نصیر بوشهر- ابوالقاسم اورمزد- یکی از مشکلات اصلی این روز های مردم مبنی بر نبود مسکن و شغل مناسب است و از اصلی ترین عامل سد راه مسکن و خانه دار شدن جوانان را میتوان به وجود عوارض های سنگین شهرداری ها مجوز ساخت و پروانه پایان کار و دیگر مجوز های موجود در شهرداری […]

نصیر بوشهر- ابوالقاسم اورمزد- یکی از مشکلات اصلی این روز های مردم مبنی بر نبود مسکن و شغل مناسب است و از اصلی ترین عامل سد راه مسکن و خانه دار شدن جوانان را میتوان به وجود عوارض های سنگین شهرداری ها مجوز ساخت و پروانه پایان کار و دیگر مجوز های موجود در شهرداری که سد راه خانه دار شدن است دانست.

این مجوز ها همه نیازمند به پرداخت هزینه های هنگفت به حساب شهرداری هاست !

شهرداری ها برای حیات خود نیازمند دریافت هزینه به طرق مختلف هستند که نام بردن و ورود به جزییات بیشتر از حوصله مخاطب خارج است
اما به چند مورد به اختصار نام خواهیم برد

درآمدهای شهرداری ها به دو دسته پایدار و ناپایدار تقسیم میشود:
در نوع مدیریت شهری شهر خورموج درآمد ها ناپایدار بوده و تا به امروز هیچگونه در آمد پایداری به شهرداری خورموج واریز نشده است.
در خصوص درآمد ناپایدار نیز به یک مورد اشاره میشود [عوارض و مجوز ساخت]

با وجود آنکه شهرداری خورموج تمام تلاش خود را جهت دیده شدن کارهای ظاهری به کار میبرد اصولا در چنین مواردی چند ایراد وجود دارد و آن اینکه

اولا در این نوع مدیریت هیچگونه تلاشی جهت ایجاد درآمد پایدار صورت نمیگیرد چرا که تمام هزینه ها باید وارد مدار ساخت و ایجاد طرح های عمرانی شود تا مبادا لحظه ای این طرح ها متوقف شود و مردم گمان کنند که عمران متوقف شده و در این نوع مدیریت دیده شدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است!!!

دوما در این نوع مدیریت توجه ویژه ای به کمیت کار و بالا بودن تعداد طرح ها دارد و کیفیت در این بین جایگاهی ندارد و پس از گذشت چند مدتی طرح عمرانی ایجاد شده بلا استفاده رها میشود و عامه مردم نیز رغبتی به استفاده از آن ها ندارند (تعداد بالای پارک های محله ای و فضاهای سبز )

اما سوال اصلی اینجاست هزینه هایی که صرف پرداخت عوارض مالیات و ساخت و ساز میشود و شهرداری موظف به استفاده از آن هزینه ها جهت مدیریت شهری و عمران است کجا هزینه میشود؟

یکی از طرح های شهرداری خورموج که با تصویب شورای شهر عملیات ساخت آن با کندی پیش میرود طرح بازسازی بلوار اصلی شهر و ورودی شهر خورموج است که عملیات ساخت آن پیش از عید نوروز آغاز و هنوز روند چشمگیری نداشته است.

این طرح که به گفته رییس شورای شهر جهت نوسازی سنگ های بلوار آغاز شده و برآورد هزینه آن در سه مرحله با هزینه ای بالغ بر هفت الی ده میلیارد هزینه و در مدت زمان نامشخص به پایان میرسد دارای ایراداتی اساسیست که به تفصیل به آن میپردازیم.

١_در اوایل شروع بکار شورای فعلی با هزینه ای بالغ بر دویست میلیون تومان (به گفته شهردار و ریاست وقت شورای شهر ) عملیات ساخت و نصب تابلوی شهدا اجرا شد و با وجود نقد به نوع اجرا و جنس تابلو ها این طرح اجرا شد و با آغاز عملیات این طرح تمامی تابلو ها و هزینه آن نابود خواهد شد!

٢_با وجود کندی اجرای طرح کیفیت ورودی شهر بسیار پایین آمده و خاموشی جاده اصلی خطرات جانی به همراه دارد

و…

با وجود همه ی گفته ها آیا اجرای چنین طرحی با توجه به چنین هزینه ای برای تعویض سنگ بلوار حائز اهمیت است؟

هزینه هایی که قرار است از جیب مردم پرداخت شود باید اینگونه هدر رود و بیت المال را با کارهای غیر کارشناسی نابود شود بهتر نیست صرف کارهای با اولویت بالاتر و پر بازده تری شود.

در پایان ذکر این نکته ضروریست

با توجه به آنکه قانون اجازه دریافت عوارض و مالیات را به شهرداری داده و این یکی از موارد مهم برای مدیریت شهریست ولی قانون هرگز اجازه نداده عرق جبین کارگر و زحمت پدران و حسرت جوانان تبدیل به هدر رفت در پروژه های عبث و بیهوده شود.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر