🔹محمدجواد ظریف در پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «در جدیدترین مقاله‌، همراه با همکارم دکتر ساسان کریمی، به چالش شناختی در روابط بین‌الملل با تمرکز بر­ اتحاد‌های استراتژیک پرداخته‌ایم. در جهان پساقطبی کنونی، اتحادهای دائمی به طور فزاینده‌ای جای خود را به ائتلاف‌های موقتی و موضوعی می‌دهند.» در چکیده این مقاله آمده: 🔹معنای «اتحاد […]

🔹محمدجواد ظریف در پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «در جدیدترین مقاله‌، همراه با همکارم دکتر ساسان کریمی، به چالش شناختی در روابط بین‌الملل با تمرکز بر­ اتحاد‌های استراتژیک پرداخته‌ایم. در جهان پساقطبی کنونی، اتحادهای دائمی به طور فزاینده‌ای جای خود را به ائتلاف‌های موقتی و موضوعی می‌دهند.»

در چکیده این مقاله آمده:

🔹معنای «اتحاد راهبردی» در متون روابط بین‌الملل یکنواخت و متعین نیست. به‌جز برداشت‌های متنوع، محتمل و هم‌زمان، در طول زمان و با تغییر اقتضاهای نظم جهانی، برداشت‌ها از این مفهوم دستخوش تغییری مضاعف می‌شود. ایران در نقطه‌ای خاص و واجد حساسیت در جغرافیای سیاسی جهان واقع شده است، اما به‌طور معمول و نیز به‌لحاظ تمدنی، شراکت اساسی را در مناسبات خود مفروض نمی‌بیند و تقریباً در تمامی محورهای اصلی حاکم بر منطقه، شاخص و به بیانی دیگر «استثنا» محسوب می‌شود.

  • منبع خبر : اعتماد آنلاین