تعطیلی یکی از قدیمی‌ترین ادارات استان بوشهر در گورک سادات سید محسن هاشمی مرکز و خانه ترویج جهاد کشاورزی گورک سادات وابسته به جهاد سازندگی بود که در سال ۱۳۳۹ هجری خورشیدی در زمین وقفی توسط چند نفر از اهالی گورک سادات با سرپرستی و مدیریت جناب آقای یوسف بختیاری آزاد تأسیس شد. در آن […]

تعطیلی یکی از قدیمی‌ترین ادارات استان بوشهر در گورک سادات

سید محسن هاشمی

مرکز و خانه ترویج جهاد کشاورزی گورک سادات وابسته به جهاد سازندگی بود که در سال ۱۳۳۹ هجری خورشیدی در زمین وقفی توسط چند نفر از اهالی گورک سادات با سرپرستی و مدیریت جناب آقای یوسف بختیاری آزاد تأسیس شد.
در آن هنگام جهاد سازندگی شامل بخش‌های مختلفی مانند واحد آب‌رسانی، انبار کود شیمیایی، توزیع برخی نهاده مربوط به کشاورزی، برگزاری کلاس‌های آموزشی (علمی و عملی) برای کشاورزان منطقه، کاشت اولین‌ها در منطقه گورک مانند کاشت توت‌فرنگی در زمینی مشهور به زمین یا چهاب دریا دولت توسط مرحوم سید اکبر هاشمی زیر نظر آقای یوسف بختیاری آزاد (مروج کشاورزی خانه ترویج گورک سادات) و کاشت گیاه یا سبزیِ ریحانبا ساختار وزارت جهاد سازندگی سابق بود. مرکز خدمات گورک سادات حاصل تلاش کارشناسان وقت وزارت کشاورزی بود که به پیشنهاد اداره کل کشاورزی فارس، فرمانداری کل بنادر و جزایر خلیج‌فارس و اداره کشاورزی بوشهر، مطالعه و در وزارت کشاورزی و منابع طبیعی تهران به تصویب رسید.
حوزه خدمات این مرکز تا سال ۱۳۸۵، تمام بخش ساحلی از عالی چنگی تا روستای هدکان را پوشش می‌داد که با اضافه شدن مرکز جهاد دلوار، حوزه کاری آن تغییر کرد. لازم به ذکر است که این مرکز تنها مرکزی بود که هم شامل مرکز جهاد و خانه ترویج و هم دارای گشت اراضی بود. حال در همین چند وقتی‌که زمزمه‌هایی از تعطیلی این مرکز به گوش می‌رسید، بعضی افراد جهت تغییر کاربری زمین‌ها به دلیل امکان کمرنگ شدن گشت اراضی در منطقه روستاهای گورک تا چاه تلخ بشدت پیگیر این خبر بوده‌اند که با تعطیلی این مرکز از امروز، جامع عمل به خود پوشید.
جهت جلوگیری از تعطیل شدن این مرکز تلاش‌های فراوانی از سوی شورا و مردم انجام شد که آخرین آن جلسه با معاون مدیر کل جهاد کشاورزی استان در مرکز جهاد کشاورزی استان در بوشهر بود که در آن پیشنهاد‌هایی هم داده شد و مقرر شد جهت نهایی کردن یکی از آن‌ها، جلسه‌ای با حضور جناب آقای لطیفی حضور فرماندار تنگستان، جناب آقای دکتر منفرد مدیر کل جهاد کشاورزی استان، مدیر جهاد کشاورزی تنگستان، شورا و دهیاری گورک سادات تشکیل و در مورد این مرکز تصمیم‌گیری شود؛ اما متأسفانه با بد عهدی مسئولین ذی‌ربط، به یک‌باره در تاریخ ۰۷/۰۱/۱۴۰۳ مرکز جهاد کشاورزی گورک سادات تخلیه و بسته شد.
مرکز و خانه ترویج جهاد کشاورزی گورک سادات با اسرار و پافشاری مدیر جهاد کشاورزی تنگستان و … به دلایلی همچون تغییرات مدیران استانی (برای نشان دادن بیلان کاری جهت افزایش رتبه (گرفتن پست جدید) یا حداقل انتصاب در همین جایگاه فعلی) تعطیل شد. ضمناً خبرهایی نیز مبنی بر انتقال این مرکز به شهر آباد (محل تولد رئیس فعلی مدیر جهاد کشاورزی تنگستان) به گوش می‌رسد.

سید محسن هاشمی
گورک سادات
۰۷/۰۱/۱۴۰۳

  • منبع خبر : نصیر بوشهر انلاین