نصیربوشهرآنلاین – حمید عشایری: وضعیت اقتصادی بازار گناوه در حالت قرمز است . مجوز سفر لنج ها در سال جدید صادر نشده ، مالیات کمر بازاریان را شکسته است ، کرایه مغازه ها ویران کننده شده ( که البته اکثریت مالکین هم به خاطر نرخ تورم بی تقصیرند ) و چندین دلیل دیگر که باعث […]

نصیربوشهرآنلاین – حمید عشایری:

وضعیت اقتصادی بازار گناوه در حالت قرمز است .
مجوز سفر لنج ها در سال جدید صادر نشده ، مالیات کمر بازاریان را شکسته است ، کرایه مغازه ها ویران کننده شده ( که البته اکثریت مالکین هم به خاطر نرخ تورم بی تقصیرند ) و چندین دلیل دیگر که باعث رکود اقتصادی بازار گناوه شده است .

درآمد بیش از ٩٠ درصد مردم گناوه و صدها هزار نفر از مردم کشور وابسته به بازار این شهرستان است و اگر این بازار دچار رکود شود بدون شک بخشی از اقتصاد کشور دچار معضل خواهد شد .
براستی چرا وقتی دولت هنوز پس از سالیان سال هیچ اقدامی برای ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه ننموده است با ایجاد موانع معیشت مردم را به خطر انداخته است ؟

آن نماینده و یا آن مسئولی که این تصمیمات خلاف واقع را برای ته لنجی ، مالیات و سایر مواردی که به معیشت مردم این بندر و بنادر مشابه در کل کشور مرتبط است را مصوب می نماید باید یک روز ، یک هفته و یا یک ماه خود را به جای آن کسبه ای که در این بازار است ، آن راننده وانتی که بار حمل می کند ، آن ملوانی که با لنج سفر می کند و … قرار دهد و سپس تصمیم گیری نماید و البته که اگر واقع گرا باشد حتماً پس از آن باید در تفکرات خود تجدید نظر نماید .

در سالی که منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است باید به دور از تصمیماتی که معیشت مردم را به خطر می اندازد تدابیر جدی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم این بندر گرفته شود .
بیش از نیمی از سال گذشته است ولی هنوز مجوز سفر لنج ها صادر نشده که باعث بیکاری قشر ضعیف ملوانان شده و اقتصاد لنج داران هم به چالشی بزرگ فرو رفته است .
مالیات در همه جا مشمول بر درآمد است اما در گناوه ظاهراً مشمول بر قیمت کل کالا است .
اجاره مغازه ها هر سال به صورت فزآینده ای در حال رشد است و در ابتدای قرار داد به صورت یکجا از اجاره نشین دریافت می شود که در هیج جای کشور به غیر از گناوه این موضوع رسم نیست . و ده ها دلیل دیگر که باعث رکود این بازار و بازار تمامی بنادر مشابه در کشور شده است.

تداوم این روند نتیجه ای غیر از افزایش نرخ بیکاری ، طلاق ، سرقت و دیگر معضلات اجتماعی نخواهد داشت و لذا دولت باید هرچه زودتر در این خصوص تدبیری اندیشه نماید.

  • منبع خبر : نصیر بوشهر آنلاین