مسائل مرزی بین چین و هند هم هر دو طرف مایلند تنش را کاهش دهند و مشترکاً از صلح در امتداد مرزهای خود صحبت می کنند.   چین به شدت نگران وضعیت اوکراین است. اگرچه عمیقاً غم انگیز است، اما آنچه در آنجا اتفاق می افتد درس های مهمی را آشکار می کند: درگیری ها […]

مسائل مرزی بین چین و هند هم هر دو طرف مایلند تنش را کاهش دهند و مشترکاً از صلح در امتداد مرزهای خود صحبت می کنند.

 

چین به شدت نگران وضعیت اوکراین است. اگرچه عمیقاً غم انگیز است، اما آنچه در آنجا اتفاق می افتد درس های مهمی را آشکار می کند: درگیری ها و جنگ ها هیچ برنده ای ندارند. هیچ راه حل ساده ای برای یک موضوع پیچیده وجود ندارد. باید از رویارویی بین کشورهای بزرگ اجتناب شود. در حال حاضر، فوری ترین وظیفه ترویج گفتگوهای صلح بین روسیه و اوکراین و همچنین گفتگو بین ایالات متحده، اتحادیه اروپا، ناتو و روسیه است. از نظر پکن، در درازمدت، مردم باید بدانند که ایجاد امنیت یک کشور با ناامنی کشورهای دیگر کارساز نخواهد بود. ایجاد یک چارچوب امنیتی متعادل، موثر و پایدار در منطقه ضروری است. جهان چاره ای جز این ندارد.

بشر در قرن بیستم با چالش های متعددی مواجه شد. اکنون به اولین چالش قرن جدید رسیده ایم. همه گیری کرونا پس از سه سال، هنوز تمام نشده است. بحران های جهانی اقتصادی، مالی و انرژی یکی پس از دیگری پدیدار می شوند. رکود اقتصادی بزرگی در راه است و به نظر می رسد درگیری های بیشتر قریب الوقوع است. آیا در چنین مقطعی، جهان مسیر جدیدی را ایجاد می کند یا تسلیم مسیر شکست خورده قرن گذشته خواهد شد؟ این به انتخاب مردم همه کشورها از جمله مردم آمریکا بستگی دارد. اگر مردم تصمیم بگیرند جهان را از منظر «دموکراسی در مقابل استبداد» ببینند، به احتمال زیاد دنیایی از تفرقه، رقابت و درگیری را ایجاد خواهند کرد. اما اگر به جهان به عنوان جامعه ای با آینده مشترک نگاه کنند، یک بازی برد-برد ثمره انتخاب آنها خواهد بود. همانطور که رئیس جمهور شی جین پینگ در دیدار ماه گذشته خود با رئیس جمهور جو بایدن تاکید کرد، جهان به اندازه کافی بزرگ هست که دو کشور بتوانند بدون درگیری با هم خود را توسعه داده و با هم پیشرفت کنند. چین و ایالات متحده اکنون منافع مشترک بیشتری دارند.

تفاوت های موجود بین چین و ایالات متحده – در تاریخ، فرهنگ، سیستم اجتماعی و مسیر توسعه – به احتمال زیاد تا ۱۰۰ سال آینده هم برطرف نخواهد شد اما ما به عنوان ساکنان یک جهان، باید به حرف‌های یکدیگر گوش دهیم، شکاف خود را کم کنیم و راهی برای کنار آمدن بر اساس احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد پیدا کنیم. مردم چین برای انتخاب درست به انتخاب مردم آمریکا چشم دوخته اند.

  • منبع خبر : خبرفوری