مردادماه امسال خبر قطع گاز چندین شرکت پتروشیمی به‌دلیل بدهی گازی رسانه‌ای شد. برخی از پتروشیمی‌ها همانند مسجدسلیمان توانستند با تهاتر بدهی اوره از دولت، بخشی از معوقه گازی خود را پرداخت کنند. پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه نیز یکی از این شرکت‌ها بود که پس از ۱۶ روز گاز آن وصل شد. اواخر هفته گذشته […]

مردادماه امسال خبر قطع گاز چندین شرکت پتروشیمی به‌دلیل بدهی گازی رسانه‌ای شد. برخی از پتروشیمی‌ها همانند مسجدسلیمان توانستند با تهاتر بدهی اوره از دولت، بخشی از معوقه گازی خود را پرداخت کنند. پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه نیز یکی از این شرکت‌ها بود که پس از ۱۶ روز گاز آن وصل شد. اواخر هفته گذشته ماجرای قطع گاز این پتروشیمی و حاشیه‌های آن دوباره رسانه‌ای شد. امیر گنجی‌دوست، مدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در گفت‌وگو با انرژی پرس درباره‌ی بدهی گاز این پتروشیمی گفت: پس از وصل گاز شرکت در شهریورماه با افزایش تولید به ۱۰۲ درصد ظرفیت اسمی دست یافتیم. در یک ماه اخیر ۱۳۰۰ میلیارد تومان بابت گاز  پرداخت کرده‌ایم،  مصرف ماهیانه  گاز شرکت ۶۰۰ میلیارد تومان بود و مابقی به معوقه‌های شرکت اختصاص یافته است.
کاهش گاز و قطع آب و بخار پتروشیمی 
مدیرعامل کیمیای پارس خاورمیانه عنوان کرد: متاسفانه در چند روز اخیر حساب بسیاری از پتروشیمی‌ها مسدود شده که کیمیای پارس خاورمیانه نیز جزو آنهاست. حساب شرکت  دماوند نیز مسدود شده است. اوضاع همه در منطقه عسلویه به همین دلیل آشفته شده و این موضوع موجب درگیری شده است. اداره گاز نیز در مکاتبه‌ای اعلام کرده چرا کیمیای پارس خاورمیانه ۵ همت بدهی گازی دارد و تسویه نکرده است. اداره گاز درخواست داده که دماوند گاز کیمیای پارس خاورمیانه را قطع کند و به همین درگیری پیش آمد و گاز بسته نشد اما پس از آن اقدام به کاهش ۶۰ درصدی گاز کرده است.
آیا با تعطیلی تولید پتروشیمی، بدهی پرداخت می‌شود؟
او خاطر نشان کرد: پس از ماجرای گاز، دماوند اقدام به قطع آب و بخار کرد. مسئله مهم این است آیا با تعطیلی و جلوگیری از تولید پولی به دست می‌آید یا بدهی پرداخت می‌شود؟ واقعا نمی‌دانم چه منطقی در قطع کردن و تعطیلی پتروشیمی است.
بدهی گازی به‌دلیل بدعهدی دماوند
گنجی دوست ادامه داد:  بدهی گازی پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه از ۳ سال قبل آغاز شده و درحدود ۴ هزار میلیارد تومان است. مهم‌ترین دلیل بدهی، بدعهدی شرکت دماوند در تامین اکسیژن در ۳ سال گذشته بوده است.
تقسیط یا تهاتر راه‌حل مشکل گازی
او افزود: بدعهدی دماوند موجب شد که پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود به کار ادامه دهد.
گنجی دوست در پایان درباره‌ی راه‌حل مشکل گاز گفت: بهترین راه‌حل که تولید ادامه داشته باشد و مطالبات دماوند نیز وصول شود، تقسیط بدهی یا تهاتر با طلب صندوق ذخیره فرهنگیان از دولت است؛ امیدواریم راه‌حل عقلانی و کاربردی برای این مشکل در نظر گرفته شود.

  • منبع خبر : انرژی پرس