البته هنوز خبری از برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی نیست و مشخص نیست مردم باید به چه برنامه‌ای رای بدهند. در میان اصولگرایان، ائتلاف‌های مختلفی شکل گرفته است که شاخص‌ترین آن شورای اتئلاف با سرلیستی قالیباف است، طبق گفته‌های سخنگوی شورای اتئلاف، سرلیست این تشکل انتخاباتی، قالیباف خواهد بود و حداد عادل نقش کلیدی در تعیین […]

البته هنوز خبری از برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی نیست و مشخص نیست مردم باید به چه برنامه‌ای رای بدهند.

در میان اصولگرایان، ائتلاف‌های مختلفی شکل گرفته است که شاخص‌ترین آن شورای اتئلاف با سرلیستی قالیباف است، طبق گفته‌های سخنگوی شورای اتئلاف، سرلیست این تشکل انتخاباتی، قالیباف خواهد بود و حداد عادل نقش کلیدی در تعیین لیست شورای اتئلاف خواهد داشت.

اگرچه امروز نمی‌توان با قطعیت صددرصدی از عدم ارائه مشترک از سوی جبهه پایداری و شورای اتئلاف صحبت کرد، اما شواهد و قرائن حاکی از این است که جبهه پایداری با محوریت مرتضی آقاتهرانی قصد ارائه لیست جداگانه‌ای در انتخابات دارند، به نظر می‌رسد تنها عاملی که می‌تواند مانع از ارائه لیست جبهه پایداری شود، ارائه لیستی قوی از سوی چهره های اعتدالی و اصلاح‌طلب در تهران است که در حال حاضر بعید می‌رسد.

گروه سوم اصولگرایان که قصد ارائه لیست انتخاباتی دارند اصولگرایان سنتی نزدیک به علی لاریجانی هستند که با محوریت جامعه روحانیت مبارز قصد شرکت در انتخابات را دارند، سرلیست این لیست محمدرضا باهنر خواهد بود که نزدیکی او به علی لاریجانی برای همگان عیان است.

در نقطه مقابل اصولگرایان، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان هستند که در تضادهای فراوان هستند.

اعتدالیون نزدیک به حسن روحانی با محوریت حزب اعتدال و توسعه در حالی خود را برای حضور در انتخابات آماده می‌کنند که به نظر می‌رسد تمرکز آن‌ها بر روی مراکز استان‌ها است.

با توجه به چهره‌های تایید صلاحیت شده اعتدالیون، قطعا سرلیست آن‌ها نوبخت خواهد بود که هنوز تصمیم قطعی را برای حوزه انتخابیه خود نگرفته است.

در جناح اصلاح‌طلب اما ماجرا با سایر طیف‌های سیاسی متفاوت است و برخی از احزاب این جناح تصمیم قطعی خود را برای عدم ارائه لیست در انتخابات مجلس گرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد احزابی مانند اعتماد ملی، مردم سالاری و کارگزاران قرار است با لیستی مشترک در انتخابات شرکت کنند که مهم‌ترین چهره این لیست علی مطهری است.

با توجه به روابط نزدیک این احزاب با اعتدالیون، احتمال اتئلاف آن‌ها در انتخابات دور از ذهن نیست اما ممکن است اختلاف نظرات بین اصلاح‌طلبان مانع از شکل‌گیری لیستی مشترک از سوی این دو گروه شود.

  • منبع خبر : خبرفوری