🔺وحید حاجی پور | زمستان نیامده، همه‌چیز سخت شد؛ کسانی که انتظار چنین سختی را برای اروپایی‌ها می‌کشیدند، حالا مانده‌اند در یک کوچه بن‌بست تنگ که نه روزنه‌ای برای برگشت دارد و راهی برای رفتن. همان‌هایی که از ابتدای سال جاری، به صندلی‌های خود تکیه داده، پا روی پا انداخته و با خلالی روی […]

 

🔺وحید حاجی پور | زمستان نیامده، همه‌چیز سخت شد؛ کسانی که انتظار چنین سختی را برای اروپایی‌ها می‌کشیدند، حالا مانده‌اند در یک کوچه بن‌بست تنگ که نه روزنه‌ای برای برگشت دارد و راهی برای رفتن. همان‌هایی که از ابتدای سال جاری، به صندلی‌های خود تکیه داده، پا روی پا انداخته و با خلالی روی لب هایشانف برای زمستان سخت اروپا، روزشماری می‌کردند ولی اوضاع کاملاً برعکس شد.

🔺گوششان بدهکار نبود که به فرض تسلیم اروپا در برابر سرما و پیروزی روسیه در جنگ انرژی با غربی‌ها، منافع ایران دستخوش تغییر نخواهد شد که هیچ، بلکه فرصت بزرگ توافق و احیای برجام بر باد خواهد رفت. اما خب، ازآنجاکه توهم، خریدار بیشتری دارد، محکم گفتند صبر کنید تا ببینید چه بلایی بر سر غرب می‌آید و چه بهشت برینی می‌شود ایران. متوهمان، همیشه با تحلیل‌های تک‌بعدی‌شان منافع ملی را گروگان منافع حزبی و پفکی خود می‌کنند؛ روزی می‌گویند زمستان سخت باعث می‌شود نفت به ۱۸۵ دلار در هر بشکه برسد و روزی دیگر، بر این طبل می‌کوبند که با توجه به تحریم روسیه توسط اروپا، بروکسل به انرژی ایران نیاز دارد و مجبور است امتیازات بیشتری به ایران دهد.

🔺در همین چند ماه، اما بسیاری از کارشناسان و دلسوزان نوشتند و گفتند که این پیش‌بینی‌ها، فقط یک توهم است و بس؛ نه ایران می‌تواند گازی به اروپا صادر کند و نه اساساً غرب به دنبال چنین چیزی است. دولت ولی راه خود را رفت و با دست‌فرمان متوهمان، فرصت بزرگ احیای برجام را از دست داد تا این روزها را شاهد باشیم.

🔺روزهایی که هنوز زمستان را ندیده، اما قطعی گاز را برای صنایع و پتروشیمی‌ها رقم زده، روزهایی که مازوت سوزی به‌جای تأمین گاز نیروگاه‌ها، آلودگی هوا و بحران زیست‌محیطی را متولد کرده است و هزاران میلیارد تومان از درآمدهای کشور را بر باد داده است.نمی‌توان فراموش کرد که تندروها در فضای مجازی، چگونه آرزوی مرگ برای دیگری می‌کردند و امروز، خود دچار شوک کمبود انرژی در زمستان ۱۴۰۱ شدند. چوب توهمشان را خود نمی‌خورند، بلکه مردمی لمس می‌کنند که نفس‌هایشان تنگ شده و ریه‌هایشان پر دود.

🔺این روزها دیگر کسی از زمستان سخت اروپا نمی‌گوید زیرا خودمان دچار زمستان سخت‌تری شده‌ایم؛ چنان سخت که وزیر نفتش به دلیل اضطراب بالای کاری دچار حمله قلبی شده و در بیمارستان بستری می‌شود. زمستان سختی که صدای همه را درآورده و درامدهای کشور را به تاراج برده است. همان زمستانی که متوهمان معتقد بودند بهار کشور است ولی نشد که نشد.

🔺این کشور، تاوان قدرت گیری متوهمان را می‌دهد؛ متوهمانی که حتی نگاه تک‌بعدی‌شان پر از خطاست ولی ازآنجاکه قدرت و صدای بلند دارند، کسی شهامت پرسش از آن‌ها را ندارد. هیچ‌کس پیدا نمی‌شود از آن‌ها بپرسد چگونه نفت ۱۸۵ دلاری‌شان، به زیر ۸۰ دلار سقوط کرده و ایران، تاوان بزرگی بابت عدم توافق هسته‌ای پرداخت کرده است.

🔺احیای برجام را به امید توهم زمستان سخت، کنار گذاشتند تا مثلاً، اروپایی‌ها با ذلت دست همکاری به ایران دراز کنند و بگویند اگر تهران نباشد، اروپا سقوط می‌کند. حالا اما سقوط اقتصادی برای ایران محتمل‌تر از گذشته است؛ کشوری که در تأمین ۲۵ درصد از نیازهای گازی خود عاجز مانده و به دلیل عدم سرمایه‌گذاری، باید شاهد افزایش این رقم به بیش از ۵۰ درصد باشد.

🔺متوهمان این روزها، در غار هستند و مترصد فرصتی که اروپا دچار کمبود سوخت شوند تا شاید، به بیرون بخزند و از تحلیل ضد ملی خود دفاع کنند.

 

  • منبع خبر : میزنفت