١٧و٢٢ مرداد با عناوین ( روز فرمان مشروطیت،روز خبرنگار ،روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی) نشست خبری خود را در تاریخ ۱۵ مرداد ماه برگزار کرد. بهرام فرهمند صابر رئیس کانون وکلای دادگستری استان بوشهر در جمع اهالی رسانه به سوالات اختصاصی خبرنگار نصیر بوشهر آنلاین این گونه پاسخ داد

نشست خبری رئیس کانون وکلای دادگستری استان بوشهر

کانون وکلای دادگستری استان بوشهر با نظر به جایگاه قانون و حاکمیت آن در جامعه ی مردم سالار و نقش اصحاب رسانه در آگاهی بخشی و پشتیبانی از نهاد های مردم بنیاد و با توجه به مناسبت های روزهای ١۴و١٧و٢٢ مرداد با عناوین ( روز فرمان مشروطیت،روز خبرنگار ،روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی) نشست خبری خود را در تاریخ ۱۵ مرداد ماه برگزار کرد.

بهرام فرهمند صابر رئیس کانون وکلای دادگستری استان بوشهر در جمع اهالی رسانه به سوالات خبرنگار نصیر بوشهر آنلاین این گونه پاسخ داد:

آیا جرم سیاسی در قانون تعریف شده است ؟ چرا در کشور ما مجرم سیاسی نداریم ؟
– به رغم اینکه در قانون اساسی ما بحث جرم سیاسی مطرح بوده خیلی با تاخیر این لایحه و به تبع آن قانون قانون به تصویب رسیده؛ ولی کماکان ابهامات و واژه‌هایی که در مفاهیم قانون به کار می‌ رفت این ابهام وجود دارد که جرم سیاسی تعریف مشخصی نداشته باشد،کما اینکه در طی مدتی که این قانون به تصویب رسیده ما شاهد تشکیل هیئت منصفه  برای رسیدگی به این جرایم نیستیم، یعنی عملاً به نحوی مفاد این قانون تنظیم شده که امکان تفسیر نظری و ذهنی را فراهم کرده و به همین دلیل مورد تعرض حقوقدانان و کیفرشناسان قرار گرفته شده است. مفاهیم جرم سیاسی هنوز در پرده‌ای از ابهام قرار دارد، مجرمین سیاسی ما نمی‌توانند از امتیازات مجرم سیاسی برخوردار شوند و این معضلی است که باقی مانده است.

آیا از نظر قانون اگر کسی جرمی انجام داد می شود کسی دیگری را مجازات کرد ؟ مثل جریان بی حجاب ها و پلمب کردن مغازه ها
– از نظر قانون هم شرعاً هم قانوناً بحث مجازات شخصی را داریم، قرآن کریم می‌فرماید: هیچکس را به خاطر گناه کسی در قیامت مجازات نمی‌کنم. قطعاً شخصی که بزه دیده است نبایستی قربانی شود، از طرفی شخصی که مرتکب جرمی شده است نباید آثار مجازات این جرم به دیگران تسری پیداکند.

نظرتان در باره لایحه حجاب و عفاف در مجلس بفرمایید ؟
– این لایحه با ایرادات عدیده توسط همکاران ما و سایر حقوقدانان به نقد و چالش کشیده شد و از همکاران خواستیم در خصوص این لایحه نقطه نظرات خود را منعکس کنند، تا ما بتوانیم این ایرادات قانونی را به مجلس شورای اسلامی منعکس کنیم و از تصویب این لایه خام جلوگیری شود، چون احساس می‌کنیم این لایحه واقعاً خام است و به اندازه کافی روی مفاهیم جرم شناسی حتی نحوه قانون نویسی و به کار بردن الفاظ، کلمات و عباراتی که در آن به کار رفته دقت لازم به عمل نیامده و خیلی عجولانه تنظیم شده است، به همین اعتبار دعوت کردم از همکاران ارجمند به خصوص کسانی که در زمینه جزا و جرم شناسی صاحب نظر هستند نقطه نظرات خود را به ما منعکس کنند.
به نظر شماجریان مشروطیت برای برقراری قانون بود یا مبارزه با دیکتاتوری شاه؟
– در انقلاب مشروطیت اگر تاریخ و نظرات علمای سیاسی را بررسی کنیم؛ عمدتاً هر دو محور علت انقلاب مشروطه قلمداد می‌شود، دیکتاتوری مطلق و خودکامه نشئت گرفته از حاکمیت دولت قاجار مردم را به ستوه واداشته بود؛ اما در آن برهه تاریخی به بعد مرتب روشنفکران ما با دنیای خارج و اروپا ارتباط داشتند نحوه اداره امور در این کشورهای پیشرفته، نقش مردم را در اداره امور ملاحظه می‌کردند و جایگاه قانون را در آن کشورها و نحوه پاسخگویی مسئولان را مشاهده می‌کردند، به همین دلیل بحث  ضرورت حاکمیت قانون، محدود کردن قدرت دولت را اعلام کردند. نکته جالب این که یکی از دلایلی که باعث انقلاب مشروطه شد نقش خبرنگاران بود زیرا روشنفکری و تنویر افکار عمومی توسط خبرنگاران صورت گرفت، که نقش محوری با تاسی از کشورهای اروپایی این شکل از خبرنگاران در کشور شکل گرفت. پس اگر بخواهیم عوامل را در نظر بگیریم دیکتاتوری پادشاهان قاجار مردم را به ستوه  آورده بودند، از همین طرف این دیکتاتوری به وسیله قانون باید محدود می‌شد. مشروطیت یعنی قدرت را مشروط کردن، مقید و محدود به قانون کردن که از عوامل شکل‌گیری انقلاب مشروطه بود.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر انلاین