نصیربوشهر – علی جهاندار: همزمان با حذف ارز ترجیحی(۴۲۰۰تومانی) حمایت دولت از بسیاری از صنایع هم به همین بهانه قطع شد . یکی از صنایع مهم که با حذف ارز ترجیحی بیشترین ضرر وزیان را متحمل شد ، صنعت دامداری و مخصوصا دامداریهای سنتی و روستایی کوچک میباشد ،این صنعت که تولید کننده گوشت ولبنیات […]

نصیربوشهر – علی جهاندار:

همزمان با حذف ارز ترجیحی(۴۲۰۰تومانی) حمایت دولت از بسیاری از صنایع هم به همین بهانه قطع شد .

یکی از صنایع مهم که با حذف ارز ترجیحی بیشترین ضرر وزیان را متحمل شد ، صنعت دامداری و مخصوصا دامداریهای سنتی و روستایی کوچک میباشد ،این صنعت که تولید کننده گوشت ولبنیات و بسیاری از تولیدات دامی است در صورت ادامه این روند ورشکسته شده ،افراد زیادی متضرر و بیکار شده وامنیت غذایی کشور به خطر می افتد.

حذف یارانه نهادهای دامی و عدم افزایش قیمت‌ ها در ابن حوزه، ظلم بررگی است که اتفاق افتاده و بی برنامگی دولت و وزیر جهاد کشاورزی دامداران را کلافه نموده،تا جایی که دامداران زیادی مجبور به فروش دامهایشان به قیمتی اندک شده اند .

عدم بارندگی بموقع در زمستان و همچنین بارش خارج از فصل اخیر که باعث شستشوی مراتع ففیر شد ،باعث گردید دلالان این بخش فعال شده و دامها را با قیمتی زیر قیمت واقعی بخرند و در یک روند ناعادلانه ،دامداریهای کوچک بیشترین ضرر را دیدند .

روند ناعادلانه فوق بسیار پیچیده است ،وان روند بخاطر تورم بالای پنجاه درصد میباشد–در تعریف ساده تورم میگویند تورم یعنی سرقت از جیب فقرا به جیب ثروتمندان—با این فرمول دامداریهای کوچک با دلالی و نابرابری ، دامها و ثروت و انوخته اندک انها که تامین کننده زندگیشان است مجبورند بفروشند و سرمایه انان به سمت دامداریهای ثروتمند و دلالان دام سوق داده میشود وانان نیز بخاطر توان مالی در منتظر میمانند تادر اینده با افزایش قیمت یا صادرات دام سود کلانی نصیبشان خواهد شود.

بطور خلاصه میتوان گفت ،سیاستهای نادرست دولت سیزدهم باعث نابودی دامداریهای روستایی و کوچک و بهشت دلالان و ثروتمندان می باشد

علی جهاندار

  • منبع خبر : نصیر بوشهر