بازیکنان مدنظر یحیی گل محمدی در نقل و انتقالات تابستانی جذب شدند ‌. حامد لک دروازه بان ، ‌سعید آقایی در پست دفاع چپ ، میلاد سرلک هافبک دفاعی ، احسان پهلوان وینگر چپ و هافبک هجومی ، علی شجاعی وینگر چپ و راست وعیسی آل کثیر و آرمان رمضانی هم در پست مهاجم به […]

بازیکنان مدنظر یحیی گل محمدی در نقل و انتقالات تابستانی جذب شدند ‌. حامد لک دروازه بان ، ‌سعید آقایی در پست دفاع چپ ، میلاد سرلک هافبک دفاعی ، احسان پهلوان وینگر چپ و هافبک هجومی ، علی شجاعی وینگر چپ و راست وعیسی آل کثیر و آرمان رمضانی هم در پست مهاجم به پرسپولیس پیوستند .
آنچه مشخص است چند بازیکن جدید پرسپولیس برای تقویت نیمکت بوده و با در نظر گرفتن اهداف بلند مدت باشگاه جذب شده اند. به طور حتم گل محمدی با ارزیابی و درنظر گرفتن ویژگی های فنی لیست داده است . برخی خریدهای نقل و انتقالاتی شاید عملکرد خوبی نداشته باشند یا شرایط برخی تیم ها به گونه ای شود که بازیکنان جذب شده را خریدهای ناموفق بدانند . اما یک سرمربی آگاه و متفکر برنامه های خود را پیاده کرده و به مرور زمان بازیکنان را با تاکتیک ها و سیستم های مدنظرش هماهنگ می کند . مبحث اول تفکر ارزیابی است . سرمربی براساس اصول فنی ، تاکتیک ها و روش های بازی ، بازیکنانی را انتخاب می کند. بعضی از بازیکنان در کوتاه مدت عملکرد خوبی ندارند و برخی توانمندی آنان در کوتاه مدت هم نمایان می شود . در نگرش های سیستمی دقت و توجه کادر فنی برای ارتقای استعداد و مهارت های بازیکنان کاملا حائز اهمیت است . افزون بر آن سرمربی با روش های در مسیر مواجه می شود که نگرشی تازه را رقم‌ می زند .به عنوان مثال در روش ۴.۳.۳ یک مدل تاکتیکی استفاده از سه هافبک باکس تو باکس است که هافبک ها با بازپس گیری توپ و سپس انتقال درست توپ نقش بازیساز را به خوبی ایفا کرده و با همراهی فول بَک ها تیم را در وضعیت فنی مطلوبی قرار می دهند .اگر این فرضیه تاکتیکی در پرسپولیس شکل بگیرد سرلک ، نوراللهی و کامیابی نیا می بایست خوب و موفق عمل کنند تا سرمربی را به ایده جدیدی سوق دهند ‌. مبحث دوم تلاشگری ، درک تاکتیکی و دقت در اجرای صحیح تاکتیک ها توسط بازیکنان است .سرمربی آنان را آموزش و تمرین می دهد و قدرت اجرای فنی شاگردانش را می سنجد. سرمربی با در نظر گرفتن بهره هوشی و لِول بازیکنان در پست های مختلف ترکیب اصلی را مشخص و به میدان می فرستد. بازی فوتبال ، تصمیم گیری در لحظه ، تبحر در اجرا ، هماهنگی و مسابقه هوش و استعداد است .
پرسپولیس در پنج فصل اخیر در بیشتر مسابقات با روش ۴.۴.۲ خطی و لوزی بازی کرد . در فصل آینده نیز روش خطی محتمل ترین روش بازی قرمزهاست .البته یحیی گل محمدی نشان داد به روش های ۴.۲.۳.۱ و ۳.۴.۳ نیز علاقه مند است و ترکیب اصلی را با توجه به ارزیابی های فنی و توانایی بازیکنان برای روش های مختلف انتخاب خواهد کرد . در روش خطی برای خط حمله یحیی گل محمدی می تواند زوج خط حمله را آل کثیر – امیری ، آل کثیر – عبدی ، رمضانی – امیری و یا رمضانی – عبدی انتخاب و به میدان بفرستد .‌علی شجاعی و احسان پهلوان دو وینگر چپ تکنیکی هستند که شجاعی در پست وینگر راست هم توانایی بازی کردن دارد و پهلوان نیز در پست هافبک هجومی توانسته است بازی کند . علی شجاعی بازیکنی است که پتانسیل بازی در خط حمله را هم دارد . با تمدید بشار رسن ، سیامک نعمتی به پست دفاع راست خواهد رفت و اگر نعمتی وینگر راست بازی کند بشار رسن در پست هافبک بازیساز قرار خواهد گرفت . قرار دادن احسان پهلوان ،بشار رسن و علی شجاعی در ارنج اصلی در قالب روش ۴.۲.۳.۱ از آن روش های احتمالی است که ممکن است نگرش فنی سرمربی باشد .سرمربی ممکن است در اندیشه روش ۳.۵.۲ باشد و پهلوان ، شجاعی و بشار رسن یا بشار ، نعمتی و شجاعی را پشت سر دو مهاجم قرار دهد . همه این موارد روش هایی است که ممکن است سرمربی با توجه به مواردی که آنها اشاره کردیم به فکر پیاده کردنشان باشد .

محمد شکوه – تحلیل فوتبال

  • منبع خبر : نصیر بوشهر