مدیر کل تعاون، کار و رفاه استان بوشهر: مراکز آموزشی موظفند رشته های نظری را به رشته های مهارتی بر اساس مزیت نسبی استان تغییر دهند. مصدق کشاورزی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در نشست خبری روز دوشنبه ۱۲ دی ماه با اصحاب رسانه اظهار داشت: تحقق تعهد اشتغال ایجاد شده […]



مدیر کل تعاون، کار و رفاه استان بوشهر: مراکز آموزشی موظفند رشته های نظری را به رشته های مهارتی بر اساس مزیت نسبی استان تغییر دهند.

مصدق کشاورزی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در نشست خبری روز دوشنبه ۱۲ دی ماه با اصحاب رسانه اظهار داشت: تحقق تعهد اشتغال ایجاد شده استان بوشهر، در سال ۱۴۰۱ ایجاد ۲۱۶۷۴ نفرشغل بوده است، که به حسب دستور استاندار تا امروز برنامه ریزی برای ۳۰ هزار نفر انجام شده است. و ۲۲هزار و ۱۰۱ فقره شغل در سامانه بر اساس تعهد وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به میزان ۱۰۲ درصد محقق شده است که تا پایان سال به  ۱۳۸ درصد خواهد رسید.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت‌‌های خدادادی در حوزه دریا، نفت و گاز و صنایع معدنی گفت: توسعه متوازن مناطق مختلف به ویژه مناطق کمتر برخوردار استان اشتغال‌زایی گسترده ای به دنبال دارد که تحقق این مهم مستلزم ایجاد زیرساخت ها و سرمایه‌گذاری های بخش دولتی و خصوصی است.

کشاورزی خاطر نشان کرد: با رصد مستمر در سامانه رصد اشتغال کشور استان بوشهر تا کنون رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است . از ملاک های ارزیابی دستگاههای اجرایی استان تحقق اشتغال تعهد شده است.

وی بیان داشت:اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در بحث مجوز مشاغل خانگی رشد ۱۰۰ درصدی داشته و در ۹ ماهه اول امسال بالغ بر ۴۵۰۰ مجوز مشاغل خانگی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر به صورت کاملا الکترونیکی و غیر حضوری صادر شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش صد درصدی در این بخش روبه رو بوده ایم. ۹۵ درصد از مجوزهای صادره به صورت آنی، و متقضیان در کمتر از ۳۰ دقیقه مجوز خود را از سامانه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس http://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir/  دریافت نموده اند و این در حالی است که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از دستگاه های پیشتاز استان بوشهر در صدور مجوز های الکترونیکی می باشد.

کشاورزی به ابلاغ ۱۴۴۶ میلیارد تومان اعتبار از محل جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ به استان بوشهر اشاره کرد و گفت:
مبلغ ۱۴۴۶ میلیارد تومان اعتبار از محل جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ به استان بوشهر ابلاغ شده است که ۱۸ بانک و موسسه های اعتباری مسئولیت پرداخت این اعتبارات را بر عهده دارند. تمامی این تسهیلات در شهرستان ها برای طرح های خود اشتغال تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و برای طرح های کارفرمایی ۴ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است، با توجه به مصوبه شورای عالی اشتغال کشور  هر یک از بانک ها و یا موسسات اعتباری در استان هایی که منابع کافی برای پرداخت این تسهیلات ندارند باید از سایر استان ها تامین کنند و هیچ گونه کم کاری از سوی بانک های تامین کننده اعتبار پذبرفته نخواهد بود. همچنین متقاضیان جهت بهره مندی از این تسهیلات می توانند به سامانه تسهیلات جامع پایدار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به درس اینترنی tek.mcls.gov.ir مراجعه نمایند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۲۵۹ تشکل کارگری و کارفرمایی فعال در استان بوشهر اشاره کرد و افزود: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بنابر فصل ۶ قانون کار باید در واحدهای تولیدی تشکیل شوند تا کارگران با استفاده از این مزیت بتوانند مطالبات به حق خود را پیگیری کنند ، در حال حاظر بالغ بر ۲۵۹ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان بوشهر فعال می باشند. برای اولین بار با ورود اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در حوزه منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس جنوبی ۱۴ تشکل کارگری ایجاد شد.۲۳۶۹ دادخواست شکایت اختلاف کارگر و کارفرما در استان بوشهر به ثبت رسیده است که ۱۳ هیات تشخیص و ۵ هیات حل اختلاف به این شکایات رسیدگی می کنند. میانگین زمان رسیدگی به شکایت اختلاف کارگر و کارفرما از ۵۹ روز، در آذر ماه امسال به ۲۴ روز کاهش یافته است.

وی تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری در این استان را ۱۶۵۲ نفر اعلام کرد، ۶۵۰۰ مورد بازرسی از واحد های کارگری صورت گرفته و تعداد ۴۶۰۰ ابلاغیه رفع نقص صادر شده است. ۷۰۰ مورد هم بازرسی از واحد های کارگری جهت شناسایی اتباع خارجی صورت گرفته و ۲۴۰ مورد تبعه شناسایی شده است

کشاورزی از ۲۵۱ مورد طرح های طبقه بندی مشاغل شرکت های خدماتی بررسی شده، و ۱۰۶ گواهی تعیین صلاحیت ایمنی کار صادر شده، و ۱۵۷ پرونده تعیین صلاحیت کارشناسان حفاظت فنی و بهداشت کار در دست  بررسی خبر داد، که برای تعداد ۱۵۰ مورد از این پرونده ها گواهی صادر شده

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تاکید کرد: استان بوشهر مهد اقتصاد صنعت دریا و انرژی است و به نیروهای ماهر و توانمند در این حوزه ها نیاز دارد. باید با توجه به شرایط نسبی استان نیروهای متخصص پرورش داده شود، پس لازم است تمامی دستگاه های اجرایی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه های استان، مراکز آموزش فنی و حرفه ای در این خصوص با جدیت ورود نموده و مراکز آموزشی از رشته های نظری را به رشته های مهارتی بر اساس مزیت نسبی استان تغییر دهند. در جلسه کمیسیون کارگری منطقه ویژه انرژی اقتصادی پارس جنوبی، مصوب شد، فارغ التحصیلان دانشگاه های استان با همکاری در پالایشگاه ها و پتروشیمی ها تا شرایط شغلی دائم، به صورت کارورزی به مدت ۱۰ ماه اشتغال پیدا کنند